Citat:
Ursprungligen postat av
Theken1891
"Marginellt viktigare än Assyriska" haha, tror snarare att närmare 70-80 procent från er sida ser matchen mot oss som den viktigaste.
Nog för att Assyriska-jämförelsen var en överdrift, men ni Djurgårdare är de sista som bör uttala sig om det här med rivalitet. Ni har alltid hävdat att derbyt mot oss är en icke-match, att Gnaget är den enda riktiga rivalen i Stockholm och "lillbajen" är en parentes. Jag har samtidigt följt en del trådar och forum där Djurgårdare inför derbyt mellan oss och Gnaget sitter och hoppas på Gnaget, och det hatas mer mot oss än vad det gör mot Gnaget bland supportrarna. Det går inte ihop. Jag förstår dock varför - ni har tappat en del av er identitet i och med Stadion, och inkräktar numera på oss. Detta är ni såklart medvetna om, och den naturliga reaktionen utåt är därför offensiv.
Åtminstone för egen del så har det alltid varit klart hur jag förhåller mig till Stockholmslagen: jag hatar båda precis lika mycket. Växte upp i Stockholm bland en majoritet av såväl gårdare som gnagare, och kom successivt att förakta alla precis lika mycket. Inget derby är viktigare än det andra.
Hatet mot er gårdare har dock vuxit kraftigt de senaste åren eftersom ni beter er allt mer smutsigt. Alla är horungar eller vrak, ni är äkta. Ni "skiter i publiken", men hånar alla andra när de tappar ett par tusen från match till match. Ni bryr er bara om sportsliga resultat, men allt ni pratar om efter era derbytorskar är hur ni kör över oss på läktarna. Alla lag parkerar bussen, trots att de gör fler mål på er än vad ni gör på dem. Det finns liksom ingen reson i era resonemang. Ni är kappvändare, och ni saknar klass. Gäller givetvis inte alla gårdare, men dessvärre är det den typen som hörs och syns.
Jag kan därför med handen på hjärtat säga att jag njuter mer efter en derbyvinst mot er än mot Gnaget. Matcherna är dock, på förhand, precis lika viktiga. Tro inget annat.