Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-08, 12:34
  #1
Medlem
Började som anställd butikschef 2010, vände försäljningen uppåt, gick hem på föräldraledighet 2011 och då dalade försäljningen igen och enligt mig var läget katastrof. Kom tillbaka från föräldraledigheten 2013 och resultatet var sämre än någonsin för hela koncernen och jag blev erbjuden att köpa loss butiken och driva den som franchise.

Jag förhandlade rätt brutalt (eftersom jag förstod att jag till viss del löste deras problem samtidigt som jag såg en enorm potential i det) och fick igenom alla mina önskemål. Jag upplevde en viss desperation från deras sida.
Har nu drivit butiken som egen under franchisemodell sedan 2014 och vänt situationen helt igen. Ledningen har bl.a. specifikt frågat mig vad jag gjort egentligen, osv, mycket av framgången ligger i de lokala egna inköpen, effektivisering i arbetstimmar t.ex.

Nu vill kedjan köpa tillbaka butiken med anledning att de vill samla ihop varumärket igen, och med andra ord avbryta franchiseavtalet i förtid.
Mitt resultat ligger på + - 0 för att jag investerat en del i marknadsföring, har ett bredare sortiment osv, som jag vet skulle ha gynnat kommande års resultat. Jag har ökat försäljningen med ca 20% sedan jag tog över butiken och har mycket fler kundbesök och högre omsättningshastighet, samt högre bruttovinst.

I dealen ingår att de återanställer mig som butikschef och att jag kommer ha exakt samma befogenheter som nu, med flexibelt schema, dock kommer jag inte köpa in själv längre. Har pratat med olika rådgivare och fått olika förslag så jag testar här - vad kan jag begära egentligen och hur kan jag tänka? Mitt mål med säljet är isf att stärka min egna privata ekonomi så mycket som möjligt.

Jag förstår ju också att ett alternativ är att koncernen håller på att gå i konkurs och att det därmed är billigare för dem att lösa tillbaka mig som partner först, för att inte bli ersättningsskyldiga gentemot mig. Då förlorar jag ju min anställning om det väl sker.

Skulle vara hemskt tacksam för nya infallsvinklar eller tips om någon har erfarenhet i ämnet!
Citera
2017-01-08, 12:39
  #2
Medlem
Nicke08s avatar
Begär minst vad förväntat vinst de kommande fem åren blir. Plus delägarskap.
Annars losar du.
Citera
2017-01-08, 12:39
  #3
Medlem
Jag tycker du skall föreslå en ny tjänst på huvudkontoret där du kan använda dina strategier på alla butiker.

Bra lön etc naturligtvis
Citera
2017-01-08, 12:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Begär minst vad förväntat vinst de kommande fem åren blir. Plus delägarskap.
Annars losar du.

Delägarskap är inte intressant för mig eftersom inköpen isf kommer skötas centralt, och därmed känns verksamheten inte alls lika potentiellt framgångsrik. Jag har även blivit erbjuden ett generöst bonusavtal som anställd men det känns även det fiktivt, eftersom jag anser att kedjan historiskt sett varit katastrofalt kassa på att sköta sina egna butiker så även om jag har en vinstandel på 50% kan ju vinsten vara 0, poänglöst.
Koncernen kommer inte köpa mitt AB, endast inkråmet.
Citera
2017-01-08, 12:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Jag tycker du skall föreslå en ny tjänst på huvudkontoret där du kan använda dina strategier på alla butiker.

Bra lön etc naturligtvis
Jag har blivit erbjuden det men avböjt av logistiska skäl.
Citera
2017-01-08, 13:55
  #6
Medlem
Hur mycket är bruttovinsten och vad kostar franchisen om året?
Citera
2017-01-08, 13:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Hur mycket är bruttovinsten och vad kostar franchisen om året?
BV ligger på 53% och franchiseavgiften ligger på 1% av omsättningen, jag har betalat runt 45k/år.
Citera
2017-01-08, 14:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
BV ligger på 53% och franchiseavgiften ligger på 1% av omsättningen, jag har betalat runt 45k/år.

Vad har du tagit ut i lön och är den "nya" lönen som butikschef högre?
Citera
2017-01-08, 14:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Vad har du tagit ut i lön och är den "nya" lönen som butikschef högre?

Har legat på 32, begärt 35 och att endast jobba 80% som de redan sagt ja till.
Citera
2017-01-08, 14:25
  #10
Medlem
ChristianXs avatar
Ytterligare en aspekt är ju hur viktigt franchiseavtalet är för dig. Kan det vara fördelaktigare att helt enkelt bryta med dem och försöka få till ett franchiseavtal med någon annan kedja, alternativt stå på egna ben?
Citera
2017-01-08, 14:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Har legat på 32, begärt 35 och att endast jobba 80%.

Med tanke på att du ligger på en BV-marginal om 53 % och gör ett +-0 resultat så innebär ju (med bibehållna övriga kostnader, antar att det inte krävs mer personal etc om du ökar omsättningen med typ 10 %) att för varje 1000 kr i omsättningsökning så är 530 kr vinst. Om vi för skojs skull antar att du får lägga 300 kr i marknadsföring för varje extra 1000 kr i omsättning (vilket är högt) så ger det en vinst på 230 kr per 1000 kr i ökning.

Om vi antar att det går att öka omsättningen med 10 % dvs 450 tkr och att man då lägger 135 tkr på marknadsföring så ger detta ett resultat om 315 tkr.

Så om dessa förutsättningar gäller så tycker jag att runt 600 tkr är rimligt då du dels kommer få anställning med bättre villkor samt att det för köparen finns en del risk.

Svårt att veta exakt då man inte vet bransch etc.

Jag är nyfiken vilka siffror har du fått från andra?
__________________
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2017-01-08 kl. 14:48.
Citera
2017-01-08, 14:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Har legat på 32, begärt 35 och att endast jobba 80% som de redan sagt ja till.

Med den avkastningen lär det bli svårt att få ut några större pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback