2017-01-08, 14:50
Bannlyst
Låt dom säga upp franchiseavtalet och driv vidare i egen regi?

Citat:
Jag förstår ju också att ett alternativ är att koncernen håller på att gå i konkurs och att det därmed är billigare för dem att lösa tillbaka mig som partner först, för att inte bli ersättningsskyldiga gentemot mig. Då förlorar jag ju min anställning om det väl sker.
Citera
2017-01-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ytterligare en aspekt är ju hur viktigt franchiseavtalet är för dig. Kan det vara fördelaktigare att helt enkelt bryta med dem och försöka få till ett franchiseavtal med någon annan kedja, alternativt stå på egna ben?

Den här möjligheten har jag ju, oavsett utgång i dagsläget.

Antingen gör jag det när franchiseavtalet löper ut om 2,5 år eller om de skulle gå i konkurs, men jag ser ingen riktig anledning att göra det nu, då mjölkar jag hellre ut lite först.
Citera
2017-01-08, 15:04
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av less.is.bore
Den här möjligheten har jag ju, oavsett utgång i dagsläget.

Antingen gör jag det när franchiseavtalet löper ut om 2,5 år eller om de skulle gå i konkurs, men jag ser ingen riktig anledning att göra det nu, då mjölkar jag hellre ut lite först.
Nja, om du sålt din verksamhet så blir det ju svårt att behålla den och teckna ett annat framchiseavtal. det var mer så jag menade.
Citera
2017-01-08, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nja, om du sålt din verksamhet så blir det ju svårt att behålla den och teckna ett annat framchiseavtal. det var mer så jag menade.

Jo, men jag har ju kvar mitt AB och butikslokalen står ju på mig och skulle med lätthet kunna föra konceptet vidare under egen regi.
Citera
2017-01-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Med tanke på att du ligger på en BV-marginal om 53 % och gör ett +-0 resultat så innebär ju (med bibehållna övriga kostnader, antar att det inte krävs mer personal etc om du ökar omsättningen med typ 10 %) att för varje 1000 kr i omsättningsökning så är 530 kr vinst. Om vi för skojs skull antar att du får lägga 300 kr i marknadsföring för varje extra 1000 kr i omsättning (vilket är högt) så ger det en vinst på 230 kr per 1000 kr i ökning.

Om vi antar att det går att öka omsättningen med 10 % dvs 450 tkr och att man då lägger 135 tkr på marknadsföring så ger detta ett resultat om 315 tkr.

Så om dessa förutsättningar gäller så tycker jag att runt 600 tkr är rimligt då du dels kommer få anställning med bättre villkor samt att det för köparen finns en del risk.

Svårt att veta exakt då man inte vet bransch etc.

Jag är nyfiken vilka siffror har du fått från andra?

Jag har själv tänkt i ungefär samma siffror, och har egentligen inte fått något förslag under det. Av en rådgivare fick jag svaret att det egentligen är helt irrelevant vad jag "räknar fram", utan att det snarare handlar om att jag har något de vill köpa och att jag själv kan sätta en prislapp på vad jag vill ha, det värde jag själv anser. Men jag vill ju att det inte ska vara för högt för dem att avböja.

Det handlar om en väldigt nischad klädbutik, där vi är ensam med konceptet, och kundunderlaget och behovet ökar konstant.
Många av våra kunder är dessutom väldigt lojala gentemot oss som jobbar i butiken, vi lever mycket på service och kontakt, något jag främjat och vårdat under hela min tid som BC/ägare - att verkligen se till att min personal trivs och kan känna att det är "deras" butik.

Skulle jag fortsätta med liknande koncept, under egen regi i samma lokal, skulle våra kunder inte bry sig nämnvärt och däri finns det ju också ett stort värde anser jag.
Citera
2017-01-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Med den avkastningen lär det bli svårt att få ut några större pengar.
Jag har tänkt likadant, men å andra sidan, jag har legat på 32 och jobbat 80% som egen, visst att jag får en löneökning och ev ett bonusavtal, men frågan är om det är värt den ev. kommande uteblivna vinsten som egen. Min chansning känns större än deras tycker jag och varför skulle jag vilja byta ner mig? Jag vill ju försöka kliva ur detta så absolut safe som möjligt, om jag nu ska göra det.
Citera
2017-01-08, 15:38
Medlem
Citat:
Jo, men jag har ju kvar mitt AB och butikslokalen står ju på mig och skulle med lätthet kunna föra konceptet vidare under egen regi.

Om de köper inkråmet så torde det vara under förutsättningen att hyresavtalet överlåts också - vad ska dom annars betala för överhuvudtaget?
Citera
2017-01-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Om de köper inkråmet så torde det vara under förutsättningen att hyresavtalet överlåts också - vad ska dom annars betala för överhuvudtaget?

Ja tackar jag ja till deras erbjudande så överlåts hyresavtalet, och då försvinner ju även min möjlighet att driva butiken vidare - antingen under egen regi vid franchiseavtalets slut, eller om de skulle gå i konkurs då jag i båda fallen skulle stå kvar som hyresgäst (på gott och ont). Hyreskontraktet har helt klart ett värde i sig.
Men att häva franchiseavtalet och fortsätta själv nu känns inte aktuellt, då skulle jag hellre vänta.
Citera
2017-01-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ja tackar jag ja till deras erbjudande så överlåts hyresavtalet, och då försvinner ju även min möjlighet att driva butiken vidare - antingen under egen regi vid franchiseavtalets slut, eller om de skulle gå i konkurs då jag i båda fallen skulle stå kvar som hyresgäst (på gott och ont). Hyreskontraktet har helt klart ett värde i sig.
Men att häva franchiseavtalet och fortsätta själv nu känns inte aktuellt, då skulle jag hellre vänta.
Du har ju redan fått allehanda synpunkter på förslaget om försäljning, tänker egentligen inte bli en i raden. Det som är lite oroväckande är att du spekulerar i risker för konkurs, finns det tecken på att risken är större än normalt för detta? Sedan bygger ju tydligen ditt eget upplägg på såväl kundkontakter som möjligheten till eget urval och egna kanaler för inköp, minskar dessa möjligheter eller försvinner helt, riskerar du inte då att kundunderlaget också reduceras?
Citera
2017-01-08, 16:01
Bannlyst
Citat:
Har legat på 32, begärt 35 och att endast jobba 80% som de redan sagt ja till.

Du skulle begärt mer. Grundlön 45-50k/mån låter rimligare + provision. En del av lönen skulle kanske kunna tas ut via utdelningar. Både du och ledningen verkar inkompetenta.
Citera
2017-01-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Du skulle begärt mer. Grundlön 45-50k/mån låter rimligare + provision. En del av lönen skulle kanske kunna tas ut via utdelningar. Både du och ledningen verkar inkompetenta.
Med en påtaglig risk (eller möjlighet) att de drar sig ur. Med rimliga krav från båda parter ökar givetvis förutsättningarna att komma överens. Detta kan givetvis även tolkas som att de anser sig ha övertaget och därför knappast godkänner mer, men låter inte riktigt så.
Citera
2017-01-08, 16:11
Medlem
grey.eagles avatar
Skall du maximera ut pengar bör du starta ett bolag i ett land med "bra skattelagstiftning" föra över aktierna nu när vinsten är noll.

Sedan förhandlar du med köparna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in