Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 17:20
  #13
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Jag förstod ärligt talat inte hur du landade i slutsatsen att det är just bögar och barnlösa som "kommit någonstans". Du menar att dessa två grupper inte är djur, och att de därför har ett syfte? Eller?

Skulle du vilja utveckla?

Vill bögar inte ha bra jobb? Vill bögar inte skaffa barn? Går bögar inte på dagis? Vill barnlösa inte ha bra jobb?

Den var en väldigt flummig formulering som i stort sätt syftade på att homosexuella men framförallt barnlösa inte lägger tid/pengar/energi på barn utan använder detta "egoistiskt".

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag funderade lite mer på saken och vill köpslå mig fri från tidigare inläggs överdrivna fokus på avhållsamhet. Min tanke är att man kommer vidare i sådana här frågor genom sokratisk dialog, men då krävs det ju en motpart, i vilkens avsaknad jag nu utvecklar mina tankar vidare på egen hand.

Jag tror att det enda svaret i frågan alltid är en kliché. Sanningen kan bara vara en kliché. För den kommer sig från ett sökande sinne som helt plötsligt finner sig i sitt rätta element. Efter att ha plöjt igenom alla filosofier och alla spirituella läror, efter att ha sökt invändigt och utvändigt, efter att ha rört sig genom land och rike, så finner man plötsligt sitt rätta element och hittar hem. Och detta är så pass personligt att den som själv söker livets mening enbart kan bli förargad över alla svar på frågan som ges!

Ja problemet är ju att hur du än vrider och vänder kan alltid ,i det här fallet jag, komma och säga men är det inte vår egen hjärna som lurar oss? Kort sagt finns det inget definitivt svar därav är diskussionerna oändliga.

Jag tror inte man ska snöa in sig på frågan. Däremot ha den lite i bakhuvudet de stunder när negativa tankar och avund kommer fram för att inse hur otroligt onödiga och meningslösa jämförelserna man gör med andra är. Typ lön/utseende spelar väldigt liten roll för alla personer är lika vilsna.
Citera
2017-01-08, 19:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Alla djur och människor strävar väl efter att förverkliga sig själva. Det som eventuellt skiljer människor från djuren är kanske vår förmåga att älska. Så syftet för människor är kanske just detta.

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
I så fall tror jag att detta syfte utsträcks till djurvärlden.

När jag ser en hund som gillar sin matte ser jag kärlek. Så frågan om att älska kan inte vara någon skillnad, som jag ser det. Nu kan förvisso den skeptiska säga att hunden inte alls uttrycker kärlek utan kanske tillgivenhet. Men varför skulle tillgivenhet inte vara kärlek?

Jag fick med åren veta att den jakthund vi hade hemma när jag var liten accepterade att jag behandlade den hårdhänt, vilket kanske är vanligt att vissa hundar gör med barn – men om någon vuxen gjorde samma sak så försvarade den sig aggressivt. Visade hunden mig kärlek, älskade den mig? Kanske visade den mig sympati eller så förstod den att jag var en liten valp som borde ges omtanke och tolerans? I så fall, är inte alla dessa egenskaper en form av kärlek?
Jag använder ordet kanske för jag utesluter inte att djur kan älska, men oberoende av om djur kan älska så utesluter inte detta att älska är människans syfte. Om djur kan älska men människor har så svårt att göra det så visar det bara på hur evolutionärt underutvecklade vi är.
Citera
2017-01-08, 19:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag använder ordet kanske för jag utesluter inte att djur kan älska, men oberoende av om djur kan älska så utesluter inte detta att älska är människans syfte. Om djur kan älska men människor har så svårt att göra det så visar det bara på hur evolutionärt underutvecklade vi är.

Underutvecklade är ett skämt.
Vad ska vi annars tro?
Citera
2017-01-08, 20:57
  #16
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
En tanke jag fått är att människor har samma primitiva mål som djur har.

När man kollar planet earth eller liknande tänker man hur sjukt det är att alla djur lever sitt liv utan nåt syfte. Om och om igen gör och strävar de efter samma sak, att få tillräckligt med föda, undvika rovdjur samt hitta nån att fortplanta sig med. De strävar efter att skapa så bra förutsättningar för sin avkomma de kan, det är deras mål.

Tidigare har jag tänkt hur sjukt jävla trist ett sånt liv vore men det är ju exakt samma liv som människor har. Enda skillnaden är att vi tror på en illusionen att vi har ett syfte och mål som sträcker sig förbi de primitiva mål djur har.

Vi börjar livet med att leka och lära oss det essentiella sakerna som att gå/prata. Efter ett tag börjar vi på dagis (detta är ju egentligen ingen skillnad från när djur lekar och lär sig kommunicera). Efter ett tag börjar vår utbildning. Syftet med att utbilda oss är att få möjligheten att skaffa så bra jobb som möjligt.

Varför ska vi ha så bra jobb som möjligt? Den enda anledningen är för att vi i fråga om boende, mat, utbildning etc ska skapa så bra förutsättningar för våra barn som möjligt. Men vår hjärna lurar oss och får oss att tro att vi är speciella.

Så de enda som egentligen har kommit nånstans på vägen är homosexuella och de som inte vill ha barn.

Vi söker efter lycka, glädje och kärlek men alla dom känslorna är illusioner som bygger på att vår hjärna utsöndrar dopamin, seratonin eller liknande för att lura oss och få oss att må bra.


Nån som tänkt samma?
Håller med dig.
Det enda man kan göra är att protestera...
Bli bög, eller byt kön
Citera
2017-01-08, 22:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Underutvecklade är ett skämt.
Vad ska vi annars tro?
Andligt underutvecklade.
Citera
2017-01-08, 22:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Andligt underutvecklade.
Beskrivarna av berget är påväg uppåt.
Jag skulle aldrig kalla dom för det.

Att fly från alla sagor.
__________________
Senast redigerad av ivanivan 2017-01-08 kl. 22:47.
Citera
2017-01-08, 23:26
  #19
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
När man kollar planet earth eller liknande tänker man hur sjukt det är att alla djur lever sitt liv utan nåt syfte. Om och om igen gör och strävar de efter samma sak, att få tillräckligt med föda, undvika rovdjur samt hitta nån att fortplanta sig med. De strävar efter att skapa så bra förutsättningar för sin avkomma de kan, det är deras mål.

Och deras mål kan inte skådas utanför. De har inte ett mänskligt intellekt.

Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Tidigare har jag tänkt hur sjukt jävla trist ett sånt liv vore men det är ju exakt samma liv som människor har. Enda skillnaden är att vi tror på en illusionen att vi har ett syfte och mål som sträcker sig förbi de primitiva mål djur har.

Det är klart vi inte har ett immanent inneboende mål. Det finns inget värde som ligger permanent i världen men vi själva kan skapa mening. En illusion kan ha precis lika stort värde som något biologiskt, naturligt. Alla människor lever på fantasier och tankar. Vi behöver det. Du kan inte klara dig utan.


Ser mycket cynism i resten av det du skrev. Jag tror att cynism är fel.

Kärlek är inte bara "dopamin". Sex är inte bara kemikalier. Det är bara det vi kan binda till effekten. Det finns något mer där. Eller hur?

Något du inte kan ta på. Det är på ett mycket bättre sätt, det betyder obeskrivligt mycket mer jämfört med en vetenskaplig nörd-hypotes.
__________________
Senast redigerad av Soxi 2017-01-08 kl. 23:38.
Citera
2017-01-09, 01:25
  #20
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Jag använder ordet kanske för jag utesluter inte att djur kan älska, men oberoende av om djur kan älska så utesluter inte detta att älska är människans syfte. Om djur kan älska men människor har så svårt att göra det så visar det bara på hur evolutionärt underutvecklade vi är.

Jag vet inte om kärlek (eller att älska) har något direkt (evolutions eller annat) värde eller kännetecknar det mänskliga. Vi älskar och får avkommor som ser till att ta hand om oss när vi blir gamla. Nu när staten tagit över ansvaret för välfärden, så måste staten se till att det föds avkommor (barnbidrag etc har ju haft som uppgift att stimulera detta) - och om det inte föds nog många ändå, måste arbetskraft importeras.

Karl Marx tror jag sade något i stil med att det typiskt mänskliga är arbetet och jag tror han har en poäng. Inget annat djur förädlar och bygger så som människan - tror jag. De övriga djuren bygger sina myrstackar, fågelbon etc. men mer verkar det inte bli. Människan arbetar och arbetar, för varandra och mot varandra och bygger nya grejer, förstör dem också, och bygger sedan nytt. Arbetet, teknik, vetetenskap - detta kanske är det typiskt mänskliga, men om detta är ”syftet”, är ändå oklart.
Citera
2017-01-09, 10:30
  #21
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Nån som tänkt samma?

Många människor blir ju provocerade av påståendet om att ''vi människor bara är djur.'' Som att den djuriska aspekten av människan skulle vara någonting negativt och att det mänskliga intellektet är distinktionen mellan djur och människa. Det sista stämmer ju, men det mänskliga intellektet - som är grunden till skapandet och upplevelsen av en individuell identitet - är ju på sätt och vis orsaken till begreppet syfte. Begreppet syfte är ju nära sammankopplat med känslan av mening. Om man ska dra en parallell till Eckhart Tolles resonemang, så vill jag minnas (refererar fritt ur minnet) att han sa att det ligger i det mänskliga intellektets natur att vara otillfredsställt, att ständigt söka efter tillfredsställelse (kan i det här sammanhanget även likställas eller jämföras med begreppen syfte, mening, etc.). Jag hittar inte det exakta ursprunget till citatet just nu, men Ramana Maharshi uttryckte det på följande sätt: ''It is the nature of the mind to wander. You are not the mind. The mind springs up and sinks down. It is impermanent, transitory, whereas you are eternal.'' Det kommer troligtvis från någon nedskriven dialog mellan honom och en frågeställare.

Lite spontana tankar, bara.
Citera
2017-01-09, 16:45
  #22
Medlem
Att vi skulle ha ett syfte med vår existens implicerar att det finns en skapare som tillverkat oss för att utföra ett uppdrag.

Evolutionsbiologen Richard Dawkins hävdar att varje gen är en evolutionär individ som strävar efter att sprida sig själv. Genen samarbetar med andra gener för att tillsammans skapa sammansatta varelser som människor, då människor är bra verktyg för gener som vill sprida sig.

Svaret är givet. Vårt syfte är att sprida våra gener.
Citera
2017-01-09, 17:21
  #23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att vi skulle ha ett syfte med vår existens implicerar att det finns en skapare som tillverkat oss för att utföra ett uppdrag.

Evolutionsbiologen Richard Dawkins hävdar att varje gen är en evolutionär individ som strävar efter att sprida sig själv. Genen samarbetar med andra gener för att tillsammans skapa sammansatta varelser som människor, då människor är bra verktyg för gener som vill sprida sig.

Svaret är givet. Vårt syfte är att sprida våra gener.

Fast begreppet syfte existerar inte objektivt, utan enbart i människans intellekt/tankevärld. Även om det förloppet som du/Dawkins beskriver är hur det fungerar, så måste det definieras som ett ''syfte'' av det mänskliga intellektet. Faktum är att det mänskliga intellektet är besatt av att se sammanhängande förlopp i sin omvärld, beskriva dem och ingjuta dessa med en känsla av mening. Den objektiva synvinkeln existerar, som jag talar om det, endast bortom ramarna för de tanke/ordbaserade begrepp som det mänskliga intellektet använder sig av och då faller begreppet ''syfte'' bort - det handlar snarare om att betrakta naturliga skeenden, som sker bortom vår kontroll, vilja och uppfattning om för oss viktiga begrepp som ''syfte'' och ''mening.''
Citera
2017-01-09, 20:38
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Fast begreppet syfte existerar inte objektivt, utan enbart i människans intellekt/tankevärld. Även om det förloppet som du/Dawkins beskriver är hur det fungerar, så måste det definieras som ett ''syfte'' av det mänskliga intellektet. Faktum är att det mänskliga intellektet är besatt av att se sammanhängande förlopp i sin omvärld, beskriva dem och ingjuta dessa med en känsla av mening. Den objektiva synvinkeln existerar, som jag talar om det, endast bortom ramarna för de tanke/ordbaserade begrepp som det mänskliga intellektet använder sig av och då faller begreppet ''syfte'' bort - det handlar snarare om att betrakta naturliga skeenden, som sker bortom vår kontroll, vilja och uppfattning om för oss viktiga begrepp som ''syfte'' och ''mening.''
Jag håller inte med. Citerat från wikipedia: Ett syfte beskriver varför man utför en viss handling, vad som är motivet för handlingen, varför man behöver lösa ett problem, vad som är nyttan med en viss lösning.

En hund som pissar på lyktstolpen gör det för att pinka revir. Syftet är således att pinka revir, i den sistnämnda betydelsen "vad som är nyttan med en viss lösning". Hunden vet förmodligen inte varför den pinkar, men genom att studera vilda djur kan vi förstå syftet ändå. Samma sak med människans roll i evolutionen. Även om inte gener vet vad och varför så finns det fortfarande ett syfte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback