Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-07, 00:57
  #1
Medlem
Tja, jag undra ifall grafiken kan bli sämre på ett Xbox One ifall man skulle råka slå till det eller liknande?

Eftersom jag har mitt xbox på mitt bord där jag sitter o spelar, och ibland händer det att man slår till bordet när man reser sig upp och sånt. Asså kan grafikkortet påverkas på så sätt att grafiken bli SÄMRE?

Det är väl så att grafiken är den samma tills kortet går sönder HELT och lägger av eller har jag fel?

Om någon mer kunnig hade kunnat förklara lite mer så hade det varit schysst!

Tack på förhand.
Citera
2017-01-07, 01:03
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Det sitter inte ett grafikkort i din xboxone...

Det har ett "moderkort" (ett större kretskort) där ett eller flera chip (kretsar) står för grafiken...

Vad som kan hända om man håller på att skaka den kan vara alltifrån HDMI kontakten blir sämre till (jaa något annat)... men "grafikkortet" går inte sönder nej...

Det jag mest skulle vara orolig för om du håller på att skaka den är hårddisken dock... den pallar en del men vill helst av allt vara så still som möjligt...
Citera
2017-01-07, 01:07
  #3
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Det är snarare så att spelen får desto bättre grafik ju bekvämare speltillverkarna blir med spelplattformen. Kommer ihåg att det blev ett jäkla liv när Microsoft släppte Xbox 360 bara ett par år efter Xbox (den första konsolen), eftersom spelutvecklarna inte hunnit använda Xboxs fulla potential ännu.

Att du slår i Xboxet påverkar det lika lite som när du tappar mobilen i marken - ingenting. Om grafikkortet skulle bli sämre så skulle det i så fall paja helt. Det du behöver oroa dig över är CD läsaren och fläkten. Om fläkten pajar kan saker kortsluta osv.
Citera
2017-01-07, 01:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det sitter inte ett grafikkort i din xboxone...

Det har ett "moderkort" (ett större kretskort) där ett eller flera chip (kretsar) står för grafiken...

Vad som kan hända om man håller på att skaka den kan vara alltifrån HDMI kontakten blir sämre till (jaa något annat)... men "grafikkortet" går inte sönder nej...

Det jag mest skulle vara orolig för om du håller på att skaka den är hårddisken dock... den pallar en del men vill helst av allt vara så still som möjligt...

Ja okej, men det jag syftar på är att om saker börjar slitas blir det väl inte sämre grafik/bildkvalité?
Om någonting blir tillräckligt slitet så dör det väl istället? Istället för att det skulle bli sämre grafik däremellan, hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2017-01-07, 01:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Det är snarare så att spelen får desto bättre grafik ju bekvämare speltillverkarna blir med spelplattformen. Kommer ihåg att det blev ett jäkla liv när Microsoft släppte Xbox 360 bara ett par år efter Xbox (den första konsolen), eftersom spelutvecklarna inte hunnit använda Xboxs fulla potential ännu.

Att du slår i Xboxet påverkar det lika lite som när du tappar mobilen i marken - ingenting. Om grafikkortet skulle bli sämre så skulle det i så fall paja helt. Det du behöver oroa dig över är CD läsaren och fläkten. Om fläkten pajar kan saker kortsluta osv.

Det var de jag syftade på, undrade ifall saker kunde göra så att det blir sämre kvalité innan det pajar helt, eller om det fungerar perfekt och sen när något händer att det helt eneklt slutar fungera.
Citera
2017-01-07, 01:18
  #6
Medlem
Det jag syftar på som nämndes är om det är som en telefon. om du tappar luren så blir inte bildkvaliten sämre förens det går rent åt helvete och den där, jag undrar om det är likadant på xboxet eller om grafiken kan bli bara sämre för att jag råkar stöta till.

Läsaren vet jag om, och ifall den går isönder är det pågrund av att det har blivit för mycket rörelse och läsaren tagit i skivan och då skulle det varit tydliga repor på skivan men det e där ej
Citera
2017-01-07, 01:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
Det var de jag syftade på, undrade ifall saker kunde göra så att det blir sämre kvalité innan det pajar helt, eller om det fungerar perfekt och sen när något händer att det helt eneklt slutar fungera.

Har du problem med grafiken, då du frågar?
Citera
2017-01-07, 01:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peHm
Har du problem med grafiken, då du frågar?
Nej jag märker inte någon direkt skillnad, men jag har en tendens att bli så galet paranoid på nya prylar så fort minsta lilla händer därav frågan
Citera
2017-01-07, 01:21
  #9
Medlem
Whiteejacks avatar
En sak jag undrat är har ps4 och xbox one samma grafik? Eller har någon av dessa "bättre" grafik?

Någon som vet?
Citera
2017-01-07, 01:23
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarzN
Ja okej, men det jag syftar på är att om saker börjar slitas blir det väl inte sämre grafik/bildkvalité?
Om någonting blir tillräckligt slitet så dör det väl istället? Istället för att det skulle bli sämre grafik däremellan, hoppas du förstår vad jag menar.

Man skall aldrig säga aldrig...
Men i princip har du rätt... det är så pass digitalt idag så att antingen får du en bra bild eller ingen bild...
Citera
2017-01-07, 01:25
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
En sak jag undrat är har ps4 och xbox one samma grafik? Eller har någon av dessa "bättre" grafik?

Någon som vet?

Snarlika kretsar, men orginal PS4 skall kunna prestera bättre än original xbox one...

Det finns väl en xbox (v2) nu väl? och en PS4 Pro... hur dessa står sig dock har jag ingen aning om...
Citera
2017-01-07, 01:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Man skall aldrig säga aldrig...
Men i princip har du rätt... det är så pass digitalt idag så att antingen får du en bra bild eller ingen bild...

Finns där något sätt att ta reda på om grafiken är sämre eller ej, för som sagt så märker jag ingen direkt skillnad, om något skulle vara knas borde väl de vara uppenbart eller?
Som när grafikkortet på min dator dog, jag märkte ingen grafikskillnad innan men när det väl dog så blev det riktigt kaos
__________________
Senast redigerad av LarzN 2017-01-07 kl. 01:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback