Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-06, 20:14
  #1
Medlem
Sedan den första juli ifjol gäller nya regler för personer som påstår att de har en läkarutbildning från utanför EU/EES. Kravet på vidimerade examensbevis m.m. är avskaffade för gruppen. Dessutom ska de inte längre behöva göra AT-tjänstgöring utan bara göra någon form av praktik som vad jag förstår inte är riktigt fastställd ännu. För att få gå vidare till praktik måste man klara 60 procent rätt på provet jag länkar till nedan, samt även få tillräckliga många rätt på ett prov som går ut på att man ska läsa en vetenskaplig artikel. Det skulle vara intressant om någon här som har någon form av vårdutbildning men som inte har både läkarexamen och fullgjord AT skulle pröva att göra provet och i tråden här tala om hur svårt det är att klara provet. Tyvärr har jag bara hittat ett facit, rätt svar på alla frågor är ikryssade, så det är lite svårt att testa sig själv på ett ärligt sätt.

Här är provet:

https://henrik77.files.wordpress.com...3a4tt-svar.pdf
Citera
2017-01-06, 20:20
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Kryssfrågor?
Det går väl att få 50% rätt bara genom att gissa.

Det borde vara skrivfrågor med bedömning (ja de skall kunna skriva svenska).
Dessutom borde praktiken vara betygsatt, där patienterna kontrolleras av en annan läkare som bedömmer hur väl eleven utför sina undersökningar.

Att hoppa över AT är också speciellt dumt. Det är ju en chans för dessa personer att träna upp sig i interaktionen med svenskar innan de står där i kritiskt läge och misstolkar någon.
__________________
Senast redigerad av bithax 2017-01-06 kl. 20:25.
Citera
2017-01-06, 20:21
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Hmm... undrar hur svårt det blir när detta facit sprids...
Kanske själv kan bli läkare då...
Citera
2017-01-06, 20:24
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kryssfrågor?


Det borde vara skrivfrågor med bedömning (ja de skall kunna skriva svenska).
Dessutom borde praktiken vara betygsatt, där patienterna kontrolleras av en annan läkare som bedömmer hur väl eleven utför sina undersökningar.

Citat:
Det går väl att få 50% rätt bara genom att gissa.

Svårt med 5 alternativ dock... det tar i alla fall bort 50/50 chans...
Citera
2017-01-06, 20:26
  #5
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Svårt med 5 alternativ dock... det tar i alla fall bort 50/50 chans...

Ja, fast jag tror man kan utesluta en del saker bara genom att fundera.
Och det går att ha tur och få 60% utan att veta något alls.

Med skrivfrågor är det omöjligt att undvika att bevisa sin dumhet om man inte vet.

Kruxet är naturligtvis att det inte kan automaträttas. Man vill inte lägga några resurser på detta utan det skall kunna fyllas i på en dator och sen skall personen vara godkänd.

Kanske vore okej om man jobbade med att serva bilar, men inte med att serva människor i min mening.
__________________
Senast redigerad av bithax 2017-01-06 kl. 20:30.
Citera
2017-01-06, 20:34
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja, fast jag tror man kan utesluta en del saker bara genom att fundera.
Och det går att ha tur och få 60% utan att veta något alls.

Med skrivfrågor är det omöjligt att undvika att bevisa sin dumhet om man inte vet.

Visst... men vissa frågor har 2 rätta alternativ (alltså bägge skall vara "kryssade") så det är hyffsat svårt att "gissa" tycker jag...

Men återigen... detta facit (om det nu är det) är inte bra att visa på nätet... det kommer att spridas... vilket gör att vi återigen får läkare från ett annat land som är en gång för länge sedan utbildade sig till "sjukskötare" i sitt eget land... som läkare i Sverige...

Tror dom flesta råkat ut för sådana... själv är jag ingen jätte besökare av vår sjukvård men har träffat på 2 lätt... kan knappt språket, frågar vad jag vill ha (så han kan skriva ut recept)... kan inte använda datorn osv osv...
Citera
2017-01-06, 20:38
  #7
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tror dom flesta råkat ut för sådana... själv är jag ingen jätte besökare av vår sjukvård men har träffat på 2 lätt... kan knappt språket, frågar vad jag vill ha (så han kan skriva ut recept)... kan inte använda datorn osv osv...

Det är en annan aspekt av det hela. Vissa delar av världen (t.ex. ryssland) så använder man inte datorer i sjukvården i samma utsträckning. Och då blir det svårt för dem som kommer hit, som inte ens kan systemet.

De behöver ju få utbildning i det, även om de var läkare i sitt hemland.
Citera
2017-01-06, 20:44
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är en annan aspekt av det hela. Vissa delar av världen (t.ex. ryssland) så använder man inte datorer i sjukvården i samma utsträckning. Och då blir det svårt för dem som kommer hit, som inte ens kan systemet.

De behöver ju få utbildning i det, även om de var läkare i sitt hemland.

Tror en hel del inte ens var läkare i deras hemland (kanske studerade till det, kanske inte kom in osv)
Och sedan är det faktiskt så att alla läkarutbildningar i alla länder är inte jämförbara...
Det finns de som är bättre än Sverige och det finns de som är betydligt sämre...
Varför skall vi tillåta betydligt sämre läkare bara för dom är invandrare?

Jag tycker dock att detta prov verkar bra, men återigen... nu är facit spritt... så det är fritt fram att memorera... inte bra alls...
Citera
2017-01-06, 20:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Att hoppa över AT är också speciellt dumt. Det är ju en chans för dessa personer att träna upp sig i interaktionen med svenskar innan de står där i kritiskt läge och misstolkar någon.

Man har tagit bort kravet på AT eftersom intresset från vårdens sida för att ge AT-tjänster till detta klientel har visat sig begränsat:

Citat:
"Idag mäter kunskapsproven för utländska läkare upp till examensnivå. Sedan väntar en allmäntjänstgöring, AT, i ett och ett halvt år för att få ut legitimationen. Men på grund av brist på platser för AT har många fastnat i processen.

De nya proven ska istället mäta läkarens kunskap hela vägen till legitimationsnivå, inklusive allmäntjänstgöring.

På så sätt minskar man behovet av AT-platser men också behovet av dokumentation från hemlandet, säger Erik Magnusson på Socialstyrelsen.

-- Det är ju mer eller mindre tur eller otur som avgör om man får med sig sina papper när man flyr till Sverige, vilket innebär att människor som har lika kompetens får olika möjligheter att få legitimation, säger Erik Magnusson."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6422644

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Visst... men vissa frågor har 2 rätta alternativ (alltså bägge skall vara "kryssade") så det är hyffsat svårt att "gissa" tycker jag...

Som jag fattar det har de i efterhand kommit på att flera alternativ är korrekta därför spelar det inte någon roll vilken ruta man kryssat i:

Citat:
"Frågorna har skickats på återremiss till frågekonstruktörerna tillsammans med statistik på hur de prövande svarat. Det har lett till att tre frågor har strukits eftersom de kan missuppfattas, och att några frågor bedöms ha fler rätta svarsalternativ än vad som fanns med i provet."

http://lakartidningen.se/Aktuellt/Ny...et-analyserat/
Citera
2017-01-06, 20:57
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2

Som jag fattar det har de i efterhand kommit på att flera alternativ är korrekta därför spelar det inte någon roll vilken ruta man kryssat i:

Ok så bägge kan vara rätt då... det ökar jag ju chansen att "gissa" rätt i sådana fall... på de frågorna.
Citera
2017-01-06, 21:13
  #11
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja, fast jag tror man kan utesluta en del saker bara genom att fundera.
Och det går att ha tur och få 60% utan att veta något alls.
Omöjligt. Om du ens tänkte till hade du förstått att chansen att gissa så pass rätt för att få 60% på ett 140-frågorsprov med 5 svarsalternativ per fråga är obefintlig.
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok så bägge kan vara rätt då... det ökar jag ju chansen att "gissa" rätt i sådana fall... på de frågorna.
Ökar chanserna, ja. Fortfarande omöjligt, ja. 7 av 140 frågor hade möjlighet till mer än ett svar. Att få 60% rätt på 133 frågor med 5 svarsalternativ är fortfarande omöjligt.

Med andra ord, inga konstigheter med ett sånt här prov. Det kommer bedöma läkarnas skicklighet utmärkt. Eller ja, om inte man fuskar.
Citera
2017-01-06, 21:16
  #12
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Omöjligt. Om du ens tänkte till hade du förstått att chansen att gissa så pass rätt för att få 60% på ett 140-frågorsprov med 5 svarsalternativ per fråga är obefintlig.

Ökar chanserna, ja. Fortfarande omöjligt, ja. 7 av 140 frågor hade möjlighet till mer än ett svar. Att få 60% rätt på 133 frågor med 5 svarsalternativ är fortfarande omöjligt.

Med andra ord, inga konstigheter med ett sånt här prov. Det kommer bedöma läkarnas skicklighet utmärkt. Eller ja, om inte man fuskar.

Det är 84 frågor som måste vara rätt.
Varav några hade flera alternativ som var rätt.

Nog är det svårt, men om man kan en del man ju gissa resten.
En viktigare fråga är om det går att plugga på tidigare tentor (typ den som nu cirkulerar på nätet) och hur lika svaren är. Om det finns frågor som återanvänds blir det väldigt lätt av egen erfarenhet av sådana tentor.
__________________
Senast redigerad av bithax 2017-01-06 kl. 21:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback