Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-07-13, 17:45
  #85
Medlem
Hoppas alla ni kom in på det ni önskade, det gjorde jag! Ett JÄTTE-tack till alla flashbackare som hjälpte mig med matte och fysik uppgifter!!!(för det mesta Nail och nihilverum... sorry om jag glömt någon )
Citera
2017-07-13, 22:41
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oturmedallt
Tackar, jag tänker aldrig misslyckas såhär igen... Börjar med sommarmatten NU, uppdaterar om 2 månader då antagningsbeskedet är här

Vad sökte du? Var läser du sommarmatte?
Citera
2017-07-13, 23:03
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiddo43
Vad sökte du? Var läser du sommarmatte?
Arkitektur o teknik, har läst klart Chalmers sommarmatte, om detta är KTHs: http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida
så är Chalmers mer vid och även djup.
Citera
2017-07-13, 23:11
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oturmedallt
Arkitektur o teknik, har läst klart Chalmers sommarmatte, om detta är KTHs: http://wiki.math.se/wikis/sommarmatt....php/Huvudsida
så är Chalmers mer vid och även djup.


Ahh oki! Hehe det är NTI-skolans sommarmatte(Där flera skolor medverkar bl.a kth) och de har två kurser en enkel(denna) och en annan
Citera
2018-04-16, 13:59
  #89
Medlem
Hej! Nu är det väldigt nära till provet och jag funderar vilka områden det är bäst att lägga krutet på för att få störst möjlighet att klara 30p gränsen. Är det någon med mer insikt och erfarenhet av provet som kan avgöra det?

Matematikdelen:
De ämnesområden som huvudsakligen berörs är:

*Hantering av algebraiska uttryck (potenser, rötter, polynom, rationella uttryck, kvadratkomplettering, faktorisering)
*Funktioner (polynom, rationella funktioner, exponential- och logaritmfunktioner, potensfunktioner, trigonometriska funktioner; derivator, deriveringsregler, derivatans koppling till växande/avtagande, lokala/globala extrema; enkla primitiva funktioner och integraler)
*Trigonometri (triangelsatserna; trigonometriska formler)
*Absolutbelopp
*Ekvationer och olikheter som involverar uttryck och funktioner av typerna listade ovan
Geometri (kongruens, likformighet; rand- och medelpunktsvinklar; höjder, bisektriser och medianer i en triangel; Pythagoras sats och dess omvändning; koordinatgeometri)


Fysikdelen:
De ämnesområden som huvudsakligen berörs är

*Mekanik (krafter, moment, jämvikt, hastighet, acceleration, rörelsemängd, energi)
*Elektromagnetism och optik (ljus, elektromagnetiska vågor, elektromagnetiska krafter, stråloptik, reflektion, brytning)
*Ellära (enklare kretsar)
*Vågrörelse (elektromagnetiska och mekaniska vågor, frekvens, våglängd, interferens, diffraktion)
*Kvantfysik (energinivåer i atomer, kvantisering av ljus)
*Speciell relativitetsteori (energi, längdkontraktion, tidsdilatation)
*Termodynamik (värme, temperatur, tryck)
Citera
2018-04-23, 22:45
  #90
Medlem
Hej! Är det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med den här frågan från matematikdelen 2011?

30. Parallellogrammen ABCD har sidlängder 5 cm och 3 cm, och vinkel mellan
diagonalerna är 45 grader. Beräkna parallellogrammens area och ange den i mm^2.

Har försökt att trixa med både cosinussatsen och areasatsen men får inte till det :/ Känner att jag inte har riktigt koll på vilka antaganden kan ta för att bestämma korresponderande vinklar vid parallellogram.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback