Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-06, 17:35
  #1
Medlem
Matematik- och fysikprovet är ett gemensamt antagningsprov till vissa utvalda utbildningar vid Chalmers och KTH. Det är ytterligare ett sätt, förutom gymnasiebetyg och högskoleprov, att konkurrera om en plats på utbildningarna. Upp till 1/3 av platserna på programmen tillsätts utifrån resultat på provet. Alla som söker till ett eller flera av programmen (via antagning.se) får göra provet.

Vid Chalmers gäller provet för civilingenjörsprogrammen Elektroteknik, Teknisk fysik, Teknisk matematik, Kemiteknik med fysik samt för civilingenjör/arkitektprogrammet Arkitektur och teknik.

Vid KTH gäller provet för civilingenjörsprogrammen Teknisk fysik, Elektroteknik samt Farkostteknik.
Provet är den 13 maj. http://www.matematik-och-fysikprovet.se


Ska komplettera MA 4 och fy 2 och tänkte skriva provet nu i maj och söka till farkost ev teknisk fysik. Tänkte kolla om det är någon mer som skrivit eller ska skriva provet. Någon som har några tips och komma med för att klara provet ?
__________________
Senast redigerad av asymtot 2017-01-06 kl. 17:40.
Citera
2017-01-06, 23:09
  #2
Medlem
Skrev det förra året och vara några poäng från att klara det. Kom dock in med betyg istället så det gjorde inget.

Vänj dig vid att inte använda räknare eller formler till matten. Jag hade nog skippat gymnasieböckerna och använt häftet som hör till sommarmatte-kursen. Den täcker provmaterialet väldigt bra. Fysikdelen har jag inga konkreta tips på, mer än att studera det som ska ingå.
Citera
2017-01-07, 01:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggerskrack
Skrev det förra året och vara några poäng från att klara det. Kom dock in med betyg istället så det gjorde inget.

Vänj dig vid att inte använda räknare eller formler till matten. Jag hade nog skippat gymnasieböckerna och använt häftet som hör till sommarmatte-kursen. Den täcker provmaterialet väldigt bra. Fysikdelen har jag inga konkreta tips på, mer än att studera det som ska ingå.

Tack! Vart kan man få tag på häftet?
Citera
2017-01-07, 02:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asymtot
Tack! Vart kan man få tag på häftet?

Ej senaste upplagan men det ser ut som samma jag fick i somras.

Del 1: http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...e2010_del1.pdf

Del 2: http://www.math.chalmers.se/Math/Gru...matte_del2.pdf
Citera
2017-02-04, 14:47
  #5
Medlem
Gör du alla gamla prov fem ggr så få känsla av hur problemet kommer att ser ut. Det kan vara jobbiga(frustrerande) i början, men kom ihåg att du har tillräckligt många verktyg för att lösa de uppgifter, det är bara tänkesätt du behöver.

Många fråga är nästan identiskt från år till år, därför är det särskillt viktigt att göra det gamla häfte, det kommer att klarna sig efter någon gång mellan tio femton tal häfte.

Så att, be patient och glhf.
Citera
2017-03-22, 14:43
  #6
Medlem
WooooPrime har du gjort provet? Är den bästa strategin att bara nöta proven gång på gång?
Citera
2017-03-23, 21:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoomer
WooooPrime har du gjort provet? Är den bästa strategin att bara nöta proven gång på gång?
Jup, trots det känns svårt, kommer du att klara det, OM du gör tillräckligt mycket uppgifter, som sagt så har man alla verktyg för att lösa alla uppgifter, bara om man hitta mönster.

En annat tips är, om du inte redan kastade din formelsammling in i papperskorg, rekommendera jag att du göra det så snart som möjligt, du kommer att njuta det inte bara i denna prov, också i den kommande åren.

Tyvär har jag inte fått min prov efter rättningen, därför kan jag inte ge någon bra tips om hur de rätta alla uppgifter, men slutligen är det bara ~30-35 poäng utav 70(75?) de kräver, om du inte är en perfektionist(som alla andra) så är det ingen fara för dig.

Kör hårt och gud luck
Citera
2017-03-24, 11:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WooooPrime
Jup, trots det känns svårt, kommer du att klara det, OM du gör tillräckligt mycket uppgifter, som sagt så har man alla verktyg för att lösa alla uppgifter, bara om man hitta mönster.

En annat tips är, om du inte redan kastade din formelsammling in i papperskorg, rekommendera jag att du göra det så snart som möjligt, du kommer att njuta det inte bara i denna prov, också i den kommande åren.

Tyvär har jag inte fått min prov efter rättningen, därför kan jag inte ge någon bra tips om hur de rätta alla uppgifter, men slutligen är det bara ~30-35 poäng utav 70(75?) de kräver, om du inte är en perfektionist(som alla andra) så är det ingen fara för dig.

Kör hårt och gud luck

Tack så mycket, får man fråga vad du kom in på och vad du pluggar?
Citera
2017-03-24, 16:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoomer
Tack så mycket, får man fråga vad du kom in på och vad du pluggar?
Har fått 46 och plugga fysik nu.
Citera
2017-04-24, 21:52
  #10
Medlem
Ska också skriva och är sjukt nervös men taggad. Förhoppningar om att komma in på AT på Chalmers, räcker inte med mitt HP på 1.6.
Läst basåret precis så kunskaperna är ganska färska men denna sortens uppgifter är nya för mig och dessutom har formelsamlingen varit min bibel under alla tentor så nu är det bara att lära mig det mesta utantill eller rättare sagt förstå vad de egentligen betyder.
Lycka till till er som ska skriva
Citera
2017-05-06, 21:06
  #11
Medlem
Hej! Jag ska göra provet nu i maj och har repeterat dom tidigare proven men det är några uppgifter som jag fastnar på. Är det någon som skulle kunna ta en titt och förklara hur man löser någon av dessa uppgifter?

Matematikdelen 2016, fråga 22, 25, 26, 27
Matematikdelen 2015, fråga 25, 26, 27
Matematikdelen 2014, fråga 22, 26, 27
Matematikdelen 2013, fråga 25, 26, 27
__________________
Senast redigerad av arte2016 2017-05-06 kl. 21:46.
Citera
2017-05-06, 21:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arte2016
Hej! Jag ska göra provet nu i maj och har repeterat dom tidigare proven men det är några uppgifter som jag fastnar på. Är det någon som skulle kunna ta en titt och förklara hur man löser någon av dessa uppgifter?

Mattematikdelen 2016, fråga 22, 25, 26, 27
Mattematikdelen 2015, fråga 25, 26, 27
Mattematikdelen 2014, fråga 22, 26, 27
Mattematikdelen 2013, fråga 25, 26, 27

Först: det stavas matematik

Matematikdelen 2016, fråga 22:
Lös ekvationen (a-1)x^2-ax+1=0. Ange det minsta heltalet a sådant att ekvationens alla lösningar är positiva.
Lösning: Detta kan lätt lösas med abc-formeln (alternativt pq-formeln). Du får att x=(a+-sqrt(a^2-4*(a-1)))/(2(a-1))=(a+- sqrt(a^2-4a+4))/(2a-2)
vilket kan skrivas om med en "kvadreringsregel" till
(a +- sqrt((a-2)^2))/(2a-2)=(a+- (a-2))/(2a-2)

Det ger en lösning (2a-2)/(2a-2)=1, och en lösning 2/(2a-2) som är positiv om nämnaren är positiv, d.v.s. om a>1.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback