• 2
  • 3
2017-01-07, 12:22
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Då äger man enligt dig i princip inget, inte ens rätten till sin egen kropp? Det är inte ett helt konstruktivt perspektiv.

Min kropp är det väl ingen som lagligt kan ta ifrån mig i Sverige i alla fall, i länder med dödsstraff är det däremot mer tvivelaktigt om man äger sin egen kropp
Citera
2017-01-07, 14:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Min kropp är det väl ingen som lagligt kan ta ifrån mig i Sverige i alla fall, i länder med dödsstraff är det däremot mer tvivelaktigt om man äger sin egen kropp

Vad jag hört så kan det plockas delar från folk som inte godkänt donation. Det jag hört är att det tas hornhinnor, Hypofyser och annat från döda som inte godkänt någon form av donation.
Citera
2017-01-07, 16:38
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad jag hört så kan det plockas delar från folk som inte godkänt donation. Det jag hört är att det tas hornhinnor, Hypofyser och annat från döda som inte godkänt någon form av donation.

Vad jag vet så nej? Och kan du äga saker när du är död? (Ej inkluderat dödsbot då)
Citera
2017-01-07, 22:23
Medlem
CaptainNemos avatar
Du kommer inte undan fastighetsavgiften men om du kan så skriv huset på någon +65 år som har garantipension eller så skaffar du dig sjuk- eller aktivitetsersättning och kommer ner på minsta möjliga nivå 50% av spärrbeloppet som blir 3706:- (alltså halverad från 7412:-) för inkomsåret 2016. Skriver du över fastigheten på ett utländskt bolag får du ingen nedsättning av beloppet.

Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Då äger man enligt dig i princip inget, inte ens rätten till sin egen kropp? Det är inte ett helt konstruktivt perspektiv.
Lösöre som du inte behöver skatta/betala årlig avgift för äger du helt men övrigt tillhör i praktiken staten. En fastighet är att se som en sorts "förläning" vilken du genom ett pappersavtal har rätt att förvalta. Se bara på alla knepiga bygglov som i princip förbjuder dig att göra större förändringar av "ditt" hus utan lov.

Om du behöver söka lov hos tredje part för att få sätta upp ett högt staket, byta ut fasaden eller gräva en vattenpool så anser iaf jag att du inte är fullvärdig ägare till fastigheten ifråga. Du är mer som en vaktmästare som får lov mot en årliga hyra att bo där.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in