• 1
  • 2
2017-01-05, 12:34
Medlem
duettens avatar
(Om jag la in tråden under fel ämne så får gärna moderatorn flytta den)

För tillfället finns det ju ingen fastighetsskatt utan man betalar istället en kommunal avgift som ligger runt 7500 kr. Flera partier pratar om att återinföra fastighetsskatten vilket i mitt fall (samt många fler) skulle innebära en betydande kostnad. Låt säga att taxeringsvärdet ligger på 3 miljoner och skatten hamnar på 1% betyder det en årlig avgift på 30 000 kr. Jag har hört ryktas om högre procentsatser men skulle gissa att detta är en miniminivå.

Jag funderar på om det finns sätt att komma undan den, om den nu införs. En tanke har varit att registrera att brevlådeföretag i ett land som skattemyndigheterna inte har avtal med och sedan sälja huset till det företaget till samma pris som jag en gång köpte huset. Jag vill ju inte behöva betala en vinstskatt. Sedan hyr jag huset av det företaget. Det borde väl betyda att skattemyndigheten försöker kräva ägaren av fastigheten på fastighetsskatten och inte hyresgästen? Självklart ska man då som hyresgäst kunna visa upp dokument på att an regelbundet betalat in en hyra till ägarföretaget.

Tycker mig minnas en intervju för många är sedan med företrädaren för Junilistan som tydligen sålt och köpt sin villa flera gånger för att skapa reavinstskatt respektive förlust för att kunna kvitta det mot andra kapital vinster och förluster.

Givetvis ska brevlådeföretaget ägas av mig till 100% men det vet ju inte skattemyndigheten.

Några frågor att diskutera där vi lämnar den moraliska aspekten därhän:

Kan detta fungera?
Vilka risker ser ni?
Tips på land att registrera företaget i?
Nån som har erfarenhet av eller känner till en liknande konstruktion?
Citera
2017-01-05, 12:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Betalar inte bolaget fastighetsskatten kommer väl KFM bara att mäta ut huset och sälja det till högstbjudande.
Citera
2017-01-05, 13:18
Medlem
duettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Betalar inte bolaget fastighetsskatten kommer väl KFM bara att mäta ut huset och sälja det till högstbjudande.

Kan det verkligen vara så enkelt? Låt säga att företaget ifråga ligger i Kuwait och med mycket oklara ägarförhållanden. Kanske knappt en adress?

Missade att skriva att fastigheten inte ska säljas utan ges som en gåva. Då borde man slippa stämpelskatten som väl är 4,25% för ett bolag.

Vill man provocera lite kan man ju avvakta tills det är läge för utmätning och då tar man emot fastigheten som gåva från bolaget. Då kan ju knappast KFM sälja huset för att få in skatten?
Senast redigerad av duetten 2017-01-05 kl. 13:34.
Citera
2017-01-05, 15:01
Medlem
Eller göra rätt för sig och inte skaffa prylar över sina tillgångar? Klart enklast.
Citera
2017-01-05, 15:21
Medlem
grey.eagles avatar
Om du läst lite ekonomi så lär du dig att det finnes några F som går att beskatta hårt

Företag
Fastigheter
Fattigt folk

Varför, de flyttar inte så lätt.
Citera
2017-01-05, 16:44
Medlem
Finans.killens avatar
vet inte om upplägget fungerar men vart har du fått ifrån att fastighetsskatten kommer tillbaks?

Ingen som kommer ihåg vilka protester som det var innan den avskaffades? Alliansen vann första valet på att de lovade att avskaffa den. Att återinföra den vore politiskt självmord.
Citera
2017-01-05, 17:02
Medlem
Man har inte avskaffat fastighetsskatten, man bytte bara namn på den.
Citera
2017-01-05, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av duetten
(Om jag la in tråden under fel ämne så får gärna moderatorn flytta den)

För tillfället finns det ju ingen fastighetsskatt utan man betalar istället en kommunal avgift som ligger runt 7500 kr. Flera partier pratar om att återinföra fastighetsskatten vilket i mitt fall (samt många fler) skulle innebära en betydande kostnad. Låt säga att taxeringsvärdet ligger på 3 miljoner och skatten hamnar på 1% betyder det en årlig avgift på 30 000 kr. Jag har hört ryktas om högre procentsatser men skulle gissa att detta är en miniminivå.

Jag funderar på om det finns sätt att komma undan den, om den nu införs. En tanke har varit att registrera att brevlådeföretag i ett land som skattemyndigheterna inte har avtal med och sedan sälja huset till det företaget till samma pris som jag en gång köpte huset. Jag vill ju inte behöva betala en vinstskatt. Sedan hyr jag huset av det företaget. Det borde väl betyda att skattemyndigheten försöker kräva ägaren av fastigheten på fastighetsskatten och inte hyresgästen? Självklart ska man då som hyresgäst kunna visa upp dokument på att an regelbundet betalat in en hyra till ägarföretaget.

Tycker mig minnas en intervju för många är sedan med företrädaren för Junilistan som tydligen sålt och köpt sin villa flera gånger för att skapa reavinstskatt respektive förlust för att kunna kvitta det mot andra kapital vinster och förluster.

Givetvis ska brevlådeföretaget ägas av mig till 100% men det vet ju inte skattemyndigheten.

Några frågor att diskutera där vi lämnar den moraliska aspekten därhän:

Kan detta fungera?
Vilka risker ser ni?
Tips på land att registrera företaget i?
Nån som har erfarenhet av eller känner till en liknande konstruktion?

Nej, det fungerar inte. Fastighetsskatten är en mycket lätt skatt att driva in.
Citera
2017-01-05, 20:38
Medlem
Folk har ju vanligtvis brevlåde företag för att slippa företagsskatt, utdelningsskatt och arbetsgivaravgifter. Men man kommer inte undan moms och sånt, betalas inte det blir det väl näringsförbud. Skulle tro att de blir lika med fastighetsskatten. Endera betala eller hålla på och dribbla mellan massa bolag.

Jag är helt övertygad om att den kommer åter. Det är ekonomer och politikers favo. Vi kommer ha läskiga budgetunderskott nästa låg konjunktur, då måste i princip varenda skatt höjas.
Citera
2017-01-06, 07:58
Medlem
Så länge det är en avgift drar jag av den på de hus jag hyr ut. Kan vara fel men jag har inte fått någon granskning av den posten än.
Citera
2017-01-06, 08:59
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man har inte avskaffat fastighetsskatten, man bytte bara namn på den.

Fastighetsskatten och fastighetsavgiften fungerar ju inte likadant så nä, inte bara "bytte namn"
Citera
2017-01-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fastighetsskatten och fastighetsavgiften fungerar ju inte likadant så nä, inte bara "bytte namn"

Inte det?
Så det är inte längre ett skatteuttag på fastigheter som bygger på ett påhittat värde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in