2017-01-06, 13:03
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Inte det?
Så det är inte längre ett skatteuttag på fastigheter som bygger på ett påhittat värde?

Det är varken samma summa eller samma sätt att beräkna så nej, det fungerar inte på samma vis. Men ja, det tas fortfarande ut baserat på taxeringsvärdet om det är till fördel för dig. Annars är det 7500kr, förut fanns det ju ingen fast summa utan bara procentsats.
Citera
2017-01-06, 13:28
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, det fungerar inte. Fastighetsskatten är en mycket lätt skatt att driva in.
Precissimo, det är bara att ställa ut ett antal 'konstaplar med teleskopbatong' (helt lagenligt) runt fastigheten så känner man sig rätt liten och rättslös.

Sedan kan man ju tycka att alla skola följa samhällets regler...

BTW, ibland kan man tycka skillnaden mellan staten och 'helvetets änglar' är hårfin...
Citera
2017-01-06, 14:47
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Fastighetsskatten och fastighetsavgiften fungerar ju inte likadant så nä, inte bara "bytte namn"

En sak kan jag garantera dig:

Vad de än väljer att kalla skatten, baserat på hitte-på-juridik, eller vem som skall driva in den, så förblir det en skatt.

Vad de än gör, så kommer skatten fortfarande vara en skatt, och den kommer inte att bli lägre.
Citera
2017-01-06, 14:53
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
En sak kan jag garantera dig:

Vad de än väljer att kalla skatten, baserat på hitte-på-juridik, eller vem som skall driva in den, så förblir det en skatt.

Vad de än gör, så kommer skatten fortfarande vara en skatt, och den kommer inte att bli lägre.

Absolut
Citera
2017-01-06, 16:12
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Inte det?
Så det är inte längre ett skatteuttag på fastigheter som bygger på ett påhittat värde?

Det finns i alla fall ett tak så att folk inte behöver lämna sina hem där de har bott i 40 år.
Citera
2017-01-06, 20:31
Medlem
Citat:
Det är varken samma summa eller samma sätt att beräkna så nej, det fungerar inte på samma vis. Men ja, det tas fortfarande ut baserat på taxeringsvärdet om det är till fördel för dig. Annars är det 7500kr, förut fanns det ju ingen fast summa utan bara procentsats.

Man bytte namn på den, ändrade några små detaljer och vips så är det en helt annan grej menar du?

Det är fortfarande en skatt som betalas på ett fiktivt värde.
En skatt som betalas för att du råkar äga en viss sak, i detta fall ett hus.
Hade du köpt skor för samma pengar så skulle du inte få betala massa pengar i skatt.
Det är samma sak, oavsett vad du kallar det.
Citera
2017-01-07, 00:05
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Man bytte namn på den, ändrade några små detaljer och vips så är det en helt annan grej menar du?

Det är fortfarande en skatt som betalas på ett fiktivt värde.
En skatt som betalas för att du råkar äga en viss sak, i detta fall ett hus.
Hade du köpt skor för samma pengar så skulle du inte få betala massa pengar i skatt.
Det är samma sak, oavsett vad du kallar det.

Du betalar inte skatt på ditt hus, du betalar skatt på din fastighet, din fastighet är inte ditt hus
Citera
2017-01-07, 10:08
Medlem
Citat:
Du betalar inte skatt på ditt hus, du betalar skatt på din fastighet, din fastighet är inte ditt hus

Jag vet vad en fastighet är, men tack ändå.
Jag betalar skatt för min bebyggda fastighet. Det är en kommunal avgift och de som har en obebyggd tomtmark betalar statlig fastighetsskatt

Hela idén är dock galen att man ska betala skatt för något man äger. Huset är mitt så varför ska jag betala skatt för det? Du slipper betala en årlig skatt på maten i ditt kylskåp.
Citera
2017-01-07, 10:23
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Jag vet vad en fastighet är, men tack ändå.
Jag betalar skatt för min bebyggda fastighet. Det är en kommunal avgift och de som har en obebyggd tomtmark betalar statlig fastighetsskatt

Hela idén är dock galen att man ska betala skatt för något man äger. Huset är mitt så varför ska jag betala skatt för det? Du slipper betala en årlig skatt på maten i ditt kylskåp.

Jag betalar skatt på min bil.

Sen, äger du verkligen din fastighet då staten via vissa myndigheter kan tvångsköpa den om de får för sig det?
Skulle inte vilja säga att man egentligen äger något så länge någon annan kan tvinga bort en därifrån.
Citera
2017-01-07, 11:24
Medlem
Enydrions avatar
Det var ju nån av Reinfeldts första ministrar som hade nåt sånt upplägg, upptäcktes när det konstaterades att hon inte hade nån tvlicens, och mer grävande konstaterade att de inte ägde bostäderna utan det var ett utländskt företag som gjorde, sen avgick hon när de började rota i makens skatteplanerande...

Citat:
Men kritiken mot henne i det egna partiet var massiv. När det också framkom att hon struntat i att betala tv-licens och sluppit undan skatt genom att skriva sitt sommarhus på ett företag på Jersey var måttet rågat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle12386393.ab

Det kanske går att söka mera på nätet efter hur hennes upplägg såg ut?

Om du inte har tänkt bli minister, kanske det fungerar bra...
Senast redigerad av Enydrion 2017-01-07 kl. 11:26.
Citera
2017-01-07, 11:42
Medlem
Citat:

Sen, äger du verkligen din fastighet då staten via vissa myndigheter kan tvångsköpa den om de får för sig det?
Skulle inte vilja säga att man egentligen äger något så länge någon annan kan tvinga bort en därifrån.

Fordonsskatt betalar du när du brukar fordonet. Det är en avgift som ska gå till vägrelaterade kostnader (om detta kan man dock tvista). Är bilen avställd betalar du ingen skatt.

Det finns lagar som gör att staten inte ens behöver köpa din fastighet utan helt enkelt bara beslagta den. Att diskutera om man egentligen äger något är mer en filosofisk fråga.

Men för att återgå till TS fråga. Vad händer om detta brevlådeföretag bestämmer sig för att hyra ut till någon annan?
Jag personligen tror att det är bättre att äga sin fastighet själv än via någon bulvan. Vinsten är försumbar i relation till summan som investeras och risken att bli blåst.
Hur ska man göra med lån och dyl om du inte ens äger fastigheten?
Citera
2017-01-07, 12:16
Medlem
Citat:

Då äger man enligt dig i princip inget, inte ens rätten till sin egen kropp? Det är inte ett helt konstruktivt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in