2017-01-05, 10:13
Medlem
Ambelains avatar
Vad vi vet, eller vad vi tror oss veta, så är det bara människan som använder sig av personnamn, och förstår sig på det.
Men är det bara vi människor som "kan det"?

Andra arter har ju åtminstone en förståelse av "artnamn", och vissa apor, vissa fåglar, kommunicerar mellan sig med läten för vissa bestämda arter och företeelser.

Tex kan vissa apor ha speciella läten för speciella andra djur - som leopard, som rovfågel och som orm.

Samtliga individer av arten är medvetna om betydelsen av dessa läten, och de agerar alla i enlighet med den specifika betydelsen av det.
Man kan alltså säga att de har en förmåga att sätta namn på åtminstone vissa, för dem, viktiga arter.

Och vissa fåglar har speciella läten för vissa beteenden. Som tex de välkända varningslätena.
Men även speciellt läte för "mobbing". Där de ger ifrån sig lätet till sina artfränder och alla börjar omedelbart bete sig i enlighet med det - de börjar mobba ett kringstrykande rovdjur tex.

Så, ovanstående exempel tycks ju visa att det finns några djur som klarar av att klassificera, och förmedla betydelsen genom speciella läten.
Men, finns det en möjlighet till att det även kan inkludera personnamn ???

Eller åtminstone familjenamn, inom tex egna familjen och/eller flocken?
Tex "mamma" ... eller "chefen" ?
Citera
2017-01-05, 10:24
Medlem
cbatbhs avatar
Om jag minns rätt så använder späckhuggare och delfiner namn på varandra. De har dessutom olika kulturer och dialekter mellan olika flockar vilket är ganska intressant
Citera
2017-01-05, 10:24
Medlem
Jag vill tro att våran hund förstod mormor varje gång man sa ska vi gå hem till mormor se sken hon upp som en sol och kunde nästan visa vägen själv
Citera
2017-01-05, 11:20
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Jag vill tro att våran hund förstod mormor varje gång man sa ska vi gå hem till mormor se sken hon upp som en sol och kunde nästan visa vägen själv
Precis samma med mina föräldrars hund. Mamma, mormor, min systers namn osv. Hunden reagerade bara om personen inte var närvarande, så man kan anta att hon inte blandade ihop oss.
Citera
2017-01-05, 11:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Ja, men det är något de lär sig av oss människor.

Det jag hade i åtanke var mer i stil med det jag inledde med.
Dvs något de själva använde sig av, i sin internkommunikation.

Precis som att de har namn på tex leoparder, på rovfågel och på orm..

Djur Vet ju sådant som rangordning. Gorillor och vargar är väl medvetna om vem som är deras ledare..

---

Vargar har också någon slags "moral".
Alfa-paret kan tex bli helt vansinniga på deras dotter om hon smyger iväg med en främmande hane för att försöka para sig.
Då, om de upptäcker detta "lönskaläge" så bestraffar de dottern, och går till skoningslös attack mot den trånande friaren. Till döds inte sällan.

Det är ju en form av moral, och avslöjar också hur god kunskap de har om hur sådant som små valpar kommer till världen ...
Citera
2017-01-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cbatbh
Om jag minns rätt så använder späckhuggare och delfiner namn på varandra. De har dessutom olika kulturer och dialekter mellan olika flockar vilket är ganska intressant
Helt riktigt har de sin signature whistle.
Citera
2017-01-05, 20:35
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, men det är något de lär sig av oss människor.

Det jag hade i åtanke var mer i stil med det jag inledde med.
Dvs något de själva använde sig av, i sin internkommunikation.

Precis som att de har namn på tex leoparder, på rovfågel och på orm..

Djur Vet ju sådant som rangordning. Gorillor och vargar är väl medvetna om vem som är deras ledare..

---

Vargar har också någon slags "moral".
Alfa-paret kan tex bli helt vansinniga på deras dotter om hon smyger iväg med en främmande hane för att försöka para sig.
Då, om de upptäcker detta "lönskaläge" så bestraffar de dottern, och går till skoningslös attack mot den trånande friaren. Till döds inte sällan.

Det är ju en form av moral, och avslöjar också hur god kunskap de har om hur sådant som små valpar kommer till världen ...
Delfiner har tydligen individuella namn på varandra.

Faktan om vargar du kom med, gäller det vilda vargar eller i hägn?
Citera
2017-01-07, 09:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Delfiner har tydligen individuella namn på varandra.

Faktan om vargar du kom med, gäller det vilda vargar eller i hägn?
Vilda vargar, naturligtvis.
Det torde bli svårt annars för dem att träffa på några nya bekantskaper ... eller hur ;-)

Men det är ett beteendemönster som blivit filmat vid flera tillfällen, och får väl anses som väldokumenterat. Jag har själv sett det på TV.
Jag hade för länge sedan ett kortvarigt flickvänsmaterial som var mycket intresserad av vargar och studerade biologi med siktet inställt på amerikansk vargforskning i Yellowstone. Hon blev förvisso amerikansk Ph.D, men vargarna blev hon tvungen att överge ...
Jag lärde mig en hel del om vargarna från henne alltså.

Men vargens sociala liv är en spännande sak, som bara blir mer och mer spännande i takt med att det studeras.
De är mycket intelligenta.

Jag vet inte om du läst om den där snubben som beslöt sig för att vandra ut i storskogen för att leva med vargarna?
Shaun Ellis heter han visst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shaun_...olf_researcher)

Ute i skogen träffade han på en vargflock och han försökte bli accepterad av dem.
Det blev han också. Men inte bara det, utan han blev typ "adopterad" av dem. Han överlevde pga att flocken räknande in honom som nån vansinnesgalning i sin egen flock och gav mat till honom..

Mycket imponerande och mycket "romantiskt", men kanske inget som riktigt kan rekommenderas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in