Citat:
Ursprungligen postat av
Scratchbite
Delfiner har tydligen individuella namn på varandra.
Faktan om vargar du kom med, gäller det vilda vargar eller i hägn?
Vilda vargar, naturligtvis.
Det torde bli svårt annars för dem att träffa på några nya bekantskaper ... eller hur ;-)
Men det är ett beteendemönster som blivit filmat vid flera tillfällen, och får väl anses som väldokumenterat. Jag har själv sett det på TV.
Jag hade för länge sedan ett kortvarigt flickvänsmaterial som var mycket intresserad av vargar och studerade biologi med siktet inställt på amerikansk vargforskning i Yellowstone. Hon blev förvisso amerikansk Ph.D, men vargarna blev hon tvungen att överge ...
Jag lärde mig en hel del om vargarna från henne alltså.
Men vargens sociala liv är en spännande sak, som bara blir mer och mer spännande i takt med att det studeras.
De är mycket intelligenta.
Jag vet inte om du läst om den där snubben som beslöt sig för att vandra ut i storskogen för att leva med vargarna?
Shaun Ellis heter han visst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shaun_...olf_researcher)
Ute i skogen träffade han på en vargflock och han försökte bli accepterad av dem.
Det blev han också. Men inte bara det, utan han blev typ "adopterad" av dem. Han överlevde pga att flocken räknande in honom som nån vansinnesgalning i sin egen flock och gav mat till honom..
Mycket imponerande och mycket "romantiskt", men kanske inget som riktigt kan rekommenderas