2022-07-13, 16:35
Medlem
När och varför slutade man prata som de gjorde på svenska 1930-tals filmer?

Jag ligger och slökollar på dumburken denna smestervecka och har noterat gamla svenska svartvita filmer från 20- eller 30-talet, där alla pratade så jävla präktigt. Bokstaven A uttalas väldigt tydligt som ett långt "Auuu" och alla kallar varandra herr och fru.

Jag undrar när och varför man slutade pratade så här i Sverige? Antar att det mest gäller fjollorna i skitstaden Stockholm, då filmerna kommer därifrån.

När övergick man från dåtidens präktiga tal, till nutidens stockholmska som låter som någon dålig amerikansering blandat med nutida fjolleri och bögeri (Läs: Leif GW Persson).
Senast redigerad av HandgnuggarOligark 2022-07-13 kl. 16:39.
Citera
2022-07-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Jag ligger och slökollar på dumburken denna smestervecka och har noterat gamla svenska svartvita filmer från 20- eller 30-talet, där alla pratade så jävla präktigt. Bokstaven A uttalas väldigt tydligt som ett långt "Auuu" och alla kallar varandra herr och fru.

Jag undrar när och varför man slutade pratade så här i Sverige? Antar att det mest gäller fjollorna i skitstaden Stockholm, då filmerna kommer därifrån.

När övergick man från dåtidens präktiga tal, till nutidens stockholmska som låter som någon dålig amerikansering blandat med nutida fjolleri och bögeri.
Detta var skådespelarsvenska av gamla skolan så alla skulle förstå. Tror få pratade så…
Citera
2022-07-13, 16:38
Medlem
Knastratts avatar
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=CQDHrnkEIOU
Citera
2022-07-13, 16:38
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

När övergick man från dåtidens präktiga tal, till nutidens stockholmska som låter som någon dålig amerikansering blandat med nutida fjolleri och bögeri.
Edward Blom håller stilen.
Citera
2022-07-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt

Ja precis. Eller som i Onkel Kånkels "Runkbögen Ferdinand".https://www.youtube.com/watch?v=wK_Gixkc_SA
Citera
2022-07-13, 16:47
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Detta var skådespelarsvenska av gamla skolan så alla skulle förstå. Tror få pratade så…

Precis du har nog rätt.

Tänk er nyhetsuppläsare eller de som presenterar vädret var (är) tvungna att prata helt perfekt rikssvenska. De kraven finns väl fortfarande idag men kanske inte är lika strikta.

Man slutade väl prata sådär i filmerna för man insåg väl att det var löjligt.
Citera
2022-07-13, 16:48
Medlem
Milton.Millss avatar
Finns massa trådar redan om fenomenet. Ett exempel:

(FB) Pratade man som i gamla svenska filmer förr i tiden?
Citera
2022-07-13, 16:53
Medlem
I Stockholm är det fortfarande många som talar på det viset...åtminstone runt stureplan.
Citera
2022-07-13, 16:57
Medlem
oresundsbroens avatar
Märker att de alltid pratade så fort med en pipig gäll röst. A blev AU och R betonades extra.
Citera
2022-07-13, 16:58
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundevall
I Stockholm är det fortfarande många som talar på det viset...åtminstone runt stureplan.
Nu överdriver du. Ingen i Stockholm pratar så idag.

Sen förstår jag inte varför du skriver dina första inlägg sedan 2008 i en obetydlig tråd som denna.
Citera
2022-07-13, 17:10
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Nu överdriver du. Ingen i Stockholm pratar så idag.

Sen förstår jag inte varför du skriver dina första inlägg sedan 2008 i en obetydlig tråd som denna.
Haha om du ska vara spydig så kan du ju kolla upp killens historik...inga inlägg 2008 övh.
Citera
2022-07-13, 17:11
Medlem
Citat:

När övergick man från dåtidens präktiga tal, till nutidens stockholmska som låter som någon dålig amerikansering blandat med nutida fjolleri och bögeri (Läs: Leif GW Persson).

Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt

Youtubeklippet.
Bara den en av dessa pratar rikssvenska/stockholmska city/norrdialekt.
Den andra fjantpratar. (han som säger dijjektööjn om och om igen)
Den ena är från Göteborg och den andre från Kungsör.

I övrigt så fick man lära sig att pratat neutral och tydlig svenska, så kallad rikssvenska på teatrar, i film, på radio och sen på TV.
Det var för att det skulle låta klart och tydligt.

Skitstaden Stockholm, tycker mig höra ett förakt som jag inte förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in