Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-07-14, 04:29
  #49
Medlem
Khabats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=CQDHrnkEIOU

Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Märker att de alltid pratade så fort med en pipig gäll röst. A blev AU och R betonades extra.

Detta beror på hur ljudet spelades in, det är alltså en teknisk grej och inte hur folk faktiskt pratade.. Men minns inte exakt mer kring det.
Citera
2022-07-14, 12:17
  #50
Avstängd
Barentss avatar
Detta gäller ju alla länder och ta valfri USA-film från 1940/50/60-talet gratis på youtube så pratar de som på teatern:
https://www.youtube.com/watch?v=-uc8...el=FEATUREFILM
Det finns undantag, som när Marlon Brando eller James Dean på 1950-talet fick en mer naturlig spelstil. Det slog igenom mer på slutet av 1960-talet i USA med Easy Rider, i Frankrike med den franska filmvågen 1960 osv.

Jag tror det är en vanesak. Jag gillar inte heller att de talar teatraliskt i bra filmer, men om man bara såg sådant så var hjärnan van och man tänkte inte ens på det.
Citera
2022-07-14, 13:05
  #51
Medlem
Dranghoffs avatar
Svenska skådespelare har väl egentligen aldrig slutat att tala krystat och teatraliskt. Det passar bra till den ytliga förkonstling som svensk film verkar oförmögen att ta sig ur. Jämför med den mustigt äkta moderna danska filmkonsten så förstår ni vad jag menar.
Citera
2022-07-14, 14:15
  #52
Medlem
6stringlevins avatar
En sak som ni kanske inte tänker på men som jag med erfarenhet av musik vet:

Då tidens mikrofoner saknade basregistret vi har idag. Det märks mest på alla radioinspelningar där alla män låter likadant. Sven Jerring är ett utmärkt exempel på det.

Det var lika illa på skivorna.
Citera
2022-07-14, 18:36
  #53
Medlem
MaxWalters avatar
Jag minns lustspelet ”Söderkåkar” som det gjordes en TV-version av i början på 70-talet. Arne Källerud överdrev verkligen det s.k. södertugget. Det ansågs kanske modernt och folkligt att prata som man gjorde i gamla pilsnerfilmer från 30-talet.
Att man slutade att prata på detta vis kan bero på att det uppfattades som patetiskt och stockholmsfixerat.
Citera
2022-07-14, 18:59
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Jag ligger och slökollar på dumburken denna smestervecka och har noterat gamla svenska svartvita filmer från 20- eller 30-talet, där alla pratade så jävla präktigt. Bokstaven A uttalas väldigt tydligt som ett långt "Auuu" och alla kallar varandra herr och fru.

Jag undrar när och varför man slutade pratade så här i Sverige? Antar att det mest gäller fjollorna i skitstaden Stockholm, då filmerna kommer därifrån.

När övergick man från dåtidens präktiga tal, till nutidens stockholmska som låter som någon dålig amerikansering blandat med nutida fjolleri och bögeri (Läs: Leif GW Persson).

Det fanns en period runt 20-50-talet där envar officiellt skulle prata rikssvenska för att åtskilja från alla de dialekter som fanns på landsbygden. Att prata mer artikulerat en sådan egenskap. Likställ detta med att de flesta i TV nu pratar Rinkebysvenska. När man gick över till mer neutral hållning? Tja runt 90-talet.
Citera
2022-07-14, 20:04
  #55
Moderator
Kyrpators avatar
I och med den här sammanfogningen har en drygt sexton år gammal tråd bumpats. Men det finns faktiskt flera läsvärda inlägg i den, så läs gärna från början.

/Mod.
Citera
2022-07-17, 01:10
  #56
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Det var väl Bo Widerberg som genom "Kvarteret Korpen" för alltid förändrade talspråket i svensk film. Han skrev "som man pratade" helt enkelt. Efter det lät all annan svensk film ganska töntig och föråldrad.

Det var ju bra, men just Bo Wideberg är ett bra exempel på varför någon som varit inflytelserik samtidigt kan vara ointressant. Hans filmer är så otroligt ointressanta.
Citera
2022-07-19, 11:11
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Likställ detta med att de flesta i TV nu pratar Rinkebysvenska.
Det är knappast "de flesta" som pratar rinkebysvenska. Vad snackar du om?
Citera
2022-07-19, 21:00
  #58
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag minns lustspelet ”Söderkåkar” som det gjordes en TV-version av i början på 70-talet. Arne Källerud överdrev verkligen det s.k. södertugget. Det ansågs kanske modernt och folkligt att prata som man gjorde i gamla pilsnerfilmer från 30-talet.
Att man slutade att prata på detta vis kan bero på att det uppfattades som patetiskt och stockholmsfixerat.

Att tala som i pilsnerfilmer eller SF-journalen låter vidrigt klämkäckt. Skönt att det är borta.
Citera
2022-08-09, 18:53
  #59
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Nej. Dock talade majoriteten av svenskarna ett traditionellt folkmål, vilket troligtvis låter ännu mer annorlunda i dina moderna stockholmsöron.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback