Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Men just 24-70mm är väldigt användbart och många gånger klara man sig med bara det. Nu ligger ju Canons nya f2,8 i en helt annan prisklass än den som efterfrågas. Har ingen aning om hur f4 är vad gäller skärpa. 28-300mm f/3.5-5.6 är en "kul" optik, men inte speciellt skarp i jämförelse.
Att köpa ett 24-70 begagnat är en risk man inte bör ta, version I är känd för att lida av rejäla produktionsfel, och inte bara enstaka exemplet utan en förvånansvärt stor del av alla som producerats.
Det beror på vad man ska fota, gatubilder, porträtt så är den utmärkt men för vilda djur i naturen mm så är det inte det.
Därför är alltid frågan man ska ställa sig innan man spetsar in sig på en brännvid eller zoom vad ska man fotografera. Själv har jag 12-24, 24-70, fast 50, fast 200 och fast 300 då jag fotar allt från närbilder till fåglar. Faktum är att min 24-70 har jag använt minst. För porträtt kan en 200 2,8 vara jättebra då man år objektet mer avslappnad än när man har annat objektiv och hamnar "upp i anskitet" på personen.
Så det är bra att tänka lite först och sedan köpa utifrån ens behov.