• 1
  • 2
2017-01-02, 19:08
Medlem
Worezs avatar
Som rubriken säger. Köpt en Canon D5 Mark II.
Letar därför ett objektiv som jag kan använda till de flesta syften.

Fått tips om att kanske köpa ett 24-70mm. Nya ligger de på 8000 kronor.

Finns det något alternativ? Hur är det att köra Sigma till Canon?
Citera
2017-01-02, 21:26
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Köp ett fast EF 50/1.8 o zooma med fötterna. Det kostar ca 1000 kr o är värt varje krona.
Sedan beror det på vad du vill fotografera.
Citera
2017-01-02, 21:30
Medlem
Ett objektiv till de flesta syften, då är det väl 28-300 superzoomen dom gäller.

Vad ska du fotografera? 24-70 2,8L alt. 4L eller ett 24-105 4L är det mest användbara standardzoomen förutom när du ska fotografera sport, djur och bra porträtt,

Sigmaobjektiv med Canonfattning kan du använda.
Citera
2017-01-03, 18:28
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Som rubriken säger. Köpt en Canon D5 Mark II.
Letar därför ett objektiv som jag kan använda till de flesta syften.

Fått tips om att kanske köpa ett 24-70mm. Nya ligger de på 8000 kronor.

Finns det något alternativ? Hur är det att köra Sigma till Canon?

Mja ett objeltiv till de flesta syten är svårt, det beror på vad du ska fotografera.

Cyberphoto har en smart lösning på sin hemsida där man kan kolla kamera märke och välja brännvidsområde. Sedan kan man köpa objektiven där du hittar bäst pris.

Sigma, Tokina och tamron gör prisvärda objektiv för de flesta syftena.
Citera
2017-01-03, 18:37
Medlem
Emols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Mja ett objeltiv till de flesta syten är svårt, det beror på vad du ska fotografera.

Cyberphoto har en smart lösning på sin hemsida där man kan kolla kamera märke och välja brännvidsområde. Sedan kan man köpa objektiven där du hittar bäst pris.

Sigma, Tokina och tamron gör prisvärda objektiv för de flesta syftena.

Skit i skräpobjektiv du kommer bara ångra dig framöver. Gå på något i Canons L serie
Citera
2017-01-03, 23:07
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emol
Skit i skräpobjektiv du kommer bara ångra dig framöver. Gå på något i Canons L serie

Ett så är det inte jag du ska vända dig till utan den personen jag citerade.

Två att kalla objektiv från sigma, tokina eller tamron för skräp är amatörmässigt och ren okunskap. Det finns objektiv från dem som vunnit stor respekt bland fotografer och testare, sedan har de också, liksom canon vissa objektiv som är billiga och sisådär.

Och jag har från alla de märken som jag räknande upp och de är varken dåliga eller att jag ångrat mig.
Citera
2017-01-04, 08:36
Medlem
Emols avatar
Citat:
Ett så är det inte jag du ska vända dig till utan den personen jag citerade.

Två att kalla objektiv från sigma, tokina eller tamron för skräp är amatörmässigt och ren okunskap. Det finns objektiv från dem som vunnit stor respekt bland fotografer och testare, sedan har de också, liksom canon vissa objektiv som är billiga och sisådär.

Och jag har från alla de märken som jag räknande upp och de är varken dåliga eller att jag ångrat mig.

med ditt resonemang så borde vi se alla proffs använda de märkena men vad jag har sett så ser man mest Canons L serie. Min erfarenhet av tamron är inte så som du beskriver den. bygg kvaliteten, AF samt bildkvaliteten var mycket sämre med tamron än med L objektiv.

men gillar man budget objektiv köp!
Citera
2017-01-04, 20:05
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Sigma har med sina Art-objektiv tagit ett stort steg framåt och satt press på Canon att prestera bättre. Sigma 85/1,4 Art är t.ex. ett objektiv som slår det dyrare och äldre 85/1,2L II i bildkvalité.
Sigma 12-24/4 Art och Canon 11-24/4L är i stort sett likvärdiga på största bländare. På bländare 8 slipper man kromatisk aberration med Sigma. Sigma ligger på 17000 kr och Canon på 29000 kr.
Citera
2017-01-05, 13:36
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
med ditt resonemang så borde vi se alla proffs använda de märkena men vad jag har sett så ser man mest Canons L serie. Min erfarenhet av tamron är inte så som du beskriver den. bygg kvaliteten, AF samt bildkvaliteten var mycket sämre med tamron än med L objektiv.

men gillar man budget objektiv köp!

Ja för proffs så är L objektiven första handsval men jag vet en hel del som har andra märken som backup.

L kostar och håller hög kvalitet men för den skull är det du kallar budget från andra märken inte dåliga. Har objektiv av L klass, icke L av canon och sigma, tamron och tokina och alla prestera bra bildkvalitet i rätt sammanhang och byggkvaliteten är fullgod. Att dra alla modeller och märken över en kam är bara dumt ur ekonomsik synvinkel, särskilt om man inte lever på fotografering.

Det är inte vad det heter som är viktigt utan vad de gör!
Citera
2017-01-07, 20:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja för proffs så är L objektiven första handsval men jag vet en hel del som har andra märken som backup.

L kostar och håller hög kvalitet men för den skull är det du kallar budget från andra märken inte dåliga. Har objektiv av L klass, icke L av canon och sigma, tamron och tokina och alla prestera bra bildkvalitet i rätt sammanhang och byggkvaliteten är fullgod. Att dra alla modeller och märken över en kam är bara dumt ur ekonomsik synvinkel, särskilt om man inte lever på fotografering.

Det är inte vad det heter som är viktigt utan vad de gör!
Proffsen jag pratat med ger faktiskt samma råd som dig -- är man inte yrkesfotograf eller "proffs" (helst med företagsbackning i ryggen) så räcker alternativen mer än väl till för fotografering med kvalitet över normal/hemmafotografens.

Det finns inga skäl att slänga ut tusentals kronor på en utrustning vars kapacitet man vare sig kan eller kommer utnyttja till fullo.
Citera
2017-01-09, 20:05
Medlem
Citat:
Men just 24-70mm är väldigt användbart och många gånger klara man sig med bara det. Nu ligger ju Canons nya f2,8 i en helt annan prisklass än den som efterfrågas. Har ingen aning om hur f4 är vad gäller skärpa. 28-300mm f/3.5-5.6 är en "kul" optik, men inte speciellt skarp i jämförelse.

Att köpa ett 24-70 begagnat är en risk man inte bör ta, version I är känd för att lida av rejäla produktionsfel, och inte bara enstaka exemplet utan en förvånansvärt stor del av alla som producerats.
Citera
2017-01-09, 22:44
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men just 24-70mm är väldigt användbart och många gånger klara man sig med bara det. Nu ligger ju Canons nya f2,8 i en helt annan prisklass än den som efterfrågas. Har ingen aning om hur f4 är vad gäller skärpa. 28-300mm f/3.5-5.6 är en "kul" optik, men inte speciellt skarp i jämförelse.

Att köpa ett 24-70 begagnat är en risk man inte bör ta, version I är känd för att lida av rejäla produktionsfel, och inte bara enstaka exemplet utan en förvånansvärt stor del av alla som producerats.

Det beror på vad man ska fota, gatubilder, porträtt så är den utmärkt men för vilda djur i naturen mm så är det inte det.

Därför är alltid frågan man ska ställa sig innan man spetsar in sig på en brännvid eller zoom vad ska man fotografera. Själv har jag 12-24, 24-70, fast 50, fast 200 och fast 300 då jag fotar allt från närbilder till fåglar. Faktum är att min 24-70 har jag använt minst. För porträtt kan en 200 2,8 vara jättebra då man år objektet mer avslappnad än när man har annat objektiv och hamnar "upp i anskitet" på personen.

Så det är bra att tänka lite först och sedan köpa utifrån ens behov.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in