Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-09, 23:41
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Det beror på vad man ska fota, gatubilder, porträtt så är den utmärkt men för vilda djur i naturen mm så är det inte det.

Därför är alltid frågan man ska ställa sig innan man spetsar in sig på en brännvid eller zoom vad ska man fotografera. Själv har jag 12-24, 24-70, fast 50, fast 200 och fast 300 då jag fotar allt från närbilder till fåglar. Faktum är att min 24-70 har jag använt minst. För porträtt kan en 200 2,8 vara jättebra då man år objektet mer avslappnad än när man har annat objektiv och hamnar "upp i anskitet" på personen.

Så det är bra att tänka lite först och sedan köpa utifrån ens behov.
Om det nu är så viktigt kan jag upplysa dig om att för fåglar måste du ha minst 500mm ... Gärna 600 mm. 300 är alldeles för kort för att få bra bilder på fullformatare och används sällan av naturfotografer. 24-70 är ett bra allround, kompletterat med ett 70-200 har man det mest man behöver. Ett 500 eller 600 på det så har man även naturfoto men då pratar vi inte 4.000 utan 100.000.
Citera
2017-01-11, 00:57
  #14
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om det nu är så viktigt kan jag upplysa dig om att för fåglar måste du ha minst 500mm ... Gärna 600 mm. 300 är alldeles för kort för att få bra bilder på fullformatare och används sällan av naturfotografer. 24-70 är ett bra allround, kompletterat med ett 70-200 har man det mest man behöver. Ett 500 eller 600 på det så har man även naturfoto men då pratar vi inte 4.000 utan 100.000.

300 har fungerat alldeles utmärkt för mig, det beror på hur man förbereder sig, så nej man måste inte ha, sedan är det naturligtvis en fördel med 500 till 600 men det kostar. lever man på det ja då är kostnaden inte ett jätteproblem.
Citera
2017-01-23, 17:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
300 har fungerat alldeles utmärkt för mig, det beror på hur man förbereder sig, så nej man måste inte ha, sedan är det naturligtvis en fördel med 500 till 600 men det kostar. lever man på det ja då är kostnaden inte ett jätteproblem.
Varför går det helt plötsligt att kompensera ett icke optimalt objektiv med "förberedelser"? Går inte det med ett 24-70 då också?
Citera
2017-01-23, 18:11
  #16
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför går det helt plötsligt att kompensera ett icke optimalt objektiv med "förberedelser"? Går inte det med ett 24-70 då också?

Om du tog och läste vad folkmskriver än dravla vore ju bra, jag har inte sagt att man inte ska ha en 24-70 men jag vänder mig mot amatörer som ska skriva andra på näsan att man måste ha dyra objektiv annars får man inte bra bilder vilket är skitsnack i den lägre skolan. Det finns objektiv i andra prisklasser som ger bra upplösning, låg kromatisk aberration mm men kanske inte samma byggkvalite som ett exempelvis ett L objektiv.

Därför ska man inte stirra sig blind på dyra objektiv bara därför att utan se vad ska man tänka igenom vad man ska fotografera och det kan ge att man som i mitt fall behöver olika objektiv i andras fall behöver de kanske ett 24-70. Sedan ska man läsa på och välja ett eller flera utifrån pris och prestanda som passar ens ekonomi!
Citera
2017-01-23, 18:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manssaft
Ett objektiv till de flesta syften, då är det väl 28-300 superzoomen dom gäller.

Vad ska du fotografera? 24-70 2,8L alt. 4L eller ett 24-105 4L är det mest användbara standardzoomen förutom när du ska fotografera sport, djur och bra porträtt,

Sigmaobjektiv med Canonfattning kan du använda.
Denna kan jag rekommendera. Många användningsområden och ger fina bilder. Kör med samma hus som du.

Dyr dock. Vill minnas att jag betalade 11-12.000kr för min zoom.
Citera
2017-04-23, 08:27
  #18
Medlem
visegrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Som rubriken säger. Köpt en Canon D5 Mark II.
Letar därför ett objektiv som jag kan använda till de flesta syften.

Fått tips om att kanske köpa ett 24-70mm. Nya ligger de på 8000 kronor.

Finns det något alternativ? Hur är det att köra Sigma till Canon?

Jag har aldrig ägt ett sigmaobjektiv till något av mina canon-hus, däremot tokina och tamron. Båda gångerna blev jag besviken på tredjepartsobjektiven. Du måste inte ha L-objektiv för att fotografera "bra" men det underlättar förstås att ha så bra prylar som möjligt. Svaret på din fråga beror ju förstås mycket på vad du vill fotografera. Ett zoom-objektiv brukar vara "standard" att börja med just för att kunna ha lite flexibilitet. Jag vet inte vilket 24-70 du tänker på men Canons varianter kostbar nog mer än vad din budget tillåter, såvida du inte köper förra generationens 24-70 L begagnat. Då kan du möjligen få ned priset till det du skriver. Annars så är ett fast 50 m.m. ett underbart objektiv att använda. Jag nöjde mig länge med Canons budget-budget variant 50/1,8. Ett plastigt och skrangligt objektiv men som är väldigt lätt och faktiskt ger förvånansvärt bra bildkvalitet. 50 mm passar bra till porträtt (halvkropp, lite omgivning), s.k. gatufotografering m.m. Möjligen kan du få Canons 50/1,2 L inom din budget om du köper begagnat (tveksamt men med viss tur kanske det går). Det är ett drömobjektiv. Fastän jag har och har haft en hyfsat fin uppställning med L-objektiv så är det normalzoomen som jag använder överlägset mest.

Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Det beror på vad man ska fota, gatubilder, porträtt så är den utmärkt men för vilda djur i naturen mm så är det inte det.

Därför är alltid frågan man ska ställa sig innan man spetsar in sig på en brännvid eller zoom vad ska man fotografera. Själv har jag 12-24, 24-70, fast 50, fast 200 och fast 300 då jag fotar allt från närbilder till fåglar. Faktum är att min 24-70 har jag använt minst. För porträtt kan en 200 2,8 vara jättebra då man år objektet mer avslappnad än när man har annat objektiv och hamnar "upp i anskitet" på personen.

Så det är bra att tänka lite först och sedan köpa utifrån ens behov.

Jag har samma erfarenhet; 24-70 använder jag mest sällan. Konstigt nog...
Citera
2017-04-23, 09:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Denna kan jag rekommendera. Många användningsområden och ger fina bilder. Kör med samma hus som du.

Dyr dock. Vill minnas att jag betalade 11-12.000kr för min zoom.

Remommenderar också 24-105 4L.
Har samma kamera som ts, och det är objektivet som oftast sitter på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback