2017-01-05, 11:50
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det finns inget som säger att en omplaceringsutredning ska ta flera månader. Tyder på dålig organisation. Det handlar om att matcha nu lediga arbeten mot din kompetens och medicinska begränsningar ska räcka med en arbetsdag. Att det drar ut på tiden bör ju inte vara någon nackdel för dig om du får lön under den processen. Vad har du fått för ekonomiskt erbjudande om du säger upp dig själv? Kommer du få lön från mitten på december? Ända anledningen som jag ser det att söka tjänstledigt är om du faktiskt tror dig bli så frisk så att du långsiktigt kan gå tillbaka.

Vill också påpeka att företagsläkaren kan skiva ett intyg så du får den korta karensen även om du säger upp dig själv.

Malmö Stad är en dålig organisaton, men min chef är bra och håller just nu på att prata med HR-service om hur vi kan lösa detta på bästa sätt. Dina frågor är en del av det som hon ska få svar på nu. Jag hoppas få veta hur det ligger till idag för klockan tickar.
Jag har haft besvär länge och för ett antal år sedan gjordes en anpassning av arbetsplatsen, efter ett möte mellan mig, FK, HR-folket och min dåvarande läkare. Jag fick lättare arbetsuppgifter, fick ta de personer med mer psykiska besvär istället för fysiska. Situationen blev bättre och även om jag fortfarande hade väldigt ont, så klarade jag av att jobba. Fram tills för ett år sedan.

Måste det vara företagsläkaren som skriver intyget eller kan min ordinarie läkare skriva det? På Kommunal så verkar det som om ett utökat läkarintyg inte är tillräckligt.

Du verkar vara insatt, har du ork att läsa igenom min långa text här innan och dela med dig av dina funderingar?
Citera
2017-01-05, 12:00
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Alltså jag tycker det här är ett tidningsärende. Såhär får det inte gå till. Jag gick till DN när jag blev indragen i ett flummigt arbetslöshet-projekt som jag ansåg extremt kränkande. De skickade massutskick och arbetslösa protesterade på plats. Jag insåg att det här var STASI-metoder och gick direkt till DN:s redaktion. Dels fick jag facket att inte dra in a-kassan då jag brutit mig ur projektet, dels drog de in projektet så småningom på grund av att det blev en artikel i DN.

Skönt att du fick igenom det. Det känns bra att läsa andras historier, det är många som hamnar i kläm.

Jag hade lite på känn att nåt sånt här skulle komma, efter allt som har hänt med LSS på sistone och besparingarna där. Det är sjukpenningens tur nu.
Citera
2017-01-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Det är en intressant och realistisk fråga, men du förstår jag vill inte ljuga. Jag är inte deprimerad utan besviken och trött av att strida för min ekomoniska rätt, samtidigt som jag kämpar för att komma tillbaks från svåra, långvariga fysiska problem. Det finns ingen som mer än jag, önskar att klara av en normal vardag och att arbeta på största möjliga omfattning snarast. Jag gör och har gjort mitt bästa.

Det är väldigt positivt att du inte hamnat i en depression och givetvis ska man inte ljuga eller förvränga sanningen för att få ett sjukintyg utfärdat.

Du verkar ju mer än väl förstå min frågeställning dock och den är som du uttrycker det, intressant.
För om man är sjukskriven på grund av något som t ex diskbråck och sedan blir utförsäkrad även fast alla läkare hävdar att det krävs mer tid i just det individuella fallet så är det ju inte något konstigt om denna individ, som fortfarande har ont men nu även anses vara frisk att hamna i någon form av depression eller diverse psykosomatiskt tillstånd.

Så jag undrar hur det skulle se ut i praktiken, låt oss säga att man i ditt fall inte längre blir beviljad sjukpenning efter ett års sjukskriven, man är fortfarande sjuk, man känner sig nedslagen och tillslut bryter ihop och hamnar i ett depressivt tillstånd vilket jag vet kan leda till 100% sjukskrivning på så gott som obestämd tid. Kan denna helt enkelt överlappa och "ta över" den ursprungliga sjukskrivningen?

Om det nu är fallet att man helt enkelt kan gå över från en fysiskt orienterad sjukskrivning till beviljat stöd på en psykisk sjukskrivning.

Sedan skulle det ju vara intressant att se hur kontraproduktivt FKs riktlinjer är inte bara i många individuella fall där patienter har en plan som skulle vara bra för alla inblandade inklusive samhället som i ditt fall, men fått denna plan krossad i bitar av någon helt absurd och obegriplig anledning. Men hur kontraproduktiva de skulle vara i allmänhet om det nu skulle vara att en stor del av belastningen på psykiatrin är ett direkt resultat utav FKs hantering av utförsäkringar och icke-beviljade sjukskrivningar osv. av patienter som behandlats av primärvården.

Hursom, hoppas du orkar stå på dig och lyckas nå någon kompromiss som fungerar för det sista man vill efter att ha varit sjukskriven ett längre tag är att hamna i en situation där man vill jobba men av olika anledningar blir hindrad från det.
Citera
2017-01-05, 20:06
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Det är väldigt positivt att du inte hamnat i en depression och givetvis ska man inte ljuga eller förvränga sanningen för att få ett sjukintyg utfärdat.

Du verkar ju mer än väl förstå min frågeställning dock och den är som du uttrycker det, intressant.
För om man är sjukskriven på grund av något som t ex diskbråck och sedan blir utförsäkrad även fast alla läkare hävdar att det krävs mer tid i just det individuella fallet så är det ju inte något konstigt om denna individ, som fortfarande har ont men nu även anses vara frisk att hamna i någon form av depression eller diverse psykosomatiskt tillstånd.

Så jag undrar hur det skulle se ut i praktiken, låt oss säga att man i ditt fall inte längre blir beviljad sjukpenning efter ett års sjukskriven, man är fortfarande sjuk, man känner sig nedslagen och tillslut bryter ihop och hamnar i ett depressivt tillstånd vilket jag vet kan leda till 100% sjukskrivning på så gott som obestämd tid. Kan denna helt enkelt överlappa och "ta över" den ursprungliga sjukskrivningen?

Om det nu är fallet att man helt enkelt kan gå över från en fysiskt orienterad sjukskrivning till beviljat stöd på en psykisk sjukskrivning.

Sedan skulle det ju vara intressant att se hur kontraproduktivt FKs riktlinjer är inte bara i många individuella fall där patienter har en plan som skulle vara bra för alla inblandade inklusive samhället som i ditt fall, men fått denna plan krossad i bitar av någon helt absurd och obegriplig anledning. Men hur kontraproduktiva de skulle vara i allmänhet om det nu skulle vara att en stor del av belastningen på psykiatrin är ett direkt resultat utav FKs hantering av utförsäkringar och icke-beviljade sjukskrivningar osv. av patienter som behandlats av primärvården.

Hursom, hoppas du orkar stå på dig och lyckas nå någon kompromiss som fungerar för det sista man vill efter att ha varit sjukskriven ett längre tag är att hamna i en situation där man vill jobba men av olika anledningar blir hindrad från det.

De nya reglerna kan säkerligen leda till att folk försvagas och att dessa är kontraproduktiva. Så har det ju varit förut. Och nu med såhär nya omänskliga regler har vi ju inte sett utfallet än.

Jag begriper inte i ts fall, där det tydligen varit en pågående process, att fk bara kan komma plötsligt med ett nytt beslut.
Man kan ju faktiskt anlita ett sånt där företag för att utreda ens arbetsförmåga, typ ett sånt här företag http://susano.se/utredning/. Du kan inte begära en sån utredning ts?
Citera
2017-01-05, 21:17
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag begriper inte i ts fall, där det tydligen varit en pågående process, att fk bara kan komma plötsligt med ett nytt beslut.
Man kan ju faktiskt anlita ett sånt där företag för att utreda ens arbetsförmåga, typ ett sånt här företag http://susano.se/utredning/. Du kan inte begära en sån utredning ts?

Jo, jag har nyss gjort en sådan utredning. Tror att jag skrev om det i nåt av inläggen ovan... Den visar diskbråck/lumbago, muskelsvaghet, muskeltrötthet osv. Susano har gjort en helt korrekt bedömning av min sjukdomsbild. Susano utreder med hjälp läkare, arbetsterapeut, psykolog, och sjukgymnast. I mitt fall var det två besök, läkare och arbetsterapeut, eftersom jag redan är i en sjukgym-rehabprocess och inte ansågs i behov av psykolog.
Efter utredning är klar, skickar Susano sitt utlåtande till FK. Susano får inte ha åsikt om arbetsförmågans omfattning, utan ska bara vara underlaget som FK sen fattar sitt beslut på.

Det är 365-dagars gränsen, tillsammans med att lagändringen i november gick igenom. Därför "råkar" det bli såhär. Min FK handläggare säger att hon förstår och beklagar att jag hamnat i skarven. Sjukpenning upphör från första dagen som det senaste läkarintyget utfärdades. För min del bakåt i tiden.

Hade däremot Susano fått uppdraget av FK som uttalat, 4 veckor (FK handläggningstid) efter mötet som vi hade i våras, så hade jag inte drabbats av den nya regeln och jag hade förmodligen kunnat få sjukpenning under kommuniceringstiden med FK. Trots upprepade försök från min läkare att skynda på, tar det ett halvår att få kallelse till Susano, istället för 4 veckor.
....men det spelar ingen roll nu.
Citera
2017-01-05, 21:30
Medlem
Jahaudus avatar
Chefen ringde idag. Hon, HR-stödet och jag ska ha ett möte för att se vad som blir bäst. Mötet ska bli av den 16/1. Jag svarade att jag måste skicka överklagan till FK senast den 12/1 och skulle behöva hålla mötet innan dess.
Citera
2017-01-05, 21:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Chefen ringde idag. Hon, HR-stödet och jag ska ha ett möte för att se vad som blir bäst. Mötet ska bli av den 16/1. Jag svarade att jag måste skicka överklagan till FK senast den 12/1 och skulle behöva hålla mötet innan dess.

Å vad bra. Att ni iallafall ska ha ett möte. Jag tänkte på det där med överklagan också.
Citera
2017-01-17, 13:19
Medlem
Jahaudus avatar
Denna tråden har snart nått sitt slut.

Beslutet från Försäkringskassan är på väg. Jag har haft ett möte med Malmö Stad. De erbjuder mig sjuklön från den 16 december fram tills idag och sedan ett avgångsvederlag på 6 månader. Jag lutar åt att ta det och bli arbetssökande. Se vart det leder mig.

Om någon är intresserad av att veta varför Försäkringskassan sedan den 1 november inte betalar ut sjukpenning under kommuniceringstiden, så är det helt enkelt pga att man gör besparingar. Varför man har kommuniceringstiden överhuvudtaget, vet jag däremot inte.
Citera
2017-01-17, 16:34
Medlem
Har du rätt till sjukpenning på fortsättningsnivå?
Citera
2017-01-17, 17:00
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Denna tråden har snart nått sitt slut.

Beslutet från Försäkringskassan är på väg. Jag har haft ett möte med Malmö Stad. De erbjuder mig sjuklön från den 16 december fram tills idag och sedan ett avgångsvederlag på 6 månader. Jag lutar åt att ta det och bli arbetssökande. Se vart det leder mig.

Om någon är intresserad av att veta varför Försäkringskassan sedan den 1 november inte betalar ut sjukpenning under kommuniceringstiden, så är det helt enkelt pga att man gör besparingar. Varför man har kommuniceringstiden överhuvudtaget, vet jag däremot inte.

Oj, vilken sits du hamnat i. Hoppas att det fortfarande går åt rätt håll iaf.

Jag har några frågor:

De vill säga upp dig med 6 månaders avgångsvederlag som plåster på såren, är det ett vanligt belopp?
Jag fattade inte om det gjorts någon omplaceringsprövning, eller anpassningar i dina nuvarande uppgifter?

OM det inte gjorts några försök till anpassningar eller omplacering, så tycker jag du ska begära ett års avgångsvederlag.
Citera
2017-01-17, 20:48
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Oj, vilken sits du hamnat i. Hoppas att det fortfarande går åt rätt håll iaf.

Jag har några frågor:

De vill säga upp dig med 6 månaders avgångsvederlag som plåster på såren, är det ett vanligt belopp?
Jag fattade inte om det gjorts någon omplaceringsprövning, eller anpassningar i dina nuvarande uppgifter?

OM det inte gjorts några försök till anpassningar eller omplacering, så tycker jag du ska begära ett års avgångsvederlag.

Ja de brukar ge 6 månader, ett halvårs lön blir det. Samt sjuklön för tiden som varit och så får jag de semesterdagar som jag har kvar i lön.

Det har gjorts en mindre omplaceringsutredning för ett antal år sedan. I samband med detta anpassades arbetsplatsen efter mina behov. Den blev alltså superanpassad, eftersom att den redan var anpassad till våra deltagares behov från början (jag arbetar/arbetade med personer med multihandikapp.)

Jag tror att detta är den bästa dealen jag kan få ut nånstans ifrån, sett till hela situationen.
Citera
2017-01-18, 19:25
Medlem
Couplets avatar
Ok, tack för klargörande. Då låter det rimligt med 6 månader. Hoppas att det iaf går åt rätt håll med kroppen (håller själv på med oooootroligt långsam rehab efter bilolycka, så jag vet hur jävligt det kan vara) och att du kan hitta en lämplig väg under de sex månaderna som du får lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in