Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 04:04
  #157
Medlem
Spud-boys avatar
Det spelar ingen roll om du högger ner gräset, så kommer det fortfarande växa från rötterna som är kvar i jorden och då tjäla vatten och näring från majaplantorna..

Jag vet inte hur djupt rötterna går på cb.. Hur djupt ner är det lera? Jag träffade en gång en gammal gubbe, som sa att den svenska jordmånen typ inte går att odla cb i. Sän sa han nått om att den inte var lerig nog.. Han kanske menade att den leriga jorden, nere i dom länderna han hade i åtanke, var lerig på ett annat sätt, än den svenska leran, jag vettefan..
Citera
2017-06-21, 04:54
  #158
Medlem
kundvagnetts avatar
Befinner mig i zon 1. Är det för sent att sätta några earlies?


Sprud-boy jag tänkte nog lägga bädd av svarta sopsäckar under. En grej jag inte har kunnat hittat är: Ska man göra dräneringshål i dom?

Är inte direkt ren lera. Mer väldigt kompakt jord. Skulle vara intressant å ta reda på optimal jord man kan hitta i marken.

Och åter, Är det en bra idé det att lägga jord/skit limpor på hällmark? Alltså stenmark med mossa å smått skit som växer på.
__________________
Senast redigerad av kundvagnett 2017-06-21 kl. 05:32.
Citera
2017-06-22, 16:33
  #159
Medlem
DirtyNorths avatar
Någon som kört auto ak47 från norden tidigare år och har kan berätta hur resultatet blev?
Första året jag kör med dom och bara kört med Thor tidigare men läst att ak47 ska ge mer skörd.

Mvh
Citera
2017-06-22, 19:01
  #160
Medlem
Tänkte kolla, jag har auto tropical & ak47 från norden, tänkte starta dom idag och plantera dom ute nästa vecka. Kommer dom hinna bli klara eller är jag för sent ute? Åkte iväg utomlands spontant 3 veckor då jag hade tänkt initialt börja odlingen i början av juni. Zon 3 gäller detta.
Citera
2017-06-22, 21:06
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osexig
Tänkte kolla, jag har auto tropical & ak47 från norden, tänkte starta dom idag och plantera dom ute nästa vecka. Kommer dom hinna bli klara eller är jag för sent ute? Åkte iväg utomlands spontant 3 veckor då jag hade tänkt initialt börja odlingen i början av juni. Zon 3 gäller detta.

Det kan alltid vara värt ett försök men jag har dålig erfarenhet av autos. Mina stod ute i 12-14v, utan att bli klara för 5öre. Det vart bara några gram fluffiga små popcorn buds på dom, fast konstigt nog blev det ändå det bästa jag rökt under mina nästan 20år som flummare.
Citera
2017-06-26, 11:44
  #162
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Det kan alltid vara värt ett försök men jag har dålig erfarenhet av autos. Mina stod ute i 12-14v, utan att bli klara för 5öre. Det vart bara några gram fluffiga små popcorn buds på dom, fast konstigt nog blev det ändå det bästa jag rökt under mina nästan 20år som flummare.
Du kanske hade dåligt med sol eller dålig jordblandning. Autos brukar väl bli klara på typ 12-14 veckor.
Citera
2017-06-26, 19:19
  #163
Medlem
smellyproofs avatar
Hoppas det går bra för alla där ute. Komiskt att det odlas massa ganja även i vårt lilla land.
Citera
2017-06-27, 02:47
  #164
Medlem
Var ute i förra veckan och tittade på mina vackra blommor, äntligen börjar de skjuta i höjd! Superglad över att de även börjat visa kön!

Från positivt till negativt, fyfan vad sniglar/rådjur varit stygga i år :/ De har haft kalas på finfina plantor som ska växa klart och sedan rökas/beredas i brownies, men nej de tycker det är mumsigare med späda stjälkar.

En av sakerna jag älskar med att odla ute är känslan man får. Minns framförallt i år hur vackert och fridfullt allt kändes när jag burit den sista säcken jord och lagt ut sista spotten. Vägen tillbaks hem hade kunnat få vara i flera dygn, kände mig verkligen ett med naturen. Shit den känslan får man max någon gång varje år.
Citera
2017-06-29, 02:57
  #165
Medlem
VesslanSwecans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaGuben
Tack så hjärtligt för informationen fick dock några frågetecken.

Var hittar man söderläge?

Hur ska man gå tillväga för att recka den bästa platsen?

Hur mycket och ofta behövs det vattnas per P?

Kan man använda tomatnäring till dom små?

Behövs det ynka 10-15L gjord om man kör med kruka?

Om man kör Pallkrage hur stor behöver den vara för 3-5 st?

Vilka djur behöver man oroa sig över och riskförebygga?

Är det helt lugnt att dra ingång nu i juli?

Hur mycket Vermiculite ska användas?

Vilka banks rekommenderas att använda sig av?

Följ solens riktning, hur den rör sig under dagen så hittar du söderläget. Du kör inte med kruka när du odlar ute. Det är pallkragar eller hemmabyggd ram som gäller. Plantorna säger till automatiskt när dom behöver vattnas. Att dra igång en odling i Juli är inte det smartaste. Tänk på även om du kör autoblommande, ska dom växa till sig och sen kommer blomningen.

Vi leker med tanken, dom har veggat klart i Augusti sen går blomningen igång, 2 månader, kanske 2 1/2. Då är vi i Oktober/November. Vilken zon befinner du dig i? Skulle nästan säga att det är försent.
Citera
2017-06-29, 10:06
  #166
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VesslanSwecan
Följ solens riktning, hur den rör sig under dagen så hittar du söderläget. Du kör inte med kruka när du odlar ute. Det är pallkragar eller hemmabyggd ram som gäller. Plantorna säger till automatiskt när dom behöver vattnas. Att dra igång en odling i Juli är inte det smartaste. Tänk på även om du kör autoblommande, ska dom växa till sig och sen kommer blomningen.

Vi leker med tanken, dom har veggat klart i Augusti sen går blomningen igång, 2 månader, kanske 2 1/2. Då är vi i Oktober/November. Vilken zon befinner du dig i? Skulle nästan säga att det är försent.
Förrförra året hade vi 14 plusgrader på julafton, en tempratur som höll i sig ganska stadigt under året, vintern började runt mitten av Januari, världen är skev, odla med det!
Citera
2017-07-04, 20:00
  #167
Medlem
b4jss avatar
[quote=VesslanSwecan|61095338

Vi leker med tanken:[/QUOTE]


Får jag leka med dina bollar?
Citera
2017-07-05, 09:07
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cracker-jack
Var ute i förra veckan och tittade på mina vackra blommor, äntligen börjar de skjuta i höjd! Superglad över att de även börjat visa kön!

Från positivt till negativt, fyfan vad sniglar/rådjur varit stygga i år :/ De har haft kalas på finfina plantor som ska växa klart och sedan rökas/beredas i brownies, men nej de tycker det är mumsigare med späda stjälkar.

En av sakerna jag älskar med att odla ute är känslan man får. Minns framförallt i år hur vackert och fridfullt allt kändes när jag burit den sista säcken jord och lagt ut sista spotten. Vägen tillbaks hem hade kunnat få vara i flera dygn, kände mig verkligen ett med naturen. Shit den känslan får man max någon gång varje år.

Ett sätt att slippa rådjur och andra lite större skadeverkare heter blodmjöl, finns på I*ca, lös i vatten, doppa några trasor och häng upp, luktar bedrövligt och väldigt effektivt. Du vattnar/blandar I jorden, höga N-värde (kväve)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback