Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-01, 23:00
  #1
Medlem
Gubbar, gummor och allehanda gräspuffare, nu drar vi igång med att peppa varandra inför en blivande grym säsong med weed i överflöd!!

Lägg in era tips å trix, blandat med vilka strains ni använder er av

Må gräset växa bättre än någonsin.
Citera
2017-01-01, 23:01
  #2
Medlem
[10L Guide]

ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.


Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Jag hade köpt frön på cannaseeds.dk eller seadheaven.net
Båda är grönare än mina fingrar och billiga som skam. Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.
Citera
2017-01-01, 23:18
  #3
Medlem
l150s avatar
Jag har haft ett guldställe i flera år. ( Dock bara odlat där två ggr )
En avstickare från en grusväg mitt upp i tjottahejti , några km bort från mig. Sluttande söderläge med en liten bäck i närheten.
Avstickaren är pissbrant och är svår att köra upp för utan 4x4..

Men nu sitter det en bomjävel där och det är inget roligt läge att konka upp jord till fots.. Så måste hitta ett nytt ställe. Alternativt kör upp allt med en kina-fiddy.

Förra året körde jag några olika auto från Norden seeds med ett helt ok resultat.
I år ska jag pröva ett okänt gäng från canna som jag fått av en kompis ( ca 50 st ) plus några auto från NS.

Kör enkelt med några säckar jord, ett gäng bajspåsar och några frön.

Ska även sätta några frön på ett ställe som jag brukar paddla kajak till på somrarna. Mest för skoj skull.
Och sen nåt frö i närmsta rondell , bara för att det är roligt att köra förbi och se det som ingen annan ser.
Förra året stod det tre plantor fram till vintern, året innan så körde nån samhallnisse ner dom med röjsåg i början på sommaren.
Citera
2017-01-16, 20:43
  #4
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cracker-jack
[10L Guide]

ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.


Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Jag hade köpt frön på cannaseeds.dk eller seadheaven.net
Båda är grönare än mina fingrar och billiga som skam. Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.


Har du själv odlat strainsen som 10L skriver? Eller någon annan som odlat dom? Funderar på att beställa hem typhoon/Jack herrer eller Nepal står lite i valet och kvalet
Citera
2017-01-17, 13:24
  #5
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jevlaskitnamn
Har du själv odlat strainsen som 10L skriver? Eller någon annan som odlat dom? Funderar på att beställa hem typhoon/Jack herrer eller Nepal står lite i valet och kvalet

10L vet vad den snackar om. En väns kille testade förra sommaren och han följde råden 10L gav.
Citera
2017-01-17, 13:55
  #6
Medlem
Kennethkuks avatar
Auto blommande, lowrider korsning. Blommar snabbare. Fast dom blir mindre.
Citera
2017-01-28, 01:21
  #7
Medlem
Sitter här just nu och är lagom tankad på en av hans strains, visserligen från inomhusfrön. Utomhusgrejerna tar jag bara på speciella dagar
Citera
2017-01-29, 00:06
  #8
Medlem
Vart hittar man forum med vanligt folk som säljer frön billigt? Har googlat, men dessvärre inte hittat nåt, och swecan är ju tyvärr nere.
Citera
2017-01-29, 01:35
  #9
Medlem
Tror ni denna skulle funka bra till årets utomhusodling?

https://www.high-supplies.com/sv/22-...son-froen.html
Citera
2017-01-29, 01:50
  #10
Medlem
https://www.seedheaven.net/ är ett säkert kort och kommer alltid vara det. Billiga frön som enligt 10L är riktigt bra och håller själv med! Kommer beställa inom snart därifrån i år igen
Citera
2017-01-29, 03:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelmannen
Tror ni denna skulle funka bra till årets utomhusodling?

https://www.high-supplies.com/sv/22-...son-froen.html


De påstår att den trivs i kallt klimat. Men jag hade iallafall inte chansat på en strain som inte är auto. Men jag har inte odlat ute, så jag ska inte spekulera alltför mycket. Jag ska köra med lowryder#2 iaf.

AK47 Auto hörde jag rekommenderas nånstans i nån tråd.
Citera
2017-02-02, 17:16
  #12
Medlem
Vill passa på att fråga om någon har erfarenhet av att torka gräs utomhus, i något övergivet hus eller dylikt?

Vad har ni alla för "alternativa" torkningsmetoder som inte innefattar torkning i sitt eget hem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback