• 1
  • 2
2017-01-01, 11:45
Medlem
Har styrketränat ganska exakt halva mitt liv och alltid fått höra att har man ont i halsen ska man inte träna. Personligen har jag till 90% skitit i det och jag lever ju bevisligen ännu, men hur farligt är det egentligen. Finns det någon sanning i påståendet?
Citera
2017-01-01, 11:53
Medlem
Ja du kan få hjärthinneinflammation eller vad det heter å dö det gjorde en bekant till mig
Citera
2017-01-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick
Har styrketränat ganska exakt halva mitt liv och alltid fått höra att har man ont i halsen ska man inte träna. Personligen har jag till 90% skitit i det och jag lever ju bevisligen ännu, men hur farligt är det egentligen. Finns det någon sanning i påståendet?
Jag undviker det då styrketräning kräver så mycket av hjärtat och andningen.
Ska du dra typ 95% av ditt PB 5 ggr kanske du skall undvika det, annars är det väl upp till dig själv vad du vill göra. Händer ju även att sjukdomen håller i sig många dar längre om man bryter ner kroppen som i styrketräning.

Prova själv, enda sättet du kan lista ut vad som gäller för dig och ditt träningssätt. Du lär ju inte dö av det.(Om du inte spräcker aortan eller halspulsådern.)
Citera
2017-01-01, 11:59
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Ja antingen så gör du som en pappskalle som jag känner och tränar tävlar med feber eller så vilar man när man är sjuk. Risken att få hjärtmuskelinflammation ökar nör man tränar sjuk. Är det värt det?
Citera
2017-01-01, 12:00
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald-dick

Det är väl mest inom konditionsträning där ansträngningsnivån är hög, man varnar för hjärtmuskelinflammation, moderat styrketräning är nog inte lika farligt, men vid feber ska man nog vara försiktig...
Citera
2017-01-01, 12:23
Medlem
gurkmajjas avatar
Halsont är ingen fara. Det som kan hända är att immunförsvaret försvagas något av att du utsätter kroppen för yttre påfrestningar och att du därigenom ger sjukdomen bättre förutsättningar att eskalera.
Citera
2017-01-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dahmika
Ja du kan få hjärthinneinflammation eller vad det heter å dö det gjorde en bekant till mig
Nej. Däremot hjärtmuskelinflammation.

Halsont ska inte vara någon fara, men det är samtidigt ingenting att rekommendera. Har du feber ska du undvika all fysisk träning.
Citera
2017-01-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Halsont är ingen fara. Det som kan hända är att immunförsvaret försvagas något av att du utsätter kroppen för yttre påfrestningar och att du därigenom ger sjukdomen bättre förutsättningar att eskalera.

Skön eller? Det är visst farligt. Hämtat från 1177:

Risken att få hjärtmuskelinflammation ökar om du idrottar eller utför tungt kroppsarbete trots att du har halsont eller feber.
Citera
2017-01-01, 12:28
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakirenlol
Skön eller? Det är visst farligt. Hämtat från 1177:

Risken att få hjärtmuskelinflammation ökar om du idrottar eller utför tungt kroppsarbete trots att du har halsont eller feber.
Man får inte vara så skör.
Citera
2017-01-01, 12:55
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Känns ju onödigt att riskera. Enda man behöver göra är att vila några dagar extra sen kan man ju köra på som vanligt.
Citera
2017-01-01, 13:24
Medlem
Det är farligt, dessutom sprider du skiten vidare till andra som också går till gymmet.

Stanna hemma
Citera
2017-01-01, 13:32
Medlem
Vad tror du?

Stanna hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto