Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-01-01, 16:00
Medlem
Verkar vara lite spridda åsikter i tråden. Jag har alltid misstänkt att det nog inte är särskilt bra (jag blir tröttare, rivigare i halsen samt svettas mer om jag tränar med halsont) men lusten att träna har varit större än lusten att stanna hemma så jag har kört på.

Gäller samma regler bastubadning också?
Citera
2017-01-01, 17:11
Medlem
Ur ett folkhälsoperspektiv är det klart att sjukvården avråder träning vid halsont. Ponera att om 100 000 tränar med halsont och risken för allvarliga komplikationer är någonstans mellan 0.1-0.5% (godtycklig procentsats, någon kan säkert fylla i den korrekta) för allvarligare komplikationer, så kostar det troligtvis samhället stora resurser och i värsta fall en ung människas hjärtdöd. Rent matematisk är isåfall sannolikheten väldigt stor att minst en person drabbas av komplikationer om man ser till hela populationen.

Med det sagt är risken liten för just dig om du går och tränar att du kommer få några allvarligare komplikationer. Å andra sidan är din kropp troligtvis redan tygnd av en infektion, och att köra ett hårt träningspass bland folk ökar såklart risken för andra sekundärinfektioner (halsfluss exempelvis). Styrketräning utgör en ganska hård belastning på kroppen och det vore betydligt snällare mot kroppen att ta en powerwalk om du känner dig lite sjuk. Dessutom är det ju väldigt tråkigt för dina medgymmare om du sprider ditt virus vidare till dem.
Citera
2017-01-01, 17:52
Medlem
Enzymes avatar
Personligen tycker jag bara att det tar längre tid att bli helt frisk om man börjar träna för tidigt efter sjukdom. I det långa loppet vinner man alltid på att stanna hemma några extra dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in