Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-06-05, 21:11
  #49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Medan dieselmotorerna har blivit renare under de senaste åren genom införandet av partikelfilter och inte minst genom Ad-blue och den senaste uppdateringen av avgasreningen Euro 6 från september 2014, så har utvecklingen för bensinmotorerna gått i motsatt riktning.

Allt fler bensinmotorer är idag direktinsprutade, det ger fördelar som lägre bränsleförbrukning och mer kraft, men till ett högt pris: andelen farliga partiklar är mycket höga, dagens direktinsprutade bensinmotorer kan släppa ut upp till 10 gånger mer hälsofarliga partiklar än de nya dieselmotorerna med Euro 6.
Dessutom släpper bensinmotorerna i genomsnitt också ut mer co2, vilket bidrar till negativa klimatpåföljder bla i form av uppvärmning av jordens temperatur.

Därför vill nu EU-kommissionen fortast möjligt införa krav på partikelfilter också för bensinmotorer med direktinsprutning, preliminärt datum är att kravet kommer gälla från september 2017 för nytypade bilmodeller och från september 2018 för alla nya bilar.

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/p...a-1126224.html

Alltså: den som köper en ny bensinare nu med direktinsprutning utan partikelfilter får nog i framtiden räkna med dyrare bilskatt samt risken att vissa europeiska städer kan införa körförbud i vissa centrala zoner pga partikelproblematiken.

Rådet får väl därför bli, vänta och köp en direktinsprutare tills de har fått partikelfilter, eller köp en diesel euro 6, eller köp en helt vanlig bensinare med sugmotor, men sugmotorn är väl på utdöende..

Kanske vi ser en renässans för sugmotorn nu?
Citerar min egen trådstart här.

Mer än ett halvår efter min trådstart har nu även efterbliven svensk media vaknat..
http://www.mestmotor.se/automotorspo...n-dieselbilar/

Alltså, för att snabbt sammanfatta:
- den som köper en ny bil idag ska satsa på antingen en diesel eftersom alla dessa numera uppfyller euro 6, de uppfyller också kommande euro 6c kraven.
- eller om man hellre vill ha en bensinare, då ska man se till att den är utrustad med partikelfilter!, de flesta bensinare utan filter uppfyller inte euro 6c kraven som börjar gälla nu i höst, vilket kan leda till framtida bekymmer eller iaf högre kostnader.
Flera biltillverkare, bla VW har meddelat att de redan nu under sommaren med produktionsår 2018 börjar montera partikelfilter på sina nya bilar med bensinmotorer.
Citera
2017-06-05, 23:42
  #50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Citerar min egen trådstart här.

Mer än ett halvår efter min trådstart har nu även efterbliven svensk media vaknat..
http://www.mestmotor.se/automotorspo...n-dieselbilar/

Alltså, för att snabbt sammanfatta:
- den som köper en ny bil idag ska satsa på antingen en diesel eftersom alla dessa numera uppfyller euro 6, de uppfyller också kommande euro 6c kraven.
- eller om man hellre vill ha en bensinare, då ska man se till att den är utrustad med partikelfilter!, de flesta bensinare utan filter uppfyller inte euro 6c kraven som börjar gälla nu i höst, vilket kan leda till framtida bekymmer eller iaf högre kostnader.
Flera biltillverkare, bla VW har meddelat att de redan nu under sommaren med produktionsår 2018 börjar montera partikelfilter på sina nya bilar med bensinmotorer.
Det är ju inte alla nya bensinare som har den nya typen av insprutning som ger en massa partiklar. Jag såg att de stod för ungefär halva försäljningen bland nya bensinare 2015 men jag hittar ingen lista på vilka som har eller inte har det.

Det är ju själva fan att inte biltillverkarna kollar en sån här grej när de kommer med något nytt system. Det är som med en massa produkter inom den kemiska industrin, man ersätter något gammalt som man vet är dåligt med något nytt som man inte ens bryr sig om att kolla om det är ännu sämre ur någon aspekt. Att mäta partiklar är ju inte så djävla svårt utan de kunde gjort det och inte att det kommer som en kalldusch några år efter att man lanserat skiten.
Citera
2017-06-05, 23:50
  #51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jösses så du tar i. Gjorde det ont i själen eller? Och så lägger du orden i min också. Miljösnacket är till största delen absolut bluff. Svar ja. Hit hör definitivt dravlet om en global uppvärmning också. Jag snackar inte om huruvida enstaka partiklar är bra eller inte bra för människokroppen. Om jag t.ex. eldar upp plast eller gummi under näsan på dig så kan vi nog båda vara helt överens om att det med stor sannolikhet inte är bra. Du sväljer allt med hull och hår, citerar och refererar till källor som du inte vet ett skit om de är sanna eller inte. Eller har du en egen, personlig forskning att visa upp kanske? Då är det ju lättare förstås att t.ex. betala 10-15 tkr. i skatt pga sin egen dumhet. Jag opponerar. Du sväljer. Det är skillnaden.
Hur gick det med källor till dina påståenden? Jag har länkat men du snackar bara. Det är dåligt, bli bättre eller erkänn att du snackade skit.
Citera
2017-06-05, 23:56
  #52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju inte alla nya bensinare som har den nya typen av insprutning som ger en massa partiklar. Jag såg att de stod för ungefär halva försäljningen bland nya bensinare 2015 men jag hittar ingen lista på vilka som har eller inte har det.

Det är ju själva fan att inte biltillverkarna kollar en sån här grej när de kommer med något nytt system. Det är som med en massa produkter inom den kemiska industrin, man ersätter något gammalt som man vet är dåligt med något nytt som man inte ens bryr sig om att kolla om det är ännu sämre ur någon aspekt. Att mäta partiklar är ju inte så djävla svårt utan de kunde gjort det och inte att det kommer som en kalldusch några år efter att man lanserat skiten.


Det måste du ha missuppfattat, det gäller minst 80% av alla nya bensinmotorer, kanske till och med 90% eller mer!
Och redan år 2013 gällde det 75% av alla nya bensinbilar sålda i tyskland, och i sverige köper man större bilar med större motorer.
De enda som klarar sig är de gamla sugmotorerna, törstiga, tröga och omoderna..
Vilka bilar har sådana idag?
Inte många..
Citera
2017-06-06, 13:19
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju inte alla nya bensinare som har den nya typen av insprutning som ger en massa partiklar. Jag såg att de stod för ungefär halva försäljningen bland nya bensinare 2015 men jag hittar ingen lista på vilka som har eller inte har det.

Det är ju själva fan att inte biltillverkarna kollar en sån här grej när de kommer med något nytt system. Det är som med en massa produkter inom den kemiska industrin, man ersätter något gammalt som man vet är dåligt med något nytt som man inte ens bryr sig om att kolla om det är ännu sämre ur någon aspekt. Att mäta partiklar är ju inte så djävla svårt utan de kunde gjort det och inte att det kommer som en kalldusch några år efter att man lanserat skiten.

Att mäta partikelmassa är ganska lätt, även om mätförhållandena har påverkan på resultatet. Men partikelmassan från dessa bensinmotorer är mycket liten, långt under de gränsvärden som förr fanns enbart för dieselmotorer. Först då man satt gräns på partikelantal så har man fått problem, att mäta partikelantal är dock inte lika lätt, och mätförhållandena har en helt avgörande påverkan på resultaten då de flesta partiklar består av kondensat.
Citera
2017-06-09, 16:11
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Inga problem för VAG koncernen i alla fall.
De har redan ett vinnande recept på hur man får ner utsläppen .

🤣
Citera
2017-06-09, 22:00
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
🤣

VW knep sänker faktiskt partikelutsläppen. Högre temperatur oxiderar partiklar, men innebär också att mer termisk NOx bildas.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback