Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Sparar du till ngot eller r dessa 50k ngot du inte kommer behva i framtiden och kan "glmma bort"?
Ifall du behver pengarna s lgg kanske 50% i Spiltan rntefond, och 50% i ett sparkonto. Du kommer knappt tjna nt dock.
r dessa 50k inte s extremt viktiga s lgg kanske 25%-50% i Spiltan rntefond och 50-75% i indexfonder.
fr mig r en buffert ltttkomliga,viktiga pengar som helst inte ska anvndas. Jag vill inte hamna i en situation dr jag tvingas slja p "botten", s rena indexfonder gr bort, dom r fr oskra.
Mitt mnadssparande har jag dremot i olika indexfonder (usa,asien,sverige, global och smbolag)
Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
Spiltan r antagligen bttre n ett vanligt bankkonto rent avkastningsmssigt, men jag tycker inte att det r vrt besvret fr ngra hundralappar om ret. Hade du haft en mycket strre buffert kanske det hade varit det.
Om jag hade varit du hade jag helt enkelt haft mina pengar p ett vanligt bankkonto kopplat till swish och ett bankkort s att du snabbt kommer t dem om de behvs. Det r inte tillrckligt mycket pengar fr att du ska kunna f ut ngot av dem utan att ta stor risk, och det ska du inte gra med din buffert.
Tack fr ett bra svar!
Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Han frgade dock hur han skulle placera pengarna om inte i rntefond.
D r troligtvis indexfonder det skraste efter det.
frlt jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill inte ta ngon stor risk med min buffert. Indexfonder r fr volatila.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goto10
En buffert p 50 000 kr hade jag haft p vanligt sparkonto. Det r ungefr vad jag knner mig trygg med att kunna f ut p kort varsel (kortare n vad det innebr att slja fonder).
Min buffert r nu p c:a 250 000 kr. D rknar jag in korttidssparande till semester och saker till hemmet i det. Av dessa har jag ungefr hlften p rntekonton. Det ska tcka renoveringar, nya mbler, reparationer p bilen, ngon rlig semesterresa och liknande.
Andra hlften har jag som skerhet om jag t.ex. skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna arbeta under en lngre period. D jag inte behver kunna komma t dessa pengar snabbt och risken att jag behver anvnda dem alls r ganska liten har jag valt att ha dem p brsen, just nu i ETF:er med fokus p stabila utdelade (dividend aristocrats) och fastigheter (REIT). I r har de genererat en avkastning p nstan 10%.
Vad jag vill sga med detta r att du kan dela upp bufferypengarna s smningom. Behll en summa du knner dig trygg med p rntekonto och se p andra alternativ fr resten.
Tack fr svaret. Jag tror att mina 50K fr vila p ett vanligt sparkonto.