• 1
  • 2
2016-12-29, 17:59
Medlem
Sedatives avatar
Hej!

Jag planerar att lgga in hela min buffert i Spiltan rntefond ( r det dumt?)
Br jag d skapa ett nytt konto fr att inte blanda ihop det med mitt aktiefond-konto (ISK).

Eftersom inte avkastningen p rntefonden kommer bli s hg s r det vl dumt att ppna ett ISK konto.. Eller har jag fel?

Vilken typ av konto ska jag isfall ppna?
Citera
2016-12-29, 18:31
Medlem
JarlBorsens avatar
Normalt sett s gr rntefonder dligt nr rntan stiger. Om rntan r p vg upp eller ner fr du gissa sjlv.

Om du vill blanda aktier och fonder p samma ISK r en smaksak. Det blir varken billigare eller dyrare.

Alternativet till ISK (fr att slippa schablonskatt) r Aktie- och fondkonto.
Citera
2016-12-29, 19:12
Medlem
buzzkillingtons avatar
Att ha sin buffert i Spiltan rntefond, plus och minus:

Plus:
+ Du fr frmodligen lite avkastning p dina pengar jmfrt med ingenting p lnekontot

Minus:
- Din buffert tappar eventuellt lite i vrde om du har otur
- Det tar upp till en bankdag att f ver pengarna till ett konto dr du faktiskt kan anvnda dem eftersom du ska slja fondandelar frst

Hur stor r din buffert? Om det handlar om typ 50000 tycker jag absolut inte att det r vrt besvret med tanke p den extra tiden det tar att f ut pengarna. andra sidan r det kanske ganska sllan man inte klarar sig med ett kreditkort?. Om det r en rsln eller s blir det ju faktiskt tusenlappar om allt gr som det ska, och ett litet tapp r antagligen inte hela vrlden, s d blir det mer intressant.

Med tanke p att den frvntade rsavkastningen p Splitan rntefond r max 1.5% eller s och att pengarna kanske kommer att bli liggande i fonden lnge blir det en antagligen en dlig affr att ha den i en ISK. Du ska allts ha den i ett Aktie- och fondkonto istllet.
Senast redigerad av buzzkillington 2016-12-29 kl. 19:21.
Citera
2016-12-29, 20:23
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Normalt sett s gr rntefonder dligt nr rntan stiger. Om rntan r p vg upp eller ner fr du gissa sjlv.

Om du vill blanda aktier och fonder p samma ISK r en smaksak. Det blir varken billigare eller dyrare.

Alternativet till ISK (fr att slippa schablonskatt) r Aktie- och fondkonto.
Tack fr svaret!
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Att ha sin buffert i Spiltan rntefond, plus och minus:

Plus:
+ Du fr frmodligen lite avkastning p dina pengar jmfrt med ingenting p lnekontot

Minus:
- Din buffert tappar eventuellt lite i vrde om du har otur
- Det tar upp till en bankdag att f ver pengarna till ett konto dr du faktiskt kan anvnda dem eftersom du ska slja fondandelar frst

Hur stor r din buffert? Om det handlar om typ 50000 tycker jag absolut inte att det r vrt besvret med tanke p den extra tiden det tar att f ut pengarna. andra sidan r det kanske ganska sllan man inte klarar sig med ett kreditkort?. Om det r en rsln eller s blir det ju faktiskt tusenlappar om allt gr som det ska, och ett litet tapp r antagligen inte hela vrlden, s d blir det mer intressant.

Med tanke p att den frvntade rsavkastningen p Splitan rntefond r max 1.5% eller s och att pengarna kanske kommer att bli liggande i fonden lnge blir det en antagligen en dlig affr att ha den i en ISK. Du ska allts ha den i ett Aktie- och fondkonto istllet.
Tack fr svaret. Min buffert r exakt 50 000kr Om jag frstod dig rtt tycker du inte att Spiltan var ngot bra alternativ. Var skulle du placera den d?
Senast redigerad av Sedative 2016-12-29 kl. 20:27.
Citera
2016-12-29, 20:32
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Tack fr svaret!

Tack fr svaret. Min buffert r exakt 50 000kr Om jag frstod dig rtt tycker du inte att Spiltan var ngot bra alternativ. Var skulle du placera den d?
Sparar du till ngot eller r dessa 50k ngot du inte kommer behva i framtiden och kan "glmma bort"?

Ifall du behver pengarna s lgg kanske 50% i Spiltan rntefond, och 50% i ett sparkonto. Du kommer knappt tjna nt dock.

r dessa 50k inte s extremt viktiga s lgg kanske 25%-50% i Spiltan rntefond och 50-75% i indexfonder.
Citera
2016-12-29, 21:58
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Tack fr svaret!

Spiltan r antagligen bttre n ett vanligt bankkonto rent avkastningsmssigt, men jag tycker inte att det r vrt besvret fr ngra hundralappar om ret. Hade du haft en mycket strre buffert kanske det hade varit det.

Om jag hade varit du hade jag helt enkelt haft mina pengar p ett vanligt bankkonto kopplat till swish och ett bankkort s att du snabbt kommer t dem om de behvs. Det r inte tillrckligt mycket pengar fr att du ska kunna f ut ngot av dem utan att ta stor risk, och det ska du inte gra med din buffert.
Senast redigerad av buzzkillington 2016-12-29 kl. 22:02.
Citera
2016-12-29, 22:02
Medlem
Fonder med lg avkastning lmpar sig inte bra fr ISK, just som du r inne p. En annan nackdel med buffertsparande i fonder r att det tar ngon dag att slja. Personligen hade jag haft buffertsparandet p ett hgrntekonto med insttningsgaranti och mjlighet till snabba uttag om det skulle behvas.
Citera
2016-12-29, 22:08
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Sparar du till ngot eller r dessa 50k ngot du inte kommer behva i framtiden och kan "glmma bort"?

Ifall du behver pengarna s lgg kanske 50% i Spiltan rntefond, och 50% i ett sparkonto. Du kommer knappt tjna nt dock.

r dessa 50k inte s extremt viktiga s lgg kanske 25%-50% i Spiltan rntefond och 50-75% i indexfonder.
Buffertpengar r per definition "extremt viktiga" och inget man ska ha p brsen.
Citera
2016-12-29, 22:28
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Han frgade dock hur han skulle placera pengarna om inte i rntefond.
D r troligtvis indexfonder det skraste efter det.
Citera
2016-12-29, 22:38
Medlem
Citat:
Hller med, min buffert har jag p OKQ8 (Visakort) vilket matchar bra med det ordinarie Mastercard som min huvudbank tillhandahller. Bufferten ska kunna anvndas blixtsnabbt om tex kyl och frys gr snder. OKQ8 ger lite rnta.
Citera
2016-12-29, 23:31
Medlem
Goto10s avatar
En buffert p 50 000 kr hade jag haft p vanligt sparkonto. Det r ungefr vad jag knner mig trygg med att kunna f ut p kort varsel (kortare n vad det innebr att slja fonder).

Min buffert r nu p c:a 250 000 kr. D rknar jag in korttidssparande till semester och saker till hemmet i det. Av dessa har jag ungefr hlften p rntekonton. Det ska tcka renoveringar, nya mbler, reparationer p bilen, ngon rlig semesterresa och liknande.
Andra hlften har jag som skerhet om jag t.ex. skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna arbeta under en lngre period. D jag inte behver kunna komma t dessa pengar snabbt och risken att jag behver anvnda dem alls r ganska liten har jag valt att ha dem p brsen, just nu i ETF:er med fokus p stabila utdelade (dividend aristocrats) och fastigheter (REIT). I r har de genererat en avkastning p nstan 10%.

Vad jag vill sga med detta r att du kan dela upp bufferypengarna s smningom. Behll en summa du knner dig trygg med p rntekonto och se p andra alternativ fr resten.
Citera
2016-12-30, 07:01
Medlem
Sedatives avatar
Citat:

fr mig r en buffert ltttkomliga,viktiga pengar som helst inte ska anvndas. Jag vill inte hamna i en situation dr jag tvingas slja p "botten", s rena indexfonder gr bort, dom r fr oskra.

Mitt mnadssparande har jag dremot i olika indexfonder (usa,asien,sverige, global och smbolag)

Citat:
Spiltan r antagligen bttre n ett vanligt bankkonto rent avkastningsmssigt, men jag tycker inte att det r vrt besvret fr ngra hundralappar om ret. Hade du haft en mycket strre buffert kanske det hade varit det.

Om jag hade varit du hade jag helt enkelt haft mina pengar p ett vanligt bankkonto kopplat till swish och ett bankkort s att du snabbt kommer t dem om de behvs. Det r inte tillrckligt mycket pengar fr att du ska kunna f ut ngot av dem utan att ta stor risk, och det ska du inte gra med din buffert.
Tack fr ett bra svar!

Citat:
Han frgade dock hur han skulle placera pengarna om inte i rntefond.
D r troligtvis indexfonder det skraste efter det.

frlt jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill inte ta ngon stor risk med min buffert. Indexfonder r fr volatila.

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
En buffert p 50 000 kr hade jag haft p vanligt sparkonto. Det r ungefr vad jag knner mig trygg med att kunna f ut p kort varsel (kortare n vad det innebr att slja fonder).

Min buffert r nu p c:a 250 000 kr. D rknar jag in korttidssparande till semester och saker till hemmet i det. Av dessa har jag ungefr hlften p rntekonton. Det ska tcka renoveringar, nya mbler, reparationer p bilen, ngon rlig semesterresa och liknande.
Andra hlften har jag som skerhet om jag t.ex. skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna arbeta under en lngre period. D jag inte behver kunna komma t dessa pengar snabbt och risken att jag behver anvnda dem alls r ganska liten har jag valt att ha dem p brsen, just nu i ETF:er med fokus p stabila utdelade (dividend aristocrats) och fastigheter (REIT). I r har de genererat en avkastning p nstan 10%.

Vad jag vill sga med detta r att du kan dela upp bufferypengarna s smningom. Behll en summa du knner dig trygg med p rntekonto och se p andra alternativ fr resten.

Tack fr svaret. Jag tror att mina 50K fr vila p ett vanligt sparkonto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in