Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Sparar du till något eller är dessa 50k något du inte kommer behöva i framtiden och kan "glömma bort"?
Ifall du behöver pengarna så lägg kanske 50% i Spiltan räntefond, och 50% i ett sparkonto. Du kommer knappt tjäna nåt dock.
Är dessa 50k inte så extremt viktiga så lägg kanske 25%-50% i Spiltan räntefond och 50-75% i indexfonder.
för mig är en buffert lättåtkomliga,viktiga pengar som helst inte ska användas. Jag vill inte hamna i en situation där jag tvingas sälja på "botten", så rena indexfonder går bort, dom är för osäkra.
Mitt månadssparande har jag däremot i olika indexfonder (usa,asien,sverige, global och småbolag)
Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
Spiltan är antagligen bättre än ett vanligt bankkonto rent avkastningsmässigt, men jag tycker inte att det är värt besväret för några hundralappar om året. Hade du haft en mycket större buffert kanske det hade varit det.
Om jag hade varit du hade jag helt enkelt haft mina pengar på ett vanligt bankkonto kopplat till swish och ett bankkort så att du snabbt kommer åt dem om de behövs. Det är inte tillräckligt mycket pengar för att du ska kunna få ut något av dem utan att ta stor risk, och det ska du inte göra med din buffert.
Tack för ett bra svar!
Citat:
Ursprungligen postat av
CASHFL0W
Han frågade dock hur han skulle placera pengarna om inte i räntefond.
Då är troligtvis indexfonder det säkraste efter det.
förlåt jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill inte ta någon stor risk med min buffert. Indexfonder är för volatila.
Citat:
Ursprungligen postat av
Goto10
En buffert på 50 000 kr hade jag haft på vanligt sparkonto. Det är ungefär vad jag känner mig trygg med att kunna få ut på kort varsel (kortare än vad det innebär att sälja fonder).
Min buffert är nu på c:a 250 000 kr. Då räknar jag in korttidssparande till semester och saker till hemmet i det. Av dessa har jag ungefär hälften på räntekonton. Det ska täcka renoveringar, nya möbler, reparationer på bilen, någon årlig semesterresa och liknande.
Andra hälften har jag som säkerhet om jag t.ex. skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna arbeta under en längre period. Då jag inte behöver kunna komma åt dessa pengar snabbt och risken att jag behöver använda dem alls är ganska liten har jag valt att ha dem på börsen, just nu i ETF:er med fokus på stabila utdelade (dividend aristocrats) och fastigheter (REIT). I år har de genererat en avkastning på nästan 10%.
Vad jag vill säga med detta är att du kan dela upp bufferypengarna så småningom. Behåll en summa du känner dig trygg med på räntekonto och se på andra alternativ för resten.
Tack för svaret. Jag tror att mina 50K får vila på ett vanligt sparkonto.