• 1
  • 2
2016-12-29, 17:59
Medlem
Sedatives avatar
Hej!

Jag planerar att lägga in hela min buffert i Spiltan räntefond ( är det dumt?)
Bör jag då skapa ett nytt konto för att inte blanda ihop det med mitt aktiefond-konto (ISK).

Eftersom inte avkastningen på räntefonden kommer bli så hög så är det väl dumt att öppna ett ISK konto.. Eller har jag fel?

Vilken typ av konto ska jag isåfall öppna?
Citera
2016-12-29, 18:31
Medlem
JarlBorsens avatar
Normalt sett så går räntefonder dåligt när räntan stiger. Om räntan är på väg upp eller ner får du gissa själv.

Om du vill blanda aktier och fonder på samma ISK är en smaksak. Det blir varken billigare eller dyrare.

Alternativet till ISK (för att slippa schablonskatt) är Aktie- och fondkonto.
Citera
2016-12-29, 19:12
Medlem
buzzkillingtons avatar
Att ha sin buffert i Spiltan räntefond, plus och minus:

Plus:
+ Du får förmodligen lite avkastning på dina pengar jämfört med ingenting på lönekontot

Minus:
- Din buffert tappar eventuellt lite i värde om du har otur
- Det tar upp till en bankdag att få över pengarna till ett konto där du faktiskt kan använda dem eftersom du ska sälja fondandelar först

Hur stor är din buffert? Om det handlar om typ 50000 tycker jag absolut inte att det är värt besväret med tanke på den extra tiden det tar att få ut pengarna. Å andra sidan är det kanske ganska sällan man inte klarar sig med ett kreditkort?. Om det är en årslön eller så blir det ju faktiskt tusenlappar om allt går som det ska, och ett litet tapp är antagligen inte hela världen, så då blir det mer intressant.

Med tanke på att den förväntade årsavkastningen på Splitan räntefond är max 1.5% eller så och att pengarna kanske kommer att bli liggande i fonden länge blir det en antagligen en dålig affär att ha den i en ISK. Du ska alltså ha den i ett Aktie- och fondkonto istället.
Senast redigerad av buzzkillington 2016-12-29 kl. 19:21.
Citera
2016-12-29, 20:23
Medlem
Sedatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Normalt sett så går räntefonder dåligt när räntan stiger. Om räntan är på väg upp eller ner får du gissa själv.

Om du vill blanda aktier och fonder på samma ISK är en smaksak. Det blir varken billigare eller dyrare.

Alternativet till ISK (för att slippa schablonskatt) är Aktie- och fondkonto.
Tack för svaret!
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Att ha sin buffert i Spiltan räntefond, plus och minus:

Plus:
+ Du får förmodligen lite avkastning på dina pengar jämfört med ingenting på lönekontot

Minus:
- Din buffert tappar eventuellt lite i värde om du har otur
- Det tar upp till en bankdag att få över pengarna till ett konto där du faktiskt kan använda dem eftersom du ska sälja fondandelar först

Hur stor är din buffert? Om det handlar om typ 50000 tycker jag absolut inte att det är värt besväret med tanke på den extra tiden det tar att få ut pengarna. Å andra sidan är det kanske ganska sällan man inte klarar sig med ett kreditkort?. Om det är en årslön eller så blir det ju faktiskt tusenlappar om allt går som det ska, och ett litet tapp är antagligen inte hela världen, så då blir det mer intressant.

Med tanke på att den förväntade årsavkastningen på Splitan räntefond är max 1.5% eller så och att pengarna kanske kommer att bli liggande i fonden länge blir det en antagligen en dålig affär att ha den i en ISK. Du ska alltså ha den i ett Aktie- och fondkonto istället.
Tack för svaret. Min buffert är exakt 50 000kr Om jag förstod dig rätt tycker du inte att Spiltan var något bra alternativ. Var skulle du placera den då?
Senast redigerad av Sedative 2016-12-29 kl. 20:27.
Citera
2016-12-29, 20:32
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Tack för svaret!

Tack för svaret. Min buffert är exakt 50 000kr Om jag förstod dig rätt tycker du inte att Spiltan var något bra alternativ. Var skulle du placera den då?
Sparar du till något eller är dessa 50k något du inte kommer behöva i framtiden och kan "glömma bort"?

Ifall du behöver pengarna så lägg kanske 50% i Spiltan räntefond, och 50% i ett sparkonto. Du kommer knappt tjäna nåt dock.

Är dessa 50k inte så extremt viktiga så lägg kanske 25%-50% i Spiltan räntefond och 50-75% i indexfonder.
Citera
2016-12-29, 21:58
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedative
Tack för svaret!

Spiltan är antagligen bättre än ett vanligt bankkonto rent avkastningsmässigt, men jag tycker inte att det är värt besväret för några hundralappar om året. Hade du haft en mycket större buffert kanske det hade varit det.

Om jag hade varit du hade jag helt enkelt haft mina pengar på ett vanligt bankkonto kopplat till swish och ett bankkort så att du snabbt kommer åt dem om de behövs. Det är inte tillräckligt mycket pengar för att du ska kunna få ut något av dem utan att ta stor risk, och det ska du inte göra med din buffert.
Senast redigerad av buzzkillington 2016-12-29 kl. 22:02.
Citera
2016-12-29, 22:02
Medlem
Fonder med låg avkastning lämpar sig inte bra för ISK, just som du är inne på. En annan nackdel med buffertsparande i fonder är att det tar någon dag att sälja. Personligen hade jag haft buffertsparandet på ett högräntekonto med insättningsgaranti och möjlighet till snabba uttag om det skulle behövas.
Citera
2016-12-29, 22:08
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Sparar du till något eller är dessa 50k något du inte kommer behöva i framtiden och kan "glömma bort"?

Ifall du behöver pengarna så lägg kanske 50% i Spiltan räntefond, och 50% i ett sparkonto. Du kommer knappt tjäna nåt dock.

Är dessa 50k inte så extremt viktiga så lägg kanske 25%-50% i Spiltan räntefond och 50-75% i indexfonder.
Buffertpengar är per definition "extremt viktiga" och inget man ska ha på börsen.
Citera
2016-12-29, 22:28
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Buffertpengar är per definition "extremt viktiga" och inget man ska ha på börsen.
Han frågade dock hur han skulle placera pengarna om inte i räntefond.
Då är troligtvis indexfonder det säkraste efter det.
Citera
2016-12-29, 22:38
Medlem
Citat:
Håller med, min buffert har jag på OKQ8 (Visakort) vilket matchar bra med det ordinarie Mastercard som min huvudbank tillhandahåller. Bufferten ska kunna användas blixtsnabbt om tex kyl och frys går sönder. OKQ8 ger lite ränta.
Citera
2016-12-29, 23:31
Medlem
Goto10s avatar
En buffert på 50 000 kr hade jag haft på vanligt sparkonto. Det är ungefär vad jag känner mig trygg med att kunna få ut på kort varsel (kortare än vad det innebär att sälja fonder).

Min buffert är nu på c:a 250 000 kr. Då räknar jag in korttidssparande till semester och saker till hemmet i det. Av dessa har jag ungefär hälften på räntekonton. Det ska täcka renoveringar, nya möbler, reparationer på bilen, någon årlig semesterresa och liknande.
Andra hälften har jag som säkerhet om jag t.ex. skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna arbeta under en längre period. Då jag inte behöver kunna komma åt dessa pengar snabbt och risken att jag behöver använda dem alls är ganska liten har jag valt att ha dem på börsen, just nu i ETF:er med fokus på stabila utdelade (dividend aristocrats) och fastigheter (REIT). I år har de genererat en avkastning på nästan 10%.

Vad jag vill säga med detta är att du kan dela upp bufferypengarna så småningom. Behåll en summa du känner dig trygg med på räntekonto och se på andra alternativ för resten.
Citera
2016-12-30, 07:01
Medlem
Sedatives avatar
Citat:

för mig är en buffert lättåtkomliga,viktiga pengar som helst inte ska användas. Jag vill inte hamna i en situation där jag tvingas sälja på "botten", så rena indexfonder går bort, dom är för osäkra.

Mitt månadssparande har jag däremot i olika indexfonder (usa,asien,sverige, global och småbolag)

Citat:
Spiltan är antagligen bättre än ett vanligt bankkonto rent avkastningsmässigt, men jag tycker inte att det är värt besväret för några hundralappar om året. Hade du haft en mycket större buffert kanske det hade varit det.

Om jag hade varit du hade jag helt enkelt haft mina pengar på ett vanligt bankkonto kopplat till swish och ett bankkort så att du snabbt kommer åt dem om de behövs. Det är inte tillräckligt mycket pengar för att du ska kunna få ut något av dem utan att ta stor risk, och det ska du inte göra med din buffert.
Tack för ett bra svar!

Citat:
Han frågade dock hur han skulle placera pengarna om inte i räntefond.
Då är troligtvis indexfonder det säkraste efter det.

förlåt jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag vill inte ta någon stor risk med min buffert. Indexfonder är för volatila.

Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
En buffert på 50 000 kr hade jag haft på vanligt sparkonto. Det är ungefär vad jag känner mig trygg med att kunna få ut på kort varsel (kortare än vad det innebär att sälja fonder).

Min buffert är nu på c:a 250 000 kr. Då räknar jag in korttidssparande till semester och saker till hemmet i det. Av dessa har jag ungefär hälften på räntekonton. Det ska täcka renoveringar, nya möbler, reparationer på bilen, någon årlig semesterresa och liknande.
Andra hälften har jag som säkerhet om jag t.ex. skulle bli allvarligt sjuk och inte kunna arbeta under en längre period. Då jag inte behöver kunna komma åt dessa pengar snabbt och risken att jag behöver använda dem alls är ganska liten har jag valt att ha dem på börsen, just nu i ETF:er med fokus på stabila utdelade (dividend aristocrats) och fastigheter (REIT). I år har de genererat en avkastning på nästan 10%.

Vad jag vill säga med detta är att du kan dela upp bufferypengarna så småningom. Behåll en summa du känner dig trygg med på räntekonto och se på andra alternativ för resten.

Tack för svaret. Jag tror att mina 50K får vila på ett vanligt sparkonto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in