Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-29, 17:44
  #1
Medlem
Biggless avatar
Hej.

Jag sitter här och tittar på lite olika elcyklar och fastnade lite på Sondors ebike som verkar relativt populär i USA.

Har någon testat denna och i sådana fall vad tycker ni ? Den verkar dock rätt dyr att importera då själva cykeln kostar 599 USD och Shipping och VAT blir 412. Så nästan lika mycket i transportkostnader som cykel kostnader.
Citera
2016-12-29, 18:16
  #2
Medlem
Frågan är hur stor skillnad det gör mellan den amerikanska 350 W motor (topphastighet 32 km/h) och den europeiska 250 W motorn (topphastighet 25 km/h?) som finns på elcyklarna de skickar till Europa.

Och hur går det om man behöver reklamera varan. Hur lång är reklamationsrätten? (Inom EU är den 2 år minst, och i Sverige 3 år vid ursprungsfel.)
Citera
2016-12-30, 19:43
  #3
Medlem
godboys avatar
Den borde väl dessutom bli klassad som moppe då den går i 32 km/h ist för 25? Bara det skulle för mig vara ett bekymmer, för då får den väl egentligen inte framföras på cykelbana?

Det verkar som marknaden de kommande åren kommer explodera med elcyklar, troligen dock mest av billig skit, men även cyklar med starkare motorer än som är godkänt lär vara på starkt uppgående. Jag kan tänka mig att man inom de närmsta åren kommer göra omfattande poliskontroller av elcyklar. De som då inte är godkända, dvs går för fort eller har för kraftig motor, kommer få feta böter. Det lär ju vara lättare för Eliasson att sätta poliserna på att stoppa och bötfälla snabbcyklande svenssons än att få ordning på problemområdena.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback