• 2
  • 3
2017-01-02, 11:22
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Min uppfattning är att det till 90% är grabbar som "håller på med" aktier, men jag vet ju inte om min bild är riktigt sann.

Nu pratar jag om yngre generationer, inte de som är pensionärer idag, för de har växt upp i en värld där könsrollerna var mycket tydligare.

De forum jag besöker är i allmänhet mansdominerade, så där är det väl naturligt att det mest är män som deltar i diskussioner om aktier. Men även facebookgrupper som handlar om aktier tycks domineras av män. Tvivlar på att familjeliv eller bukefalos har aktiva aktietrådar (men jag kan ha fel).

Håller ni med? Varför är det så?
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Män är biologiskt mer riskbenägna "jägare" än kvinnor.

Undantag åt båda hållen finns så klart.
Det där är på väg att luckras upp i Sverige. Många smågrabbar vill in på börsen för att det är något att skryta med men de vet inte ett dugg om aktiemarknaden. Snabba pengar men noll koll. Så risktagande synonymt med okunskap, dumdristighet.
Citera
2017-01-02, 21:01
Medlem
Risktagande och risktagande, jag tycker mina pengar ligger säkrare i latour, Investor, Öresund etc än hos banken, absolut kan dom trilla 60%, men den dagen får man valuta för pengarna också! Dvs mer utdelning varje år för samma peng.

Jag uppfattar som tidigare skribenter att tjejer ofta inte är ekonomiskt intresserade för fem öre(många undantag givetvis).

Men överlag tycker jag att min generation är helt bortkomna ekonomiskt, jag är 22 år och jag känner endast 2 personer i min ålder som pysslar med aktier varav 0 tjejer.

Förvisso kan man ju glädjas åt det, för om alla visste hur lätt det är att bli miljonär på sikt så skulle det inte funka. Det krävs konsumenter för att fåtalet kan bli kapitalister.
Citera
2017-01-02, 21:18
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme

Men överlag tycker jag att min generation är helt bortkomna ekonomiskt, jag är 22 år och jag känner endast 2 personer i min ålder som pysslar med aktier varav 0 tjejer.

Förvisso kan man ju glädjas åt det, för om alla visste hur lätt det är att bli miljonär på sikt så skulle det inte funka. Det krävs konsumenter för att fåtalet kan bli kapitalister.
Precis. Får hoppas på att inte aktier blir en megatrend.
Citera
2017-01-02, 22:35
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Det där är på väg att luckras upp i Sverige. Många smågrabbar vill in på börsen för att det är något att skryta med men de vet inte ett dugg om aktiemarknaden. Snabba pengar men noll koll. Så risktagande synonymt med okunskap, dumdristighet.

Tror inte det är kulturellt betingat, att män är jägare och kvinnor samlare är nog en biologisk sanning. Dock känner jag mig mer kvinnlig än manlig i mitt investerande, gillar obligationer och direktavkastning.
Citera
2017-01-02, 23:18
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Dock känner jag mig mer kvinnlig än manlig i mitt investerande, gillar obligationer och direktavkastning.
Låter snarare gubbigt
Citera
2017-01-03, 23:41
Medlem
Isnatts avatar
Jag försöker inte aktivt få mina kvinnliga vänner att köpa aktier/fonder, men vissa har frågat mig hur dom kommer igång. Den ena struntade i det och gick med i nåt guld-pyramidspel istället och den andra har inte frågat mer och inte börjat spara i värdepapper.
Det är bara tjejer (och ett par manliga 'sökare') som går på såna där föreläsningar med Charlie Södergren eller vad han heter, och intresserar sig för pyramidspel och skumma saker.
Ett par har skrämts bort av att dom tycker det verkar krångligt. Man KAN ju göra det hur krångligt man vill, eller enkelt genom att köpa indexfonder.

Finns ju ett par stora grupper på facebook för ekonomiintresserade tjejer nu så vi får väl se om det ger nåt.
Citera
2017-01-04, 18:48
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Jag är den enda tjejen i min "krets" som leker med lite aktier, tror många tjejer inte orkar sätta sig in i det då det kan bli jobbigt att deklarera och hålla sig ajour. De flesta är nog tyvärr mest intresserade av att köpa kläder/kosmetika då det ser det som en "investering i sig själv".
Citera
2017-01-04, 20:42
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygian-Vista
Jag är den enda tjejen i min "krets" som leker med lite aktier, tror många tjejer inte orkar sätta sig in i det då det kan bli jobbigt att deklarera och hålla sig ajour. De flesta är nog tyvärr mest intresserade av att köpa kläder/kosmetika då det ser det som en "investering i sig själv".

Berätta för dina polare att affärer i en KF eller ISK inte behöver deklareras det gör mäklaren åt dig. Kanske underlättar för dem att ta första steget.

Dessutom så borde dina väninnor och vanligt folk i allmänhet inte ha så många avslut, lönar sig inte a trada om man inte jobbar med det fulltid. Man borde i regel bara göra köp under året, eventuellt en eller två försäljningar, detta underlättar också deklarationen även om man kör en klassisk depå.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in