Citat:
Ursprungligen postat av
glemmy
Min uppfattning är att det till 90% är grabbar som "håller på med" aktier, men jag vet ju inte om min bild är riktigt sann.
Nu pratar jag om yngre generationer, inte de som är pensionärer idag, för de har växt upp i en värld där könsrollerna var mycket tydligare.
De forum jag besöker är i allmänhet mansdominerade, så där är det väl naturligt att det mest är män som deltar i diskussioner om aktier. Men även facebookgrupper som handlar om aktier tycks domineras av män. Tvivlar på att familjeliv eller bukefalos har aktiva aktietrådar (men jag kan ha fel).
Håller ni med? Varför är det så?
Jag tror nog att folk i allmänhet över huvud taget intresserar sig väldigt lite för sin ekonomi, speciellt när det gäller att placera pengar. Har varit medlem i Aktiespararna, och på mötena där var det ganska många kvinnor, men de flesta var där med sina gubbar som bihang. Rent historiskt så har kvinnorna inte varit myndiga, så det var männen som enbart fick skriva på ekonomiska papper. Så det kanske är något gammalt nedärvt, numera omedvetet? -En sak är dock ganska helsäker: Kvinnan på din avatar håller nog reda på sin portfölj... hehe.