Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-29, 15:29
Medlem
JamesHjortkloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Gruppen "Economista – Kvinnor som gillar aktier och privatekonomi" på Facebook har fått nästan 23 000 medlemmar på bara några månader, om inte tjejer intresserat sig hittills för aktier så lär det ske en vändning just nu...
Tog hon medvetet namnet "Economista" från hemsidan www.ekonomistas.se månntro?
Citera
2016-12-29, 16:14
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesHjortkloe
Tog hon medvetet namnet "Economista" från hemsidan www.ekonomistas.se månntro?

Hon säger att de gjorde om ordet "fashonista" (någon som gillar mode) till någon som gillar ekonomi och därför blev det "economista", men Ekonomistas skapades definitivt före.
Citera
2016-12-29, 16:21
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Gruppen "Economista – Kvinnor som gillar aktier och privatekonomi" på Facebook har fått nästan 23 000 medlemmar på bara några månader, om inte tjejer intresserat sig hittills för aktier så lär det ske en vändning just nu...

Det var imponerande. Tror också att intresset ökar.
Citera
2016-12-29, 16:40
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:

Ah kanske för att Blondinbella skapat den.

Majoriteten av de som följer den gör det för att de gillar Blondinbella och inte för att de är intresserade av aktier
Citera
2016-12-29, 17:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Kvinnor vågar inte ta risken som krävs för att få pengar att växa. Fråga din mamma eller syster.
Jag, som man, hatar att se mina pengar minska i värde. 100 000 i aktier eller fonder som en månad senare minskat till 80 000 får mig att ligga sömnlös hela natten. Ångestframkallande. Kan helt enkelt inte hålla på med aktier längre.
Sen tror jag att det måste finnas ett intresse för aktiemarknaden som sådan, att bara var ute efter att tjäna pengar blir riskabelt.
Citera
2016-12-29, 17:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag, som man, hatar att se mina pengar minska i värde. 100 000 i aktier eller fonder som en månad senare minskat till 80 000 får mig att ligga sömnlös hela natten. Ångestframkallande. Kan helt enkelt inte hålla på med aktier längre.
Sen tror jag att det måste finnas ett intresse för aktiemarknaden som sådan, att bara var ute efter att tjäna pengar blir riskabelt.

Ligger man sömnlös på nätterna för ekonomin så ska man inte spela på börsen. Man ska spara i annat. Tyvärr finns det inte så mycket "säkra" sparformer längre som ger hyfsad avkastning. Om man inte menar nischbankernas "halvprocentskonton"..

Man ska bara "leka" på börsen med pengar man har råd att förlora. Ett något tryggare sätt är att ha breda indexfonder. Då blir man knappast av med allt satsat kapital vid baisse på börsen. (Enskilda aktier är betydligt mer riskabelt). Jag med mina breda fonder ligger inte orolig och svettas, men snarare att det är halvspännande. Ungefär som idrott. "Kan tappa ett par platser i divisionen, men knappast åka ur totalt"... Typ.

Ett råd, som jag brukar följa, är att göra tvärt om mot "experternas" råd: Säger "experterna" sälj, så köper jag, och vice versa. Har funkat bra för mig i säkert 30 år nu.

För att anknyta resonemanget till topic: Osäkerheten och oron när det gäller aktier och fonder, kanske skrämmer bort tjejerna. Tjejer är ofta osäkra "av naturen" och vill kanske inte oroa sig mer än vad de redan gör. Tänk bara på hur de är på morgonen: "Ska jag välja den rosa tröjan eller ska jag välja den i cerise?". Detta triviala tröjval kan ta en timma. Tänk då på hur de skulle göra för att placera pengar på börsen?? Ungefär som den ökända åsnan mellan två hötappar: Stackarn svalt ihjäl om jag kommer ihåg min konfirmationsundervisning rätt.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-12-29 kl. 17:47.
Citera
2016-12-29, 18:54
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Andelen aktieägare i totalbefolkningen fortsätter att minska. Vid utgången av juni 2015 var det 13,6 procent som direktägde aktier jämfört med 13,8 procent vid årsskiftet. I slutet av juni 2015 var andelen kvinnor som äger aktier 11,5 procent och andelen män 15,8 procent. Antalet aktieägare minskade med drygt 8 000 personer under årets första sex månader.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Aktieagarstatistik/Aktieagarstatistik/6450/6457/Behallare-for-Press/393577/

Med andra ord inte så många procent att debattera och försöka generalisera skillnader från.
Citera
2016-12-29, 23:24
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Finansmarknad/Aktieagarstatistik/Aktieagarstatistik/6450/6457/Behallare-for-Press/393577/

Med andra ord inte så många procent att debattera och försöka generalisera skillnader från.

Du missade att citera:

Citat:
I hushållens aktieägande ingår inte aktierelaterade placeringar i fond- och försäkringssparande.

8 av 10 svenskar sparar i fonder (inte inkluderat premiepension) och här är skillnaderna stora.
Riskbenägenhet lyfts fram. Detta kännetecknar mäns respektive kvinnors fondsparande:

Citat:
Män sparar, i större utsträckning än kvinnor, direkt i aktier och i aktiefonder. Av männen sparar 42 procent direkt i aktier och 66 procent i aktiefonder. För kvinnorna är motsvarande andelar 25 respektive 50 procent.
Män har fler typer av fonder, främst aktiefonder, och vid månadsöverföringar är insättningarna större.
Kvinnor sparar i högre utsträckning än män på sparkonto och i traditionell pensionsförsäkring.
Män är mer aktiva i sitt fondsparande, med mer frekventa insättningar. En större andel män än kvinnor har under de senaste åren påbörjat ett privat nysparande i fonder.

http://fondbolagen.se/sv/Studier/Studier/Sa-sparar-man-och-kvinnor-i-fonder/

Detta är dock för befolkningen i stort, jag var mer inne på att diskutera skillnader på yngre generationer, födda på 70-talet och senare.
Citera
2016-12-30, 09:22
Bannlyst
Behöver vi kvotering för kvinnor?

Aktiekonton öppnade av tjejer slipper courtage? Skulle det kunna hjälpa?
Citera
2016-12-30, 15:42
Medlem
Finans.killens avatar
Män är biologiskt mer riskbenägna "jägare" än kvinnor.

Undantag åt båda hållen finns så klart.
Citera
2016-12-30, 15:49
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Håller ni med? Varför är det så?
Män är benägna att ta högre risker än kvinnor, inte bara när det gäller placeringar. Men samtidigt är spridningen också större hos män. Män tjänar mer pengar än kvinnor på placeringar, men förlorar också mer. Dock skulle jag tro att kvinnor som grupp totalt avkastar bättre än män som grupp om man ser till medianavkastningen.
Citera
2017-01-02, 11:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Du missade att citera:

8 av 10 svenskar sparar i fonder (inte inkluderat premiepension) och här är skillnaderna stora.
Riskbenägenhet lyfts fram. Detta kännetecknar mäns respektive kvinnors fondsparande:

http://fondbolagen.se/sv/Studier/Studier/Sa-sparar-man-och-kvinnor-i-fonder/

Detta är dock för befolkningen i stort, jag var mer inne på att diskutera skillnader på yngre generationer, födda på 70-talet och senare.

Det är väl särskilt vi yngre som ändrar på statistiken. Skillnaderna är fortfarande inte hårresande stora i det du citerar, och det finns fortfarande ingen anledning att analysera kvinnor som märkliga varelser från en annan planet.

Edit: En del av skillnaden utgörs också av att kvinnor generellt sett har lägre lön, och dessutom oftare får stå för hushållets löpande kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in