Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Jag, som man, hatar att se mina pengar minska i värde. 100 000 i aktier eller fonder som en månad senare minskat till 80 000 får mig att ligga sömnlös hela natten. Ångestframkallande. Kan helt enkelt inte hålla på med aktier längre.
Sen tror jag att det måste finnas ett intresse för aktiemarknaden som sådan, att bara var ute efter att tjäna pengar blir riskabelt.
Ligger man sömnlös på nätterna för ekonomin så ska man inte spela på börsen. Man ska spara i annat. Tyvärr finns det inte så mycket "säkra" sparformer längre som ger hyfsad avkastning. Om man inte menar nischbankernas "halvprocentskonton"..
Man ska bara "leka" på börsen med pengar man har råd att förlora. Ett något tryggare sätt är att ha breda indexfonder. Då blir man knappast av med allt satsat kapital vid baisse på börsen. (Enskilda aktier är betydligt mer riskabelt). Jag med mina breda fonder ligger inte orolig och svettas, men snarare att det är halvspännande. Ungefär som idrott. "Kan tappa ett par platser i divisionen, men knappast åka ur totalt"... Typ.
Ett råd, som jag brukar följa, är att göra tvärt om mot "experternas" råd: Säger "experterna" sälj, så köper jag, och vice versa. Har funkat bra för mig i säkert 30 år nu.
För att anknyta resonemanget till topic: Osäkerheten och oron när det gäller aktier och fonder, kanske skrämmer bort tjejerna. Tjejer är ofta osäkra "av naturen" och vill kanske inte oroa sig mer än vad de redan gör. Tänk bara på hur de är på morgonen: "Ska jag välja den rosa tröjan eller ska jag välja den i cerise?". Detta triviala tröjval kan ta en timma. Tänk då på hur de skulle göra för att placera pengar på börsen?? Ungefär som den ökända åsnan mellan två hötappar: Stackarn svalt ihjäl om jag kommer ihåg min konfirmationsundervisning rätt.