2017-03-09, 18:50
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Får tillbaka 5700 vilket känns bra då jag inte räknade med såpass då jag jobbet rätt lite under förra året eftersom jag var arbetssökande.

härligt , en annan får nöja sig med 4700
dock ska fordonsskatten betalas samma månad på 2700 😭
Citera
2017-03-09, 18:55
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
härligt , en annan får nöja sig med 4700
dock ska fordonsskatten betalas samma månad på 2700 😭

ljög visst lite var 5611

Härligt med alla dessa utgifter.
Citera
2017-03-09, 19:09
Medlem
Glock18s avatar
Är det värt att deklarera en sån K4 grej o allt om man bara fått ca 20kr vinst från aktieförsäljning eller går det att bara ignorera och acceptera deklarationen?
Citera
2017-03-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock18
jag köpte och sålde pyyyttelite aktier från AF-konto 2016..

typ med 20kr vinst.....

känns så sjukt ovärt att deklarera detta. vad händer om jag inte gör det? eftersom summan är så lite får jag väl typ straffskatt på några ynka kronor? xD

känns mer värt att strunta i att deklarera dessa, för då får jag inte pengarna till påsk..?

Försäljningen är väl redan förtryckt i din deklaration och du måste fylla i anskaffningsvärdet. Råkade själv använda AF-kontot till en aktieaffär 2016 sjukt surt om man nu inte får pengarna till påsk pga detta
Citera
2017-03-09, 19:14
Medlem
40K tillbaka. känns förjävligt då jag helst vill ligga så nära 0 som möjligt. men gick tillfälligt upp väldigt högt i lön och arbetsgivaren trodde jag skulle gå över 600K sträcket och skattade därefter men det blev inte så. ajja
Citera
2017-03-09, 19:16
Medlem
Man blir ju inte förvånad. Det här är ju Sverige där 80% av befolkningen är förståndshandikappade när det kommer till ekonomi, men måste ändå damma av skämskudden varje år när folk firar skatteåterbäringen som om det vore ett lotteri.
Citera
2017-03-09, 19:59
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Man blir ju inte förvånad. Det här är ju Sverige där 80% av befolkningen är förståndshandikappade när det kommer till ekonomi, men måste ändå damma av skämskudden varje år när folk firar skatteåterbäringen som om det vore ett lotteri.

Ja. Alltså, det är ju pengar man skulle haft oavsett. Men visst är det härligt när man får en större klumpsumma tillbaka. Blir som en bonus.

Eller syftar du på något annat?
Citera
2017-03-09, 20:23
Medlem
Fråga.

Förra året kunde man se skatteåterbäring i appen typ i mars tror jag?

Iår är det digital brevlåda för att se tidigt?

Har ej digital brevlåda. Dock föranmält konto, app osv. När/hur ser jag?
Citera
2017-03-09, 20:29
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Fråga.

Typ 21 mars.
Citera
2017-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Fråga.

21 mars ser du
Citera
2017-03-09, 20:32
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Skulle man få pengar tillbaka för att man betalar av lån/krediter? Känns lite ologiskt då räntorna fortfarande tillhör det man står i skuld. Eller vill någon utveckla?

Ologiskt eller ej, men så är det, och så har det varit så länge jag kan minnas. Hur kan någon ha missat detta
Citera
2017-03-09, 20:34
Medlem
Hej alla!
Nu måste ni verkligen hjälpa mig. Fick när jag öppnade deklarationen idag en rejäl chock. Pluggar heltid och hoppar bara in och jobbar lite extra ibland, ca 80k förra året. När jag öppnade deklarationen fick jag till min förskräckelse se att jag har haft en inkomst på över 350 000, varav 299 000 är från en arbetsgivare jag aldrig har hört talas om. På den mystiska inkomsten som jag varken har jobbat in eller ha fått ta del av så är skatten dragen enligt alla konstens regler. Vad i helvete har hänt???? Är det ngn som har försökt blåsa mig eller använt sig av mitt namn? Vad har ni för teorier och är det ngn som varit med om ngt liknande?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in