2017-03-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodnightRobiceau
Jag är inte döpt och född innan 1996, betalar jag något till kyrkan?

Ja det gör du, gå till https://www.svenskakyrkan.se/, skriv ut och fyll i dokumentet för att lämna, och skicka in det.
Citera
2017-03-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Ja det gör du, gå till https://www.svenskakyrkan.se/, skriv ut och fyll i dokumentet för att lämna, och skicka in det.

Om du ämnar lämna kyrkan så har du att så göra innan 1:a november för att det skall påverka skatten för innevarande år. Begravningsavgift får du betala även när du lämnat Svenska Kyrkan.
Citera
2017-03-19, 17:37
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Gjort nu. Postar imorgon.
Citera
2017-03-20, 12:19
Medlem
daniils avatar
E-tjänsten verkar nu ha öppnat på www.skatteverket.se.

Citera
2017-03-20, 13:00
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ---------------abc
Det är knappt så att du behöver lägga ner tid på det, men gnälla kan du...

http://uturkyrkan.se/

Jo...????

Du menar att jag måste fysiskt skicka ett fucking brev och inte kan göra det online.

Herrefucking gud.. ser jag ut som en jävla grottmänniska eller vadå? Du menar att jag ska posta ett brev år 2017.. snälla, aldrig i mitt liv.
Är inte så jävla primitiv.

Känns som man är fånge hos svenska kyrkan och måste betala sjuk skatt tills det går att gå ur kyrkan online med ett klick. Att bli tvingad att skicka ett brev är fan omänskligt år 2017.
Citera
2017-03-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du ämnar lämna kyrkan så har du att så göra innan 1:a november för att det skall påverka skatten för innevarande år. Begravningsavgift får du betala även när du lämnat Svenska Kyrkan.

Gå ur senast 1:a november för att slippa kyrkoskatt kommande år, inte innevarande år. Går du ur nu i år så slipper du skatten nästa år som visar sig i deklarationen 2019.
Citera
2017-03-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
E-tjänsten verkar nu ha öppnat på www.skatteverket.se.

klart....
Citera
2017-03-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuGers
Gå ur senast 1:a november för att slippa kyrkoskatt kommande år, inte innevarande år. Går du ur nu i år så slipper du skatten nästa år som visar sig i deklarationen 2019.
Korrekt, blev rätt tänkt, men fel skrivet det där!
Citera
2017-03-20, 14:54
Medlem
Tampiss avatar
"Har du skaffat en digital brevlåda och anmält konto för skatteåterbetalning senast den 26 mars får du skatteåterbäringen utbetald den 5–7 april om du godkänner din deklaration senast den 29 mars i appen eller e-tjänsten, utan att ändra eller lägga till någonting."

Har precis skaffat mig ett konto på "Min myndighetspost".
Ska in och godkänna deklarationen nu och se om det hela fungerar.

EDIT: Jag skaffade Min Myndighetspost. Det är förinställt att Skatteverket får skicka meddelande till en.
Under Inställningar kan man lägga till ett telefonnummer så att man får ett sms när man får ett meddelande.

Kunde inte deklarera via hemsidan (stängt till imorgon) men det fungerade via Skatteverkets app.

Detta verkar vara det enda man behöver göra för att få pengarna lite tidigare.
Senast redigerad av Tampis 2017-03-20 kl. 15:13.
Citera
2017-03-20, 15:00
Bannlyst
Reggade en ny myndighetspost åt morsan. När dimper deklarationen i inkorgen?
Citera
2017-03-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knugenisthlm
Reggade en ny myndighetspost åt morsan. När dimper deklarationen i inkorgen?

Undrar samma sak. Antar/hoppas inte det påverkar något att man loggade in på Skatteverket först för att se om man skulle få tillbaka pengar.

När kommer myndighetsposten till Kivra-lådan? Ska jag "bevisa" att jag öppnat brevet från Skatteverket där eller ska jag bara som vanligt godkänna min deklaration innan den 28 Mars på Skatteverkets hemsida och då kommer jag per automatik få mina pengar utbetalade till mitt konto redan i april? (precis som tidigare år men då har jag fått pengarna i början av juni istället)

Tack på förhand från en novis

Mvh

Edit: Varför får man pengarna 2 månader före normal utbetalning för att man loggar in på kivra? Förstår inte logiken
Senast redigerad av Gurjon 2017-03-20 kl. 16:23.
Citera
2017-03-20, 15:51
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jo...????

Du menar att jag måste fysiskt skicka ett fucking brev och inte kan göra det online.

Herrefucking gud.. ser jag ut som en jävla grottmänniska eller vadå? Du menar att jag ska posta ett brev år 2017.. snälla, aldrig i mitt liv.
Är inte så jävla primitiv.

Känns som man är fånge hos svenska kyrkan och måste betala sjuk skatt tills det går att gå ur kyrkan online med ett klick. Att bli tvingad att skicka ett brev är fan omänskligt år 2017.

För 10 år sen så krävdes det att du hade två oberoende vittnen för att du skulle få gå ur.
Så det har faktiskt blivit bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in