2017-03-09, 20:42
Medlem
shadow666s avatar
är "exklusive räntan" 0% eller 1,25% i år?
Citera
2017-03-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Hej alla!
Nu måste ni verkligen hjälpa mig. Fick när jag öppnade deklarationen idag en rejäl chock. Pluggar heltid och hoppar bara in och jobbar lite extra ibland, ca 80k förra året. När jag öppnade deklarationen fick jag till min förskräckelse se att jag har haft en inkomst på över 350 000, varav 299 000 är från en arbetsgivare jag aldrig har hört talas om. På den mystiska inkomsten som jag varken har jobbat in eller ha fått ta del av så är skatten dragen enligt alla konstens regler. Vad i helvete har hänt???? Är det ngn som har försökt blåsa mig eller använt sig av mitt namn? Vad har ni för teorier och är det ngn som varit med om ngt liknande?

Tack på förhand

Det verkar som om någon har jobbat i ditt namn, vill du reda ut det hela, ring arbetsgivaren.
Annars tacka och ta emot de gratis pensionspoängen du nyss tjänat in.
Citera
2017-03-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GothiaUnited
Det verkar som om någon har jobbat i ditt namn, vill du reda ut det hela, ring arbetsgivaren.
Annars tacka och ta emot de gratis pensionspoängen du nyss tjänat in.

Tack för svar. Ja allt verkar ju jävligt märkligt iaf. Ska nog iaf ringa imorgon och se vad som försiggår :P
Citera
2017-03-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Man blir ju inte förvånad. Det här är ju Sverige där 80% av befolkningen är förståndshandikappade när det kommer till ekonomi, men måste ändå damma av skämskudden varje år när folk firar skatteåterbäringen som om det vore ett lotteri.

Ha ha ha, spot on. Faktiskt så man börjar undra när man läser igenom denna tråden iaf (och även kring fikabordet på jobbet).
Här trillade deklarationen in för ett par timmar sedan och Magda var tydligen inte nöjd med de 250k hon redan fått utan vill ha 10k till. Bara att göra rätt för sig då jag inte har några avdrag att göra.

Edit. Typo
Senast redigerad av -MLK- 2017-03-09 kl. 21:07.
Citera
2017-03-09, 21:03
Medlem
låter väldigt konstigt. men du har tagit emot 80 tusen totalt genom året. då måste ju någon ha ändrat utbetalningskonto och det är såvitt jag vet måste chefen och lönekontoret som måste godkänna sånt. för att detta ska gå på dom flesta större och halvstora företagen.

anmäl in det. för fortsätter det såhär och du börjar jobba på något annat ställa kommer antingen du får mindre lön + högre skatt genom hela 2018 eller få betala tillbaka en massa skatt om du kommer över en viss tabell på grund av detta. det kan gorma till det ordentligt.

spelar du dina kort rätt . kan du få dom dära 300 tusen endå. någon har ju skrivit att du jobbat all den tiden men du har ju inte fått pengarna för det . spela offerkortet och ta emot en klump summa
Citera
2017-03-09, 21:06
Medlem
Kan man ordna så att pengarna kommer senare än midsommar?
Citera
2017-03-09, 21:09
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Kan man ordna så att pengarna kommer senare än midsommar?

Om du är egenföretagare eller att du deklarerar senare än utsatt datum men då får du vara beredd på att du åker på dryga böter. Tror det ligger på 2000kr.
Citera
2017-03-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
låter väldigt konstigt. men du har tagit emot 80 tusen totalt genom året. då måste ju någon ha ändrat utbetalningskonto och det är såvitt jag vet måste chefen och lönekontoret som måste godkänna sånt. för att detta ska gå på dom flesta större och halvstora företagen.

anmäl in det. för fortsätter det såhär och du börjar jobba på något annat ställa kommer antingen du får mindre lön + högre skatt genom hela 2018 eller få betala tillbaka en massa skatt om du kommer över en viss tabell på grund av detta. det kan gorma till det ordentligt.

spelar du dina kort rätt . kan du få dom dära 300 tusen endå. någon har ju skrivit att du jobbat all den tiden men du har ju inte fått pengarna för det . spela offerkortet och ta emot en klump summa

Mm, gillar inte detta alls, uppenbarligen är det ju ngn som liveat mig nu under året och dragit in en del cash på det, ja menar ska jag låna ut min identitet vill jag ju ha pröjs också:P Har tyvärr inget annat val än att ringa o bli förbannad, kan tyvärr inte köra offerkoftan, insåg precis att detta gör att jag vida överstiger beloppet csn tillåter per år för att få lån.
Citera
2017-03-09, 21:18
Medlem
Vobblers avatar
Nähepp, det blev inget idag heller. Börjar misstänka att de inte gillar mig.

Den trillar väl in kl 23:59 i morgon, bara för dra ut på det ännu mer.
Citera
2017-03-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggsi
Mm, gillar inte detta alls, uppenbarligen är det ju ngn som liveat mig nu under året och dragit in en del cash på det, ja menar ska jag låna ut min identitet vill jag ju ha pröjs också:P Har tyvärr inget annat val än att ringa o bli förbannad, kan tyvärr inte köra offerkoftan, insåg precis att detta gör att jag vida överstiger beloppet csn tillåter per år för att få lån.

finns ju sätt att mygla så dom blir tvungna att betala ut hela summan åt dig i form av en klump summa .hoppas du är med i facket

Men ja sånt här kan ju ta lång tid o utreda om det inte är ett ärligt misstag från deras håll så om jag vore du hade jag ringt.chefen-facket-csn i den ordningen X)
Citera
2017-03-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
finns ju sätt att mygla så dom blir tvungna att betala ut hela summan åt dig i form av en klump summa .hoppas du är med i facket

Men ja sånt här kan ju ta lång tid o utreda om det inte är ett ärligt misstag från deras håll så om jag vore du hade jag ringt.chefen-facket-csn i den ordningen X)

Hade inte varit helt fel att få in 300k nu till sommarn:P Men får bli ngra samtal imorgon, är det dock så att de gjort det medveten, vilket jag antar, annars har de Sveriges mest inkompetenta ekonomiavdelning så ska de få känna att de lever:P
Citera
2017-03-09, 21:42
Medlem
downloaders avatar
När jag går in på Kivra för att kolla min myndighets post står det att något är fel.

Kan det vara något fel på Kivra?

Vet att jag redan har myndighets post aktiverat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in