Citat:
Ursprungligen postat av
gurkmajja
Är din uppfattning att det beror på tur att du är född av dina föräldrar eller är din uppfattning att det inte har med tur att göra?
Vad beror vårt välstånd på? Tur? Det får du gärna utveckla isf. Hade vi haft samma välstånd om hela befolkningen i Sverige hade arbets- ellr skattevägrat enligt din uppfattning?
Det är rätt meningslöst att föra en diskussion kring om det är tur eller inte tur att du föddes här och nu. Jag hade sagt att de tär tur eftersom hur du än vrider och vänder på det måste en viss kombination av händelser ske av miljontals möjliga utfall för att du överhuvudtaget ska existera. Vad jag vet finns det inget svar på hur medvetandet uppkommer. Kanske hade du som medvetande funnits även om du fötts av samma pappa eller mamma men med annan partner? Vem vet.
Ja, tur i den mån att variabler utom vår kontroll har gett oss ett försprång. Som det redan nämnts i tråden hade Sverige till skillnad från stora delar av Europa intakt infrastruktur. Vi har också haft otroligt framgångsrika och innovativa företag som tack vare krigen också haft ett försprång. Välståndet som dessa företag skapat kan knappast tillskrivas mina eller (förmodligen) dina släktingar.
Vi går i rask takt från ett land som innoverar och producerar till ett land som lånar och konsumerar, med andra ord är vi på dekis. Är det för att vi idag arbets- och skattevägrar? Nej. Det är på grund av faktorer utom vår kontroll.