2016-12-26, 22:05
Medlem
Hugh.Munguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om 20 år kommer 50 % av jobben vara automatiserade. Lycka till med att ha välfärd då

Det är ju betydligt enklare att ha välfärd med automatiserade jobb. Då behöver ju ingen stå och jobba ihop välfärden, utan man låter en maskin ge bort lite av vinsten den producerar.
Citera
2016-12-26, 22:12
Avslutad
Hur skulle det fungera i praktiken om alla som ville fick bosätta sig här? Och hur mycket anser Emelie att de ska få när de kommer hit? Ska det stanna vid en lägenhet och ett engångsbelopp som startpengar, eller ska de få mer? Och hur länge i sådana fall? Hur tänker Emelie om resurserna som inte är begränsade och måste fördelas på ett så rättvist sätt som möjligt?

Innan Emelie skrev texten borde hon ha funderat ett tag till. För detta känns som motsvarigheten till tonåringars klottrande av hjärtan överallt.
Citera
2016-12-26, 22:23
Medlem
Och var det bara tur att tidigare generationer svenskar byggde välfärden?

Det lär väl behövas tur om välfärden ska behållas... Det eller, mer troligt, hårda tag för korrigering av pågående haveri.
Citera
2016-12-26, 22:27
Medlem
Tur?? Det är inte direkt ett lotteri innan man föds vem ens föräldrar är. Min släkt har hjälp till att bygga upp Sverige i flera generationer för att nästkommande generation ska få ett drägligare liv än de själva hade.
Citera
2016-12-26, 22:28
Medlem
dwgs avatar
"Vi hade turen"
Tror på att våra förfäder gjorde allt för att vi skulle ha det bra, för det gör jag.
Men nu måste man jobba för att negrerna ska få bidrag.

Nä dom är parasiter som lever på andra
Citera
2016-12-26, 22:29
Medlem
Signaturums avatar
Lullet tar aldrig slut verkar det som...
Ja, jag har turen att födas i Sverige och är för evigt tacksam för allt landet har gett mig.
För det är jag villig att betala tillbaka till samhället genom att göra rätt för mig, så enkelt är det.
Livet är orättvist, det är dags för vänsterdrönarna att inse detta.

Vem är Emelie som anser sig ha rätten att bestämma över rätten till välfärd?
Om vi som föds in i den inte har rätten till det borde våra äldre ha det betydligt bättre än vad dessa har i dagsläget...
Citera
2016-12-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det är synd om alla människor i olika skeden av livet. Betyder det att alla kan flytta till Sverige/Europa för det? Nej. Eftersom när en grupp som det är synd om flyttar hit så blir följden och konsekvensen av det att att en annan grupp drabbas.

Vad hon egentligen säger är att det är mer synd om vissa grupper. Och att alla måste hålla med henne om det, annars är man rasist och en ond person. Hon har ett väldigt barnsligt, naivt och förenklat sätt att se på saken - "alla ledsna ska få bo i Sverige".

Hennes samvete och moraliska bedömningssystem säger så, men mina säger mig någonting helt annat. Jag bryr mig inte om hela världen eller de män som kallar sig barn. Att de saknar framtidstro är inte svenskarnas problem. Men hon är fri att engagera sig i det. Men då utan att raljera för andra vad de ska tycka eller känna i frågan. Skuldbeläggning är vänsterns paradgren.

Jag hatar att behöva vara den, men de flesta människor har en begränsad empaticirkel som börjar inifrån och sträcker sig utåt till de närmaste och den närmaste omgivningen, inte tvärtom.
Det är liksom så människan fungerar om allt flyter på utan inblandning av ideologier eller politisk hjärntvätt.

Och var kom välfärden ifrån? Damp den ner från himlen en dag? Kan vem som helst moraliskt skörda frukterna?

Exakt så. Du uttrycker allt jag vill ha sagt.

Vi svenskar har i långeliga tider varit mästare i att resa ut i världen och tala om för fplk hur svårt de har det och hur mycket bättre allt skulle vara med vår Gud och med vårt sätt att leva.
Det kan inte ha varit vår Guds mening att vi skulle hjälpa till att rädda liv där det inte finns resurser att överleva.

Här överskjöldes vi av diverse farsoter som höll befolkningsantalet på en rimlig nivå. Vi hade kapacitet att så småningom själv komma på botemedel och få en bra levnadsstandard.

Att det sedan släpptes loss förrädare i form av bestämmande politiker som var kortsynta nog att nu ha ödelagt vårt land, ja för dem finns ingen ursäkt. De var besatta av sin ideologi. Arnstad var profeten.
Må de fortsatt leva för eftermälen därefter. Hitler och Stalin kan tyckas änglalika i jämförelse.
Citera
2016-12-26, 22:34
Medlem
Hårt jobb ligger bakom allt puckon....det är också inhumant att offra välfärden för de redan hårt arbetande svenskarna...
Citera
2016-12-26, 22:38
Medlem
Cataphracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldForest
Det hade inte behövat vara något tjafsande om övriga EU och även andra länder ställt upp och dragit sitt strå till stacken. Men sverige har tagit emot flest invandrare per capita, vilket gör att det blir en väldig obalans i samhället.
Lägg av med det där tänket om att "EU:s länder skall ta sitt ansvar och då hade det fungerat".

Först och främst så har EU inget ansvar för icke-europeiska länder och deras befolkningar. För det andra så är det inte en "tillfällig flyktingvåg" utan en ny folkvandring av framför allt unga män på jakt efter bättre liv både materiellt och sexuellt.
Det kommer aldrig att avta, åtminstone inte förrän Europa blivit så pass fattigt av folkvandringen att det inte längre blir ett attraktivt mål för unga manliga afrikaner, pakistanier, araber och afghaner.

Europa måste utvisa miljontals icke-europeer och därefter bygga murar, om vi vill att det ö.h.t. skall existera något Europa för nästa generation europeer.
Citera
2016-12-26, 22:40
Medlem
Dåså, då är det bara att skriva av sig allt eventuellt framtida arv till skatteverket. Man har ju bara råkat ha turen att födas i den, inte gjort sig förtjänt av att ärva något.
Citera
2016-12-26, 23:01
Medlem
Det hela är ju lätt löst då, Emelie Åkerlind kan skickas med enkelbiljett och rivet medborgarskap till Somalia och så tar vi hit en somalier i utbyte om hon nu inte anser sig vara mer förtjänt av svensk välfärd än någon annan.

Därutöver får ärligt talat inte riktigt ihop hur man tror att man ska ha världens högsta skatter på svensk medelklass och sedan fördela ut välfärdspengarna på alla världens fattiga. I utbyte mot att ha världens högsta skatter är meningen alltså att vi får bekosta välfärden privat eftersom den offentliga delas ut till alla och min andel av den går mot noll?
Citera
2016-12-26, 23:22
Avslutad
För er som inte har förstått det så är detta kolonisatörens retorik, utsugarens retorik, detta är folkmordsretorik.

X har inte gjort sig förtjänt av sina resurser, sitt land, sina liv.

Därför kan vi ta det från er närhelst vi behagar.

Det verkar vara få i tråden som begriper vad detta är för slags retorik och är därför värt att påpeka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in