2022-12-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi jobbar 14 dagar varje tur, sen hemma och ledig 28 dagar mellan varje tur.

Inte dumt! Mycket bttre n det vanliga upplgget med att aldrig f ledigt p riktigt frutom den frnedrande allmosan p 56 veckor per r. Att jobba en tredjedel av alla dagar lter betydligt mer vrdigt vr moderna, avancerade vrld, och dessutom gr ni riktig nytta dr ute.
Citera
2022-12-21, 11:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Kommer tomten frn skogen?!?

Ja, man ser liksom lyktan i mrkret lngt borta vid skogsbrynet och s str barnen (och vi andra hehe) i fnstret eller p verandan och spanar nr han nrmar sig. Nr han r tillrckligt nra brukar ngon vuxen g ut och mta upp honom och hjlpa honom fr han r vldigt gammal
Citera
2022-12-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja, man ser liksom lyktan i mrkret lngt borta vid skogsbrynet och s str barnen (och vi andra hehe) i fnstret eller p verandan och spanar nr han nrmar sig. Nr han r tillrckligt nra brukar ngon vuxen g ut och mta upp honom och hjlpa honom fr han r vldigt gammal
Det lter som att du har sett filmen ogifta par
Citera
2022-12-23, 03:25
Medlem
Incendios avatar
Julklappsutdelning p morgonen med bara familjen, grtfrukost fr maken och dottern, kyrka, en tripp till 4h-grden har blivit tradition de senaste ren, hmta min mamma och s hem fr jullunch, Kalle och fika, klapputdelning, kyrkan igen plus kyrkogrden, hem och svulla rester och somna p soffan. Underbart.
Citera
2022-12-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygflummaren
Jag jobbar hela dagen. Men vad gr ni idag p julafton?
Firar inte hgtider s mycket.
r mer fr vardagslunken.
Citera
2022-12-23, 15:34
Medlem
kapstans avatar
Funderar p att "fira" sjlv. Just nu r det bestmt med familjen men vervger starkt att sga att jag r sjuk imorgon.
Aldrig gillat julen, har inte jtterolig slkt dessutom s..
Enda som fr mig att tveka r att det finns folk som inte har ngon alls att fira med, och skulle fira med vem som helst bara fr att inte vara ensam. Knns synd att inte ta vara p sin situation..
Citera
2022-12-24, 01:15
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapstan
Funderar p att "fira" sjlv. Just nu r det bestmt med familjen men vervger starkt att sga att jag r sjuk imorgon.
Aldrig gillat julen, har inte jtterolig slkt dessutom s..
Enda som fr mig att tveka r att det finns folk som inte har ngon alls att fira med, och skulle fira med vem som helst bara fr att inte vara ensam. Knns synd att inte ta vara p sin situation..
Ta vara p din situation. Jag har en liten och splittrad familj s vi har inte firat jul sen jag var barn. I vuxen lder firade jag med flickvn (tv olika lngre frhllanden har jag haft) och hennes familj och sen ut p kvllen fr att ta en l med vnner. Kunde ocks knna "fan jag orkar inte umgs med de personerna"

Nu r jag singel fr frsta julen p mnga r och har tvingats flytta s bor en bit ifrn vnnerna + att jag r deprimerad och har ngest. Jag skulle ge allt fr att ha det som frut. Man vet inte vad man frlorar frrn man frlorat det.

Jag kommer inte fira ht. Jag har sovit hela dagen igr s jag kan sova bort hela dagen idag sen s man slipper tnka s mycket p det. Tror nyr kommer bli nnu vrre. Tnker tillbaka p alla "dliga" jular och nyr man haft och inser nu att man hade det jvligt bra d nd och att man skulle varit mer glad ver den situationen man hade.
Citera
2022-12-24, 02:24
Medlem
kapstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Ta vara p din situation. Jag har en liten och splittrad familj s vi har inte firat jul sen jag var barn. I vuxen lder firade jag med flickvn (tv olika lngre frhllanden har jag haft) och hennes familj och sen ut p kvllen fr att ta en l med vnner. Kunde ocks knna "fan jag orkar inte umgs med de personerna"

Nu r jag singel fr frsta julen p mnga r och har tvingats flytta s bor en bit ifrn vnnerna + att jag r deprimerad och har ngest. Jag skulle ge allt fr att ha det som frut. Man vet inte vad man frlorar frrn man frlorat det.

Jag kommer inte fira ht. Jag har sovit hela dagen igr s jag kan sova bort hela dagen idag sen s man slipper tnka s mycket p det. Tror nyr kommer bli nnu vrre. Tnker tillbaka p alla "dliga" jular och nyr man haft och inser nu att man hade det jvligt bra d nd och att man skulle varit mer glad ver den situationen man hade.
Trkigt att hra.. fr bli att fira d. Precis som du sger, man vet ju inte vad man har frrn det r borta.
Hoppas du nd kan f en god jul sett till frutsttningarna!
Citera
2023-03-11, 09:14
Medlem
P traditionellt stt tillsammans med min sambo och hans slktingar.
Citera
2023-03-11, 11:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Vi har likadant fast i villaomrde. Tomten kommer med lykta och gr omkring, ltsas leta. Ungarna mste ropa p honom. Efter ett tag kommer han r ut krken p baksidan av huset dr tidigare ungarna ftt tnda 20marshaller s han ska se huset. De tiderna r snart frbi. Frldrarnas hus r dekorerat frn topp till t, mormor har gjort enorma mngder god mat, det r klockspel dr alla runt bordet fr varsin klocka som ska spelas i tid fr att bilda en melodi, sen kalle som ingen bryr sig om.det r syrran, hennes man och deras 3 ungar, 6,13 och 15, (alltid nn form av brk) ibland brorsan och hans dotter, 16, och numera ven syrra s mans bror, hans fru och 2 barn. Tomten kommer efter kalle. Sen ker alla hem lagon till att morfar ppnar konjaken.
Senast redigerad av carminaburana 2023-03-11 kl. 11:49.
Citera
2024-12-08, 22:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Bumpar denna trd nu nr det brjar bli jul. Det blev en diskussion om risgrynsgrt. r rinsgrynsgrt tradition i Sverige p jul ocks eller r det bara i Finland? I Finland ts risgrynsgrt normalt p dagen p julafton. tminstone hos oss.
Citera
2024-12-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Bumpar denna trd nu nr det brjar bli jul. Det blev en diskussion om risgrynsgrt. r rinsgrynsgrt tradition i Sverige p jul ocks eller r det bara i Finland? I Finland ts risgrynsgrt normalt p dagen p julafton. tminstone hos oss.

Jag har tminstone brukat ta det ngon gng under jul hela mitt liv bde som barn och som vuxen. Min bakgrund r etniskt svensk WT p landsbygden, vet inte hur andra gra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in