2022-12-21, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi jobbar 14 dagar varje tur, sen hemma och ledig 28 dagar mellan varje tur.

Inte dumt! Mycket bättre än det vanliga upplägget med att aldrig få ledigt på riktigt förutom den förnedrande allmosan på 5–6 veckor per år. Att jobba en tredjedel av alla dagar låter betydligt mer värdigt vår moderna, avancerade värld, och dessutom gör ni riktig nytta där ute.
Citera
2022-12-21, 11:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Kommer tomten från skogen?!?

Ja, man ser liksom lyktan i mörkret långt borta vid skogsbrynet och så står barnen (och vi andra hehe) i fönstret eller på verandan och spanar när han närmar sig. När han är tillräckligt nära brukar någon vuxen gå ut och möta upp honom och hjälpa honom för han är väldigt gammal…
Citera
2022-12-21, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja, man ser liksom lyktan i mörkret långt borta vid skogsbrynet och så står barnen (och vi andra hehe) i fönstret eller på verandan och spanar när han närmar sig. När han är tillräckligt nära brukar någon vuxen gå ut och möta upp honom och hjälpa honom för han är väldigt gammal…
Det låter som att du har sett filmen ogifta par
Citera
2022-12-23, 03:25
Medlem
Incendios avatar
Julklappsutdelning på morgonen med bara familjen, grötfrukost för maken och dottern, kyrka, en tripp till 4h-gården har blivit tradition de senaste åren, hämta min mamma och så hem för jullunch, Kalle och fika, klapputdelning, kyrkan igen plus kyrkogården, hem och svulla rester och somna på soffan. Underbart.
Citera
2022-12-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smygflummaren
Jag jobbar hela dagen. Men vad gör ni idag på julafton?
Firar inte högtider så mycket.
Är mer för vardagslunken.
Citera
2022-12-23, 15:34
Medlem
kapstans avatar
Funderar på att "fira" själv. Just nu är det bestämt med familjen men överväger starkt att säga att jag är sjuk imorgon.
Aldrig gillat julen, har inte jätterolig släkt dessutom så..
Enda som får mig att tveka är att det finns folk som inte har någon alls att fira med, och skulle fira med vem som helst bara för att inte vara ensam. Känns synd att inte ta vara på sin situation..
Citera
2022-12-24, 01:15
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapstan
Funderar på att "fira" själv. Just nu är det bestämt med familjen men överväger starkt att säga att jag är sjuk imorgon.
Aldrig gillat julen, har inte jätterolig släkt dessutom så..
Enda som får mig att tveka är att det finns folk som inte har någon alls att fira med, och skulle fira med vem som helst bara för att inte vara ensam. Känns synd att inte ta vara på sin situation..
Ta vara på din situation. Jag har en liten och splittrad familj så vi har inte firat jul sen jag var barn. I vuxen ålder firade jag med flickvän (två olika längre förhållanden har jag haft) och hennes familj och sen ut på kvällen för att ta en öl med vänner. Kunde också känna "fan jag orkar inte umgås med de personerna"

Nu är jag singel för första julen på många år och har tvingats flytta så bor en bit ifrån vännerna + att jag är deprimerad och har ångest. Jag skulle ge allt för att ha det som förut. Man vet inte vad man förlorar förrän man förlorat det.

Jag kommer inte fira öht. Jag har sovit hela dagen igår så jag kan sova bort hela dagen idag sen så man slipper tänka så mycket på det. Tror nyår kommer bli ännu värre. Tänker tillbaka på alla "dåliga" jular och nyår man haft och inser nu att man hade det jävligt bra då ändå och att man skulle varit mer glad över den situationen man hade.
Citera
2022-12-24, 02:24
Medlem
kapstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Ta vara på din situation. Jag har en liten och splittrad familj så vi har inte firat jul sen jag var barn. I vuxen ålder firade jag med flickvän (två olika längre förhållanden har jag haft) och hennes familj och sen ut på kvällen för att ta en öl med vänner. Kunde också känna "fan jag orkar inte umgås med de personerna"

Nu är jag singel för första julen på många år och har tvingats flytta så bor en bit ifrån vännerna + att jag är deprimerad och har ångest. Jag skulle ge allt för att ha det som förut. Man vet inte vad man förlorar förrän man förlorat det.

Jag kommer inte fira öht. Jag har sovit hela dagen igår så jag kan sova bort hela dagen idag sen så man slipper tänka så mycket på det. Tror nyår kommer bli ännu värre. Tänker tillbaka på alla "dåliga" jular och nyår man haft och inser nu att man hade det jävligt bra då ändå och att man skulle varit mer glad över den situationen man hade.
Tråkigt att höra.. får bli att fira då. Precis som du säger, man vet ju inte vad man har förrän det är borta.
Hoppas du ändå kan få en god jul sett till förutsättningarna!
Citera
2023-03-11, 09:14
Medlem
På traditionellt sätt tillsammans med min sambo och hans släktingar.
Citera
2023-03-11, 11:45
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Vi har likadant fast i villaområde. Tomten kommer med lykta och går omkring, låtsas leta. Ungarna måste ropa på honom. Efter ett tag kommer han r ut kröken på baksidan av huset där tidigare ungarna fått tända 20marshaller så han ska se huset. De tiderna är snart förbi. Föräldrarnas hus är dekorerat från topp till tå, mormor har gjort enorma mängder god mat, det är klockspel där alla runt bordet får varsin klocka som ska spelas i tid för att bilda en melodi, sen kalle som ingen bryr sig om.det är syrran, hennes man och deras 3 ungar, 6,13 och 15, (alltid nån form av bråk) ibland brorsan och hans dotter, 16, och numera även syrra s mans bror, hans fru och 2 barn. Tomten kommer efter kalle. Sen åker alla hem lagon till att morfar öppnar konjaken.
Senast redigerad av carminaburana 2023-03-11 kl. 11:49.
Citera
2024-12-08, 22:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Bumpar denna tråd nu när det börjar bli jul. Det blev en diskussion om risgrynsgröt. Är rinsgrynsgröt tradition i Sverige på jul också eller är det bara i Finland? I Finland äts risgrynsgröt normalt på dagen på julafton. Åtminstone hos oss.
Citera
2024-12-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Bumpar denna tråd nu när det börjar bli jul. Det blev en diskussion om risgrynsgröt. Är rinsgrynsgröt tradition i Sverige på jul också eller är det bara i Finland? I Finland äts risgrynsgröt normalt på dagen på julafton. Åtminstone hos oss.

Jag har åtminstone brukat äta det någon gång under jul hela mitt liv både som barn och som vuxen. Min bakgrund är etniskt svensk WT på landsbygden, vet inte hur andra göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in