Jag har några somaliska grannar och dom luktar helt konstigt typ nån unken söt lukt vette fan asså. Det är inte just bara grannarna har även känt denna lukt tidigare hos svarta. Är det någon som känner igen sig och kanske kan förklara varför dom stinker så?
Vet inte om ni har träffat på svarta som bara kanske duscha en gång i månaden? Jag har ett par svarta i klassen min och dom luktar inget speciellt, dom luktar inte äckligt iallafall. Nästa gång du träffa på din granne säg till fanskapet att ta en dusch problem solved.
Har för mig att det är populärt i deras kultur att smörja in sig med något som ger en speciell lukt och att de dessutom använder en slags rökelse hemma. Lägg därtill kryddningen av deras mat, samt troligen att deodorant inte är så populärt bland dem, så har du den mycket distinkta somalierdoften!
Olika kulturer leder till att människorna doftar olika, helt enkelt.
haha då var jag inte ensam om detta fenomen. Som en nämnde tidigare skulle jag kunna tänka mig att dom smörjer sig med nå skit. sen 50 tals hygien där dom duschar en gång i veckan plus deras kryddiga mat på det som sätter sig över alla kläder
Det beror väl på att de inte använder tvål när de tvättar sig. Ökenfolk brukar inte slösa med vatten för den personliga hygienens skull. Somalierna använder olja istället, de gnider in olja som de sedan skrapar av huden... och troligtvis återanvänder. det är därför som de lämnar den tjocka, feta lukten efter sig i bl a hissar som någon här skrev.
1. Många somalier använder vaselin över stora delar av kroppen för att inte torka ut huden.
2. Starka rökelser i vissa rum ger en unik stark doft i många somaliers hem, förmodligen någon slags tradition.
3. Stark kryddad mat kan ge en något annorlunda och ofta starkare kroppsodör.
Källa: Haft kompisar från Somalia.
Min egen åsikt är den att lukten definitivt ofta är stark men inte äcklig i sig. Kanske är det för att jag växte upp i ett mångkulturellt område och blev utsatt för denna lukt väldigt ofta, så min hjärna har vant sig.
Jag tycker seriöst att alla afrikaner i Spanien luktar bananblad, typ grillad banan, och kokos och weed. Förstår inte men antar att de röker friskt (!) och smörjer afron med kokosolja. Jag tror inte att ALLA luktar så men varenda gatuförsäljare eller liknande luktade så, och det på någon meters håll.
Jag har några somaliska grannar och dom luktar helt konstigt typ nån unken söt lukt vette fan asså. Det är inte just bara grannarna har även känt denna lukt tidigare hos svarta. Är det någon som känner igen sig och kanske kan förklara varför dom stinker så?
Dom har stenar som dom lägger på spisen för doft hemma men det du fråga efter är olja som dom använder på huden etc. Luktar SKIT enligt mig och alla luktar samma dålig fantasi