Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-20, 14:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Vi kommer aldrig att få veta vad som hade hänt om Lenin och de andra inte hade kommit till
makten. Det enda vi har är facit. Hade det varit bättre om Ryssland hade utvecklats under en
tzar? Ingen vet, men vi vet att Sovjet satte igång en intensiv utveckling. Sovjets fall hade en
intressant följd. Ryssarna lärde sig hur väst fungerar i Jeltsins Ryssland. Många trodde på
väst, men det gör de inte längre.

Jag känner inte till cyberattackerna, de kan ha ägt rum, men det betyder inte att Moskva stod
bakom dem. Jag försäkrar dig att det finns regimkritiska medier i Ryssland och folk kan
kritisera makten även i andra medier.

De politiskt motiverade rättegångarna ska du ta med en nypa salt. Morden är dock förfärliga,
men inget av dem har knutits till Kreml, trots att västmedierna vill antyda det.

Korruptionen är svår och de kriminella vet att skydda sig. Numera vet de allt om mobiler t.ex.
Nyligen greps en minister och flera höga byråkrater råkade illa ut, så kampen går vidare.

VP upptäckte att det fanns läckor i Kreml och därför började han utreda på ett nytt sätt. Det
bästa exemplet är en 18 månader lång utredning, han troligen själv ledde under radarn. Den
resulterade i att flera politiker i östra Ryssland greps. På Krim övervakas byråkraterna av
kameror. Vittnesmål från Sevastopol.

Nej, de ryska soldaterna var redan på plats och det tillåtna antalet överskreds aldrig. De
krimska självförsvarsgrupperna fick ingen hjälp alls av militären i början, men det ändrades
sedan. Notera att man inte kan tala om krig på Krim. Allt gick fredligt till. Annars brukar ju
soldater skjuta, eller hur?

Moskva stödjer inte inbördeskriget, VP vill ha stopp på det. Det som händer är att Moskva
med stora pengar hjälper Donbass att överleva. Hjälpsändning efter hjälpsändning. Möjligen
ryska rådgivare för att få igång ekonomin.

Jo, en kupp ägde rum i Kiev. Understödd av fem miljarder dollar och några oligarker. Nuland.

Du måste skilja på nationalism och patriotism. Ryssarna är fosterlandsvänner, men inte på
västerländskt sätt.

Asatro är inte en förutsättning för nationalism, vem påstår det? Du vänder och vrider på allt.

Att jag inte alltid går i clinch med dig har sina skäl. Du snokar reda på mig i nästan alla
trådar, oavsett ämne (inte bara politik), men missade den om Juncker. Jag anar en kampanj
och du är ofta oförskämd. Jag svarar sällan Lucas, hans inlägg är nästan oläsliga. Brukar du
bråka med honom?
tror du verkligen på det du skriver? Det finns ju ytterst lite sanning i det du lägger fram, enbart romantiserade rosenröda hyllningar av ett Sovjet värre än nazityskland och en Putin som ny hyllar sin ungdomsideologi kommunismen helt öppet. På det ockuperade Krim och av terrorn drabbade
donbass är ju Stalin upphöjd till hjälte. Visst får man avsmak av sådana politiska varböldar och inkompetenta ledare. Att tiga är att samtycka, tack för det.
Citera
2016-12-20, 19:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det verkar vara väldigt viktigt för dig att poängtera människors ev. judiska bakgrund.
Nej, jag skiter fullkomligt i om Rysslandshatare är judar, ukrainare, norrmän, malteser eller marsianer. Problemet är när dessa marknadsförs som ryssar fast de egentligen är "ryssar", och deras inställning egentligen grundar sig på andra faktorer än de sakfrågor de tar upp i sin kritik. Som t.ex. den amerikansk-ukrainska journalisten Politkovskaja. Tror du det är en slump att svenska medier aldrig berättade att hon var amerikanska? Eller att hon tillhörde en släkt av berömda ukrainska nationalister?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mazepa_family

Hennes bakgrund hade självklart betydelse för hennes åsikter, men propagandaapparaten berättar aldrig sådana fakta för oss utan presenterar henne alltid kort och gott, och vilseledande, som "den ryska journalisten" AP.
Citera
2016-12-20, 21:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, jag skiter fullkomligt i om Rysslandshatare är judar, ukrainare, norrmän, malteser eller marsianer. Problemet är när dessa marknadsförs som ryssar fast de egentligen är "ryssar", och deras inställning egentligen grundar sig på andra faktorer än de sakfrågor de tar upp i sin kritik. Som t.ex. den amerikansk-ukrainska journalisten Politkovskaja. Tror du det är en slump att svenska medier aldrig berättade att hon var amerikanska? Eller att hon tillhörde en släkt av berömda ukrainska nationalister?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mazepa_family

Hennes bakgrund hade självklart betydelse för hennes åsikter, men propagandaapparaten berättar aldrig sådana fakta för oss utan presenterar henne alltid kort och gott, och vilseledande, som "den ryska journalisten" AP.

Nu skrev du massa trams som inte håller ihop. Politkovskaja levde hela sitt liv i Sovjet/Ryssland. Amerikanskt medborgarskap fick hon per automatik eftersom hon var född i NYC i en sovjetisk diplomatfamilj. Och vad spelar hennes etniska rötter för roll? Menar du att de som bor hela sitt liv i Ryssland men inte är etniska ryssar ska erkännas som ryssar bara om de stödjer sittande regim i Kreml???
Citera
2016-12-20, 21:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Politkovskaja levde hela sitt liv i Sovjet/Ryssland. Amerikanskt medborgarskap fick hon per automatik eftersom hon var född i NYC
Du får gärna förklara hur man kan "leva hela sitt liv" i Sovjet och samtidigt vara född i USA? Och självklart spelar hennes historiska rötter roll, precis som det t.ex. spelar roll att Carl Bildt har förfäder som varit konservativa riksdagsmän, statsministrar, friherrar och militärer. Självklart är sådant relevant konsumentinformation när man tar del av Bildts, respektive Politkovskaja-Mazepas, åsikter och världsbild.
Citera
2016-12-20, 22:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du får gärna förklara hur man kan "leva hela sitt liv" i Sovjet och samtidigt vara född i USA? Och självklart spelar hennes historiska rötter roll, precis som det t.ex. spelar roll att Carl Bildt har förfäder som varit konservativa riksdagsmän, statsministrar, friherrar och militärer. Självklart är sådant relevant konsumentinformation när man tar del av Bildts, respektive Politkovskaja-Mazepas, åsikter och världsbild.

Hennes föräldrar var sovjetiska diplomater i USA. Du kan ta wiki på henne - ryska varianten och översätta till svenska eller annat språk som du förstår. Hon är uppvuxen, studerade på universitetet och jobbade som journalist hela livet i Sovjet/Ryssland...tills hon blivit dödad på order fr Kreml.
Citera
2016-12-21, 07:57
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Du kan ta wiki på henne
Okej.

Citat:
Anna Politkovskaja (ryska: Анна Политковская), född Mazepa den 30 augusti 1958 i New York, USA, död 7 oktober 2006 i Moskva, var en rysk-amerikansk journalist.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Politkovskaja

Citat:
Ivan Stepanovitj Mazepa, född 20 mars 1639[1], död 2 oktober 1709 i Bender, var en zaporizjakosackisk hetman 1687-1708. Han vände sig till Karl XII under Stora nordiska kriget och kämpade för zaporizjakosackernas självständighet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivan_Mazepa

Citat:
The Swedish and Russian armies spent the first half of 1709 maneuvering for advantage in the anticipated great battle, and trying to secure the support of the local populace. Finally in June the Battle of Poltava took place. It was won by Russia, putting an end to Mazepa's hopes of transferring Ukraine into the control of Sweden, which in a treaty had promised independence to Ukraine. Mazepa fled with Charles XII to the Turkish fortress of Bendery, where Mazepa soon died.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Mazepa

Självklart har Politkovskajas personliga och historiska bakgrund betydelse både för hennes egna ställningstaganden och för de sympatier man visat henne i Sverige och i väst i allmänhet. Om det inte är så, hur förklarar du då att svenska medier skrivit tusentals spaltmeter om just henne, men knappt med ett ord nämnt t.ex. Jurij Sjebalkin, Alexander Petrov, eller någon annan av de ryska ryska journalister som drabbats av samma öde? Varför väljer våra medier att fokusera just på Politkovskaja-Mazepa och inte på någon annan?
__________________
Senast redigerad av VarmaDrycker 2016-12-21 kl. 08:01.
Citera
2016-12-21, 10:21
  #19
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Förmodligen till skillnad från dom flesta här så har jag tillbringat mycket tid i gamla sovjetstater, mest ryssland Ukraina och Georgien. Detta under en tidsperiod som antagligen också överstiger livstiden på många på detta forum ).
Till att börja med så vill jag tacka dom som orkar svara på alla stolligheter från rysslandskramare, något som jag inte har tid eller ork till. Ni har all min respekt.

Gemensamt för dessa stater är att dom alla mer eller mindre lider av arvet efter sovjetunionen med all dess hjärntvätt, lögner och statspropaganda. ryssland är tillbaka till samma hjärntvätt modell nordkorea, medans andra stater försöker hitta bort från denna.
Man försöker skapa en bild av putin som en stor ledare som bryr sig om folket. Faktum är att putin började skapa sin förmögenhet redan under tiden i St Petersburg b.l.a genom att förskingra matsändningarna från andra länder som var menade för folket. Dessa sändningar gnälls det nu över att dom inte kom fram. Eran "store ledare" är svaret. putin är en av dom ursprungliga och kanske hänsynslösaste av oligarkerna.
I ryssland lärs det fortfarande ut den påhittade historieskrivning som skapades för att dupera folket i sovjetunionen. Jag kan rekommendera dom som är kunniga i historia att läsa rysk historia, ni kommer att både häpna och skratta om vart annat. Det var ganska tragiskt att höra en historielärare förklara hur denne fick hela sin världbild raserad när hon insåg att allt hon någonsin lärt sig eller lärt ut var lögner.

putins attack på Georgien med påföljande ockupation följde samma grundmönster som attacken på Ukraina men vid den tidpunkten trodde ingen att någon skulle göra en sån kupp, så alla blev tagna på sängen och lurades av putins lögner.
P.g.a närheten till ryssland så ser alla i dessa områden på rysk propaganda tv och blir därigenom indoktrinerade med ryska lögner. Sedan skapar putin ett missnöje mot det egna landet och lovar guld och gröna skogar om dom ansluter till ryssland. Det delas ut ryska pass till massor av människor för att utöka den ryska minoriteten och skapa förutsättningar för kommande kupp. ryssland mobiliserade stora styrkor vid gränsen mot Georgien för att skapa mer spänningar och för att visa att det är bättre att stå på rysk sida om/när kriget bryter ut. När den georgiska presidenten reste till dom aktuella regionerna för att skapa sig en bild av situationen så blev han stoppad av tungt beväpnade styrkor. Tyvärr så förlitade han sig på hjälp utifrån när han skickade militär för att återställa ordningen, något som uteblev.. När georgisk militär anlände så tog putin det som en förevändning för att angripa för att "skydda" ryssar och rysktalande. Det påföljande blodbadet på unga georgiska pojkar som kallats in och bombningarna av georgien är tragiskt.
Snacket om "försvar" av ryskspråkiga är förövrigt skrattretande då alla Ukrainare över tio års ålder talar ryska, liksom en stor del av Georgierna pga att det tidigare var tvång.


Något som bara är patetiskt är tjatet om det "nazistiska" Ukraina. Det enda stället där man kan se nazister i ss uniform marschera på gatorna är i putins ryssland. En ryss förklarade det med att nazismen är den största och snabbast växande ungdomskulturen i ryssland. Jag kan inte påstå att det gjorde mig lugnare när jag såg dom marschera.

Beträffande tråden "Svenska lögner om ryssland" så har jag en kommentar. Jag är knappast den enda här som har sett dom ryska fejkdokumentärerna om Sverige. I dessa statsfinansierade "dokumentärer" så kan man lära sig att i Sverige så uppmanas föräldrar att ha sex med sina småbarn och att Svenska dagis är depraverade inrättningar där barnen far illa. Ursäkta mitt språk men knip bara käft om era påhittade lögner. rysslands regim är bara patetisk och löjlig i sina försök att svartmåla andra länder.

Hur framtiden för det genomkorrupta faschist ryssland är svårt att sia om, men en förändring skulle kräva mycket tid och en ledning som vore helt annorlunda.. Men för att tillägga något possitivt så har jag talat med flera ryssar som vet att allt som sägs om omvärlden är lögner.

Detta är menat som lite info för dom som inte har någon egen inblick i den ryska verkligheten, inte som ett argument mot dom redan indoktrinerade som ändå är faktaresistenta. Jag har inte ork att slösa tid med att svara på fantasifulla konspirationsteoretiker och foliehattar.

För den som är intresserad av att lära sig mer om putins gangstervälde så rekomenderar jag boken Mannen utan ansikte skriven av Den ryska författaren Masha Gessen. Tyvärr förbjuden i ryssland. Hon beskriver mycket som kan vara värt att veta på ett mycket insatt sätt.

Tack för ett intressant inlägg från någon som har både erfarenhet från och som förstår Rysslands utveckling och mentalitet. Historierevisionismen har ju definitivt gjort comeback från vad många tidigare trodde, och hoppades, tillhörde det förgångna. Putin har genom sin propaganda med tydlighet visat att han ser upp till Göbbels och tillämpar metoder som tillämpades av det KGB från vilken Putin har lärts upp från grunden.

Putins förskingring av de 93 miljoner dollar som var avsedda för behövande i S:t Petersburg är naturligtvis ett "avslutat" och framför allt nedtystat kapitel i den moderna ryska historien liksom mordet på hans mentor Sobtjak som både visste för mycket och pratade för mycket. Putins kleptomani är för övrigt allmänt känd bland de som har skildrat honom på djupet. Att han inte nöjer sig med sin eurasiatiska union med sina lydstater Vitryssland och Kazakstan är därmed förståeligt då han vill ha mer och mer, kosta vad det vill. Putins mentala tillstånd är naturligtvis bekymrande inte bara för det ryska folket som dagligen utsätts för ett växande förtryck men också för de länder som riskerar att utsättas för den imperialism och extremnationalism som numera kännetecknar rysk utrikespolitik.
Citera
2016-12-21, 10:41
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Förmodligen till skillnad från dom flesta här så har jag tillbringat mycket tid i gamla sovjetstater, mest ryssland Ukraina och Georgien.
Och ändå inget att berätta utöver det gamla vanliga som redan skrivits massor av gånger? Registrerad på FB för några dagar sedan och postat ett enda inlägg. Nej, det här känns inte trovärdigt.
Citera
2016-12-21, 15:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och ändå inget att berätta utöver det gamla vanliga som redan skrivits massor av gånger? Registrerad på FB för några dagar sedan och postat ett enda inlägg. Nej, det här känns inte trovärdigt.

Ursäkta om Jag gör Dig besviken men det inrtesserar mig inte om du anser Mig trovärdig.
Ja Jag registrerade mig för några dagar sedan, men jag har läst här ett tag utan att engagera mig i att kommentera. Inte alla kan spendera all tid här, Jag har ett liv utanför detta forum. Har inget större intresse i att grotta ner mig i disskutioner med redan indoktrinerade, men så vitt jag vet så skrev jag några saker som Jag inte sett här tidigare

Vill också tillägga att jag inte bemödar mig att bry mig om sådana som hänvisar till Rt eller sputnik. Jag har sett aldeles för mycket av deras "nyheter" dessa har samma trovärdihet som den gamla blaskan "en ding ding värld". Rena dessinformationskanaler.

Och nej Georgien startade inte kriget. putin lyckades bara med sitt spel.
Citera
2016-12-21, 17:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Vill också tillägga att jag inte bemödar mig att bry mig om sådana som hänvisar till Rt eller sputnik.
Visa mig ett inlägg där jag har hänvisat till RT eller Sputnik. Ett enda.
Citera
2016-12-21, 17:29
  #23
Medlem
Ursäkta om Jag var otydlig. Jag menade inte dig personligen när det gäller Rt och sputnik.
Nej Jag är inte Rysshatare. Jag föraktar landets ledning och tycker synd om den lurade delen av befolkningen.
Citera
2016-12-23, 11:14
  #24
Medlem
Det snackas ofta att "ryssarna minsann kan sätta terrorister på plats!".
Men här kör en snubbe rally på flygplatsen i Kazan utan att ngn stoppa honom över huvud taget!

Snacka om "terrorberedskapet"!

https://www.youtube.com/watch?v=IcQo93KULd4
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback