Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-18, 22:26
  #1
Medlem
Förmodligen till skillnad från dom flesta här så har jag tillbringat mycket tid i gamla sovjetstater, mest ryssland Ukraina och Georgien. Detta under en tidsperiod som antagligen också överstiger livstiden på många på detta forum ).
Till att börja med så vill jag tacka dom som orkar svara på alla stolligheter från rysslandskramare, något som jag inte har tid eller ork till. Ni har all min respekt.

Gemensamt för dessa stater är att dom alla mer eller mindre lider av arvet efter sovjetunionen med all dess hjärntvätt, lögner och statspropaganda. ryssland är tillbaka till samma hjärntvätt modell nordkorea, medans andra stater försöker hitta bort från denna.
Man försöker skapa en bild av putin som en stor ledare som bryr sig om folket. Faktum är att putin började skapa sin förmögenhet redan under tiden i St Petersburg b.l.a genom att förskingra matsändningarna från andra länder som var menade för folket. Dessa sändningar gnälls det nu över att dom inte kom fram. Eran "store ledare" är svaret. putin är en av dom ursprungliga och kanske hänsynslösaste av oligarkerna.
I ryssland lärs det fortfarande ut den påhittade historieskrivning som skapades för att dupera folket i sovjetunionen. Jag kan rekommendera dom som är kunniga i historia att läsa rysk historia, ni kommer att både häpna och skratta om vart annat. Det var ganska tragiskt att höra en historielärare förklara hur denne fick hela sin världbild raserad när hon insåg att allt hon någonsin lärt sig eller lärt ut var lögner.

putins attack på Georgien med påföljande ockupation följde samma grundmönster som attacken på Ukraina men vid den tidpunkten trodde ingen att någon skulle göra en sån kupp, så alla blev tagna på sängen och lurades av putins lögner.
P.g.a närheten till ryssland så ser alla i dessa områden på rysk propaganda tv och blir därigenom indoktrinerade med ryska lögner. Sedan skapar putin ett missnöje mot det egna landet och lovar guld och gröna skogar om dom ansluter till ryssland. Det delas ut ryska pass till massor av människor för att utöka den ryska minoriteten och skapa förutsättningar för kommande kupp. ryssland mobiliserade stora styrkor vid gränsen mot Georgien för att skapa mer spänningar och för att visa att det är bättre att stå på rysk sida om/när kriget bryter ut. När den georgiska presidenten reste till dom aktuella regionerna för att skapa sig en bild av situationen så blev han stoppad av tungt beväpnade styrkor. Tyvärr så förlitade han sig på hjälp utifrån när han skickade militär för att återställa ordningen, något som uteblev.. När georgisk militär anlände så tog putin det som en förevändning för att angripa för att "skydda" ryssar och rysktalande. Det påföljande blodbadet på unga georgiska pojkar som kallats in och bombningarna av georgien är tragiskt.
Snacket om "försvar" av ryskspråkiga är förövrigt skrattretande då alla Ukrainare över tio års ålder talar ryska, liksom en stor del av Georgierna pga att det tidigare var tvång.


Något som bara är patetiskt är tjatet om det "nazistiska" Ukraina. Det enda stället där man kan se nazister i ss uniform marschera på gatorna är i putins ryssland. En ryss förklarade det med att nazismen är den största och snabbast växande ungdomskulturen i ryssland. Jag kan inte påstå att det gjorde mig lugnare när jag såg dom marschera.

Beträffande tråden "Svenska lögner om ryssland" så har jag en kommentar. Jag är knappast den enda här som har sett dom ryska fejkdokumentärerna om Sverige. I dessa statsfinansierade "dokumentärer" så kan man lära sig att i Sverige så uppmanas föräldrar att ha sex med sina småbarn och att Svenska dagis är depraverade inrättningar där barnen far illa. Ursäkta mitt språk men knip bara käft om era påhittade lögner. rysslands regim är bara patetisk och löjlig i sina försök att svartmåla andra länder.

Hur framtiden för det genomkorrupta faschist ryssland är svårt att sia om, men en förändring skulle kräva mycket tid och en ledning som vore helt annorlunda.. Men för att tillägga något possitivt så har jag talat med flera ryssar som vet att allt som sägs om omvärlden är lögner.

Detta är menat som lite info för dom som inte har någon egen inblick i den ryska verkligheten, inte som ett argument mot dom redan indoktrinerade som ändå är faktaresistenta. Jag har inte ork att slösa tid med att svara på fantasifulla konspirationsteoretiker och foliehattar.

För den som är intresserad av att lära sig mer om putins gangstervälde så rekomenderar jag boken Mannen utan ansikte skriven av Den ryska författaren Masha Gessen. Tyvärr förbjuden i ryssland. Hon beskriver mycket som kan vara värt att veta på ett mycket insatt sätt.
Citera
2016-12-19, 02:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Beträffande tråden "Svenska lögner om ryssland" så har jag en kommentar. [..] Ursäkta mitt språk men knip bara käft om era påhittade lögner.
Av de svenska lögner som tagits upp i den tråden, vilken anser du var påhittad?
Citera
2016-12-19, 10:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Förmodligen till skillnad från dom flesta här så har jag tillbringat mycket tid i gamla sovjetstater, mest ryssland Ukraina och Georgien. Detta under en tidsperiod som antagligen också överstiger livstiden på många på detta forum ).
Till att börja med så vill jag tacka dom som orkar svara på alla stolligheter från rysslandskramare, något som jag inte har tid eller ork till. Ni har all min respekt.

Gemensamt för dessa stater är att dom alla mer eller mindre lider av arvet efter sovjetunionen med all dess hjärntvätt, lögner och statspropaganda. ryssland är tillbaka till samma hjärntvätt modell nordkorea, medans andra stater försöker hitta bort från denna.
Man försöker skapa en bild av putin som en stor ledare som bryr sig om folket. Faktum är att putin började skapa sin förmögenhet redan under tiden i St Petersburg b.l.a genom att förskingra matsändningarna från andra länder som var menade för folket. Dessa sändningar gnälls det nu över att dom inte kom fram. Eran "store ledare" är svaret. putin är en av dom ursprungliga och kanske hänsynslösaste av oligarkerna.
I ryssland lärs det fortfarande ut den påhittade historieskrivning som skapades för att dupera folket i sovjetunionen. Jag kan rekommendera dom som är kunniga i historia att läsa rysk historia, ni kommer att både häpna och skratta om vart annat. Det var ganska tragiskt att höra en historielärare förklara hur denne fick hela sin världbild raserad när hon insåg att allt hon någonsin lärt sig eller lärt ut var lögner.

putins attack på Georgien med påföljande ockupation följde samma grundmönster som attacken på Ukraina men vid den tidpunkten trodde ingen att någon skulle göra en sån kupp, så alla blev tagna på sängen och lurades av putins lögner.
P.g.a närheten till ryssland så ser alla i dessa områden på rysk propaganda tv och blir därigenom indoktrinerade med ryska lögner. Sedan skapar putin ett missnöje mot det egna landet och lovar guld och gröna skogar om dom ansluter till ryssland. Det delas ut ryska pass till massor av människor för att utöka den ryska minoriteten och skapa förutsättningar för kommande kupp. ryssland mobiliserade stora styrkor vid gränsen mot Georgien för att skapa mer spänningar och för att visa att det är bättre att stå på rysk sida om/när kriget bryter ut. När den georgiska presidenten reste till dom aktuella regionerna för att skapa sig en bild av situationen så blev han stoppad av tungt beväpnade styrkor. Tyvärr så förlitade han sig på hjälp utifrån när han skickade militär för att återställa ordningen, något som uteblev.. När georgisk militär anlände så tog putin det som en förevändning för att angripa för att "skydda" ryssar och rysktalande. Det påföljande blodbadet på unga georgiska pojkar som kallats in och bombningarna av georgien är tragiskt.
Snacket om "försvar" av ryskspråkiga är förövrigt skrattretande då alla Ukrainare över tio års ålder talar ryska, liksom en stor del av Georgierna pga att det tidigare var tvång.


Något som bara är patetiskt är tjatet om det "nazistiska" Ukraina. Det enda stället där man kan se nazister i ss uniform marschera på gatorna är i putins ryssland. En ryss förklarade det med att nazismen är den största och snabbast växande ungdomskulturen i ryssland. Jag kan inte påstå att det gjorde mig lugnare när jag såg dom marschera.

Beträffande tråden "Svenska lögner om ryssland" så har jag en kommentar. Jag är knappast den enda här som har sett dom ryska fejkdokumentärerna om Sverige. I dessa statsfinansierade "dokumentärer" så kan man lära sig att i Sverige så uppmanas föräldrar att ha sex med sina småbarn och att Svenska dagis är depraverade inrättningar där barnen far illa. Ursäkta mitt språk men knip bara käft om era påhittade lögner. rysslands regim är bara patetisk och löjlig i sina försök att svartmåla andra länder.

Hur framtiden för det genomkorrupta faschist ryssland är svårt att sia om, men en förändring skulle kräva mycket tid och en ledning som vore helt annorlunda.. Men för att tillägga något possitivt så har jag talat med flera ryssar som vet att allt som sägs om omvärlden är lögner.

Detta är menat som lite info för dom som inte har någon egen inblick i den ryska verkligheten, inte som ett argument mot dom redan indoktrinerade som ändå är faktaresistenta. Jag har inte ork att slösa tid med att svara på fantasifulla konspirationsteoretiker och foliehattar.

För den som är intresserad av att lära sig mer om putins gangstervälde så rekomenderar jag boken Mannen utan ansikte skriven av Den ryska författaren Masha Gessen. Tyvärr förbjuden i ryssland. Hon beskriver mycket som kan vara värt att veta på ett mycket insatt sätt.

Om du hade skrivit det här strax efter Sovjets fall, så hade jag nog inte brytt mig om att säga
emot dig. Sedan dess har jag långsamt med säkert tvingats omvärdera Ryssland och till viss del Sovjet. Jag har också, tack vare nätet, haft tillgång till ny information och det är informationen som är avgörande för var vi står någonstans.

Det är sant att Sovjet skapade om folken, men paradoxalt nog var det också en bevarande
faktor. Mycket av det gamla fick vara kvar, t.ex. fosterlandskärleken. Tänk när Stalin höll tal
efter det tyska angreppet och använde gamla patriotiska ord.

Sovjets fall var en katastrof. Nya krafter släpptes lösa och de tänkte alla med plånboken.
Samtidigt behölls delar av Sovjet-systemet för att det var bekvämt för de nya makthavarna.
Man ser ännu rester i t.ex. Ukraina.

Det finns flera alternativa nyhetskällor i Ryssland och de är västvänliga. Det går bra att
kritisera makten, ska du veta.

Jag vet inte någon som har lyckats backa upp pratet om VP:s rikedomar och speciellt inte
under hans tid i St. Petersburg. Amerikanerna sökte efter smuts då och hittade ingenting.
Tvärtom var det till honom folket gick för att slippa betala mutor. Jag postade om ett sådant amerikanskt vittnesmål i någon tråd. Ser du inte hur VP tämjer oligarkerna och bekämpar korruptionen?

Jag chockades också när jag tvingades omvärdera svensk historia till viss del. Jag vet en
ryska, som trodde att Finland överföll Sovjet under vinterkriget, så historieskrivningen måste
ha varit delvis fel i Sovjet också. Svensk och rysk historia har vissa likheter och det har hjälpt
mig att bättre förstå Ryssland.

Georgien startade kriget, inte Ryssland. Som man bäddar får man ligga.

Ryssland attackerade inte Ukraina. Ryssland tog emot halvön efter dess begäran därom.
Efter en överväldigande folkomröstning. Moskva ville inte alls ha det hemska inbördeskriget i
östra Ukraina. Det var VP själv som sommaren 2014 skrev utkastet till Minsk1 i ett försök att
få stopp på kriget. Det finns ryska observatörer i Donbass, men inte reguljär trupp. Det som
hände var att Strelkov kom med tjugo man till Slavyansk och alla var illa utrustade. De
fungerade som ett rött skynke för Kiev och eländet började. Strelkov omvärderas nu av några, ska du veta. Det hade varit bättre med förhandlingar, anser jag.

Jag har sett extremisterna i Ukraina, så den gubben går inte. Jag har följt dem sedan kuppen
i Kiev. De finns på riktigt och har inflytande i Rada, säkerhetsrådet och regeringen.
Åtminstone om Avakov är kvar. Det går rykten om att han har flytt, men det är bara rykten än
så länge. Det finns nationalism i Ryssland också, men bara på marginalen. Ryssarna är
patrioter, inte nationalister av västerländsk typ. En hieromunk berättar att några unga tror på
Oden/Odin/Adin/En, men det är en liten skara. Det finns några sunda fosterlandsvänner i
Ukraina, det brukar jag framhålla, men extremisterna är en skrattspegel, som inte kan
jämföras med riktiga fosterlandsvänner. Se när talmannen Parubiy tvingar Rada-ledamöterna att rösta om och rösta om tills han får som han vill. Hur han sitter på viktiga beslut om Minsk2 och vägrar lämna över dem till presidenten för ratificering.

Faktaresistens är ett problem i alla läger. Jag har omvärderat mina åsikter sedan kalla kriget.
Rekommenderas. Alltid på väg.

Jag känner till Masha. Om hon är en av dina källor, så förklarar det varför du skriver som du
gör.
Citera
2016-12-19, 13:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Förmodligen till skillnad från dom flesta här så har jag tillbringat mycket tid i gamla sovjetstater, mest ryssland Ukraina och Georgien. Detta under en tidsperiod som antagligen också överstiger livstiden på många på detta forum ).
Till att börja med så vill jag tacka dom som orkar svara på alla stolligheter från rysslandskramare, något som jag inte har tid eller ork till. Ni har all min respekt.

Gemensamt för dessa stater är att dom alla mer eller mindre lider av arvet efter sovjetunionen med all dess hjärntvätt, lögner och statspropaganda. ryssland är tillbaka till samma hjärntvätt modell nordkorea, medans andra stater försöker hitta bort från denna.
Man försöker skapa en bild av putin som en stor ledare som bryr sig om folket. Faktum är att putin började skapa sin förmögenhet redan under tiden i St Petersburg b.l.a genom att förskingra matsändningarna från andra länder som var menade för folket. Dessa sändningar gnälls det nu över att dom inte kom fram. Eran "store ledare" är svaret. putin är en av dom ursprungliga och kanske hänsynslösaste av oligarkerna.
I ryssland lärs det fortfarande ut den påhittade historieskrivning som skapades för att dupera folket i sovjetunionen. Jag kan rekommendera dom som är kunniga i historia att läsa rysk historia, ni kommer att både häpna och skratta om vart annat. Det var ganska tragiskt att höra en historielärare förklara hur denne fick hela sin världbild raserad när hon insåg att allt hon någonsin lärt sig eller lärt ut var lögner.

putins attack på Georgien med påföljande ockupation följde samma grundmönster som attacken på Ukraina men vid den tidpunkten trodde ingen att någon skulle göra en sån kupp, så alla blev tagna på sängen och lurades av putins lögner.
P.g.a närheten till ryssland så ser alla i dessa områden på rysk propaganda tv och blir därigenom indoktrinerade med ryska lögner. Sedan skapar putin ett missnöje mot det egna landet och lovar guld och gröna skogar om dom ansluter till ryssland. Det delas ut ryska pass till massor av människor för att utöka den ryska minoriteten och skapa förutsättningar för kommande kupp. ryssland mobiliserade stora styrkor vid gränsen mot Georgien för att skapa mer spänningar och för att visa att det är bättre att stå på rysk sida om/när kriget bryter ut. När den georgiska presidenten reste till dom aktuella regionerna för att skapa sig en bild av situationen så blev han stoppad av tungt beväpnade styrkor. Tyvärr så förlitade han sig på hjälp utifrån när han skickade militär för att återställa ordningen, något som uteblev.. När georgisk militär anlände så tog putin det som en förevändning för att angripa för att "skydda" ryssar och rysktalande. Det påföljande blodbadet på unga georgiska pojkar som kallats in och bombningarna av georgien är tragiskt.
Snacket om "försvar" av ryskspråkiga är förövrigt skrattretande då alla Ukrainare över tio års ålder talar ryska, liksom en stor del av Georgierna pga att det tidigare var tvång.


Något som bara är patetiskt är tjatet om det "nazistiska" Ukraina. Det enda stället där man kan se nazister i ss uniform marschera på gatorna är i putins ryssland. En ryss förklarade det med att nazismen är den största och snabbast växande ungdomskulturen i ryssland. Jag kan inte påstå att det gjorde mig lugnare när jag såg dom marschera.

Beträffande tråden "Svenska lögner om ryssland" så har jag en kommentar. Jag är knappast den enda här som har sett dom ryska fejkdokumentärerna om Sverige. I dessa statsfinansierade "dokumentärer" så kan man lära sig att i Sverige så uppmanas föräldrar att ha sex med sina småbarn och att Svenska dagis är depraverade inrättningar där barnen far illa. Ursäkta mitt språk men knip bara käft om era påhittade lögner. rysslands regim är bara patetisk och löjlig i sina försök att svartmåla andra länder.

Hur framtiden för det genomkorrupta faschist ryssland är svårt att sia om, men en förändring skulle kräva mycket tid och en ledning som vore helt annorlunda.. Men för att tillägga något possitivt så har jag talat med flera ryssar som vet att allt som sägs om omvärlden är lögner.

Detta är menat som lite info för dom som inte har någon egen inblick i den ryska verkligheten, inte som ett argument mot dom redan indoktrinerade som ändå är faktaresistenta. Jag har inte ork att slösa tid med att svara på fantasifulla konspirationsteoretiker och foliehattar.

För den som är intresserad av att lära sig mer om putins gangstervälde så rekomenderar jag boken Mannen utan ansikte skriven av Den ryska författaren Masha Gessen. Tyvärr förbjuden i ryssland. Hon beskriver mycket som kan vara värt att veta på ett mycket insatt sätt.
Jo men fakta biter inte om man bestämt sig för en åsikt. Men visst, det du skriver om Putin och hans kriminella agerande är ju välkänt sedan länge.
Citera
2016-12-19, 15:51
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
[...]
Sovjets fall var en katastrof.
Den stora katastrofen var Sovjetunionens tillblivelse. Att det diktatoriska massmördarimperiet föll hade negativa konsekvenser för en del men på det hela taget var det något av det bästa som hänt i historien.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det finns flera alternativa nyhetskällor i Ryssland och de är västvänliga. Det går bra att kritisera makten, ska du veta.
Nej det går inte särskilt bra om man samtidigt vill leva. Du hittar väldigt lite regimkritiska media i Ryssland. Från 2012:
Moskva: Regimkritiska medier släcks
Citat:
– Folk kommer att komma till protesten ändå. Jag förstår inte varför myndigheterna försöker bekämpa protesterna med våld, sade oppositionspolitikern Dmitrij Gudkov till radiostationen Moscow Echo.

Men samtidigt som protesterna började släcktes radiostationens webbsida ner, i likhet med Dozjd TV:s och oppositionstidningen Novaja Gazetas webbsidor. Dozjd TV uppgav att problemet orsakats av en cyberattack från okänt håll.
http://www.ostgruppen.se/regioner/ryssland/om-ryssland/
Citat:
Fysiska inskränkningar, mord, hot, misshandel och fängelse. Utöver de byråkratiska inskränkningarna av civilsamhället förekommer även fysiska attacker mot dem som engagerar sig i regimkritiska organisationer. Under 2009 försämrades situationen och flera människor mördades på grund av sitt engagemang och många andra misshandlades och hotades. Bara under 2009 mördades sju regimkritiska aktivister, däribland en journalist, en jurist och flera människorättsförsvarare. En annan effektiv metod som ryska myndigheter använder sig av för att tysta de kritiska rösterna är att efter politiskt motiverade rättegångar fängsla människorättsförsvarare. Ofta använder man sig av lagar om ekonomisk eller annan brottslighet som täckmantel.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ser du inte hur VP tämjer oligarkerna och bekämpar korruptionen?
Det går ju sådär... Medan Sverige ligger trea i världen (där 1 är bäst) så kommer Ryssland på plats 119 av 167 i korruptionsindex enligt https://www.transparency.org/cpi2015/#results-table

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag chockades också när jag tvingades omvärdera svensk historia till viss del. Jag vet en ryska, som trodde att Finland överföll Sovjet under vinterkriget, så historieskrivningen måste ha varit delvis fel i Sovjet också.
Det kan man tänka sig ja.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ryssland attackerade inte Ukraina. Ryssland tog emot halvön efter dess begäran därom. Efter en överväldigande folkomröstning.
Vilket otroligt trams! Efter folkomröstningen? Ryssland gick ju för fan in och ockuperade Krim FÖRE folkomröstningen. En så enkel kronologi som att februari kommer före mars borde t o m du förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Moskva ville inte alls ha det hemska inbördeskriget i östra Ukraina.
Konstigt att de understöder det då.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag har sett extremisterna i Ukraina, så den gubben går inte. Jag har följt dem sedan kuppen i Kiev.
Det har fortfarande inte varit någon kupp i Kiev.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det finns nationalism i Ryssland också, men bara på marginalen. Ryssarna är patrioter, inte nationalister av västerländsk typ.
Oj oj oj, nationalismen är stark i Ryssland och underblåses konstant av Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
En hieromunk berättar att några unga tror på Oden/Odin/Adin/En, men det är en liten skara.
Öööh va? Om du tror att asatro är någon förutsättning för nationalism så förstår jag varför du tror att den har så liten omfattning men nu är det inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Faktaresistens är ett problem i alla läger.
Nä men i vissa.
Citera
2016-12-19, 16:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den stora katastrofen var Sovjetunionens tillblivelse. Att det diktatoriska massmördarimperiet föll hade negativa konsekvenser för en del men på det hela taget var det något av det bästa som hänt i historien.

Nej det går inte särskilt bra om man samtidigt vill leva. Du hittar väldigt lite regimkritiska media i Ryssland. Från 2012:
Moskva: Regimkritiska medier släcks
http://www.ostgruppen.se/regioner/ryssland/om-ryssland/


Det går ju sådär... Medan Sverige ligger trea i världen (där 1 är bäst) så kommer Ryssland på plats 119 av 167 i korruptionsindex enligt https://www.transparency.org/cpi2015/#results-table

Det kan man tänka sig ja.

Vilket otroligt trams! Efter folkomröstningen? Ryssland gick ju för fan in och ockuperade Krim FÖRE folkomröstningen. En så enkel kronologi som att februari kommer före mars borde t o m du förstå.

Konstigt att de understöder det då.

Det har fortfarande inte varit någon kupp i Kiev.

Oj oj oj, nationalismen är stark i Ryssland och underblåses konstant av Putin.

Öööh va? Om du tror att asatro är någon förutsättning för nationalism så förstår jag varför du tror att den har så liten omfattning men nu är det inte så.

Nä men i vissa.

Oj, Skunkjobb. Du snokar reda på mig i vilken tråd jag än skriver. En av de få du ignorerade
var när Bryssel-Juncker sade att han hade talat med ledare för andra planeter (hans franska
var glasklar, franskan är exakt, och det är inte bara mitt vittnesbörd, en fransman bekräftade
det). Karln är inte riktigt klok.
Citera
2016-12-19, 16:37
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Oj, Skunkjobb. Du snokar reda på mig i vilken tråd jag än skriver. En av de få du ignorerade
var när Bryssel-Juncker sade att han hade talat med ledare för andra planeter (hans franska
var glasklar, franskan är exakt, och det är inte bara mitt vittnesbörd, en fransman bekräftade
det). Karln är inte riktigt klok.
Jag ska svara dig både där och i någon tråd till där vi har gamla lösa trådar så snart jag fått några starka nervtabletter, bara lugn.

Under tiden kan du väl svara för dina felaktigheter som jag tog upp här nyss.
Citera
2016-12-19, 17:30
  #8
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seenmorethanmost
Förmodligen till skillnad från dom flesta här så har jag tillbringat mycket tid i gamla sovjetstater, mest ryssland Ukraina och Georgien. Detta under en tidsperiod som antagligen också överstiger livstiden på många på detta forum ).
Till att börja med så vill jag tacka dom som orkar svara på alla stolligheter från rysslandskramare, något som jag inte har tid eller ork till. Ni har all min respekt.

Gemensamt för dessa stater är att dom alla mer eller mindre lider av arvet efter sovjetunionen med all dess hjärntvätt, lögner och statspropaganda. ryssland är tillbaka till samma hjärntvätt modell nordkorea, medans andra stater försöker hitta bort från denna.
Man försöker skapa en bild av putin som en stor ledare som bryr sig om folket. Faktum är att putin började skapa sin förmögenhet redan under tiden i St Petersburg b.l.a genom att förskingra matsändningarna från andra länder som var menade för folket. Dessa sändningar gnälls det nu över att dom inte kom fram. Eran "store ledare" är svaret. putin är en av dom ursprungliga och kanske hänsynslösaste av oligarkerna.
I ryssland lärs det fortfarande ut den påhittade historieskrivning som skapades för att dupera folket i sovjetunionen. Jag kan rekommendera dom som är kunniga i historia att läsa rysk historia, ni kommer att både häpna och skratta om vart annat. Det var ganska tragiskt att höra en historielärare förklara hur denne fick hela sin världbild raserad när hon insåg att allt hon någonsin lärt sig eller lärt ut var lögner.

putins attack på Georgien med påföljande ockupation följde samma grundmönster som attacken på Ukraina men vid den tidpunkten trodde ingen att någon skulle göra en sån kupp, så alla blev tagna på sängen och lurades av putins lögner.
P.g.a närheten till ryssland så ser alla i dessa områden på rysk propaganda tv och blir därigenom indoktrinerade med ryska lögner. Sedan skapar putin ett missnöje mot det egna landet och lovar guld och gröna skogar om dom ansluter till ryssland. Det delas ut ryska pass till massor av människor för att utöka den ryska minoriteten och skapa förutsättningar för kommande kupp. ryssland mobiliserade stora styrkor vid gränsen mot Georgien för att skapa mer spänningar och för att visa att det är bättre att stå på rysk sida om/när kriget bryter ut. När den georgiska presidenten reste till dom aktuella regionerna för att skapa sig en bild av situationen så blev han stoppad av tungt beväpnade styrkor. Tyvärr så förlitade han sig på hjälp utifrån när han skickade militär för att återställa ordningen, något som uteblev.. När georgisk militär anlände så tog putin det som en förevändning för att angripa för att "skydda" ryssar och rysktalande. Det påföljande blodbadet på unga georgiska pojkar som kallats in och bombningarna av georgien är tragiskt.
Snacket om "försvar" av ryskspråkiga är förövrigt skrattretande då alla Ukrainare över tio års ålder talar ryska, liksom en stor del av Georgierna pga att det tidigare var tvång.


Något som bara är patetiskt är tjatet om det "nazistiska" Ukraina. Det enda stället där man kan se nazister i ss uniform marschera på gatorna är i putins ryssland. En ryss förklarade det med att nazismen är den största och snabbast växande ungdomskulturen i ryssland. Jag kan inte påstå att det gjorde mig lugnare när jag såg dom marschera.

Beträffande tråden "Svenska lögner om ryssland" så har jag en kommentar. Jag är knappast den enda här som har sett dom ryska fejkdokumentärerna om Sverige. I dessa statsfinansierade "dokumentärer" så kan man lära sig att i Sverige så uppmanas föräldrar att ha sex med sina småbarn och att Svenska dagis är depraverade inrättningar där barnen far illa. Ursäkta mitt språk men knip bara käft om era påhittade lögner. rysslands regim är bara patetisk och löjlig i sina försök att svartmåla andra länder.

Hur framtiden för det genomkorrupta faschist ryssland är svårt att sia om, men en förändring skulle kräva mycket tid och en ledning som vore helt annorlunda.. Men för att tillägga något possitivt så har jag talat med flera ryssar som vet att allt som sägs om omvärlden är lögner.

Detta är menat som lite info för dom som inte har någon egen inblick i den ryska verkligheten, inte som ett argument mot dom redan indoktrinerade som ändå är faktaresistenta. Jag har inte ork att slösa tid med att svara på fantasifulla konspirationsteoretiker och foliehattar.

För den som är intresserad av att lära sig mer om putins gangstervälde så rekomenderar jag boken Mannen utan ansikte skriven av Den ryska författaren Masha Gessen. Tyvärr förbjuden i ryssland. Hon beskriver mycket som kan vara värt att veta på ett mycket insatt sätt.

Tack för ett intressant inlägg. Jag har, givetvis boken hemma.

Jag kan även rekommendera:

Boken "Putins Ryssland" av den sedermera mördade Anna Politkovskaja, och boken "Rysk dagbok" av samma författarinna.

Ett flertal böcker av Vera Efron, inte minst om Krim och det ryska hotet mot Sverige.

För en bredare och balanserad ansats och för ett historiskt perspektiv så rekommenderar jag Örjan Berners, (fd svensk ambassadör i Ryssland under det turbulenta 90-talet), "Härskarna i Kreml från Gorbatjov till Putin".

Det finns ännu fler böcker. En som jag inte läst ut ännu är boken: "Ingenting är sant och allting är möjligt" av Peter Pomerantsev.
Citera
2016-12-19, 17:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tack för ett intressant inlägg. Jag har, givetvis boken hemma.

Jag kan även rekommendera:

Boken "Putins Ryssland" av den sedermera mördade Anna Politkovskaja, och boken "Rysk dagbok" av samma författarinna.

Ett flertal böcker av Vera Efron, inte minst om Krim och det ryska hotet mot Sverige.

För en bredare och balanserad ansats och för ett historiskt perspektiv så rekommenderar jag Örjan Berners, (fd svensk ambassadör i Ryssland under det turbulenta 90-talet), "Härskarna i Kreml från Gorbatjov till Putin".

Det finns ännu fler böcker. En som jag inte läst ut ännu är boken: "Ingenting är sant och allting är möjligt" av Peter Pomerantsev.
Inte underligt att du hatar Ryssland när du enbart läser litteratur av Rysslandsföraktande utlänningar, som den amerikansk-judiska Gessen, den amerikansk-ukrainska Politkovskaja, den judisk-svenska Efron, svensken Berner och britten Pomerantsev.
Citera
2016-12-19, 18:57
  #10
Medlem
Hm...inte så roligt i Ryssland idag:
1. Sanktionerna har förlängts
2. Militärflyg kraschade i Sibirien
3. Nästan 50 döda av dålig sprit i Sibirien
4. Ambassadören skjuten i Turkiet...

Börjar "pendeln slå tillbaka" för bombningar av skolor, sjukhus och civila i Aleppo?
Citera
2016-12-20, 01:16
  #11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Inte underligt att du hatar Ryssland när du enbart läser litteratur av Rysslandsföraktande utlänningar, som den amerikansk-judiska Gessen, den amerikansk-ukrainska Politkovskaja, den judisk-svenska Efron, svensken Berner och britten Pomerantsev.

Det verkar vara väldigt viktigt för dig att poängtera människors ev. judiska bakgrund. Sådan bryr jag mig inte alls om. Det gör heller inte Putler som har en judisk affärsman som svärson. Att Putler inte är vare sig antisemit eller rasist i övrigt är något som jag respekterar hos honom.
Citera
2016-12-20, 13:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den stora katastrofen var Sovjetunionens tillblivelse. Att det diktatoriska massmördarimperiet föll hade negativa konsekvenser för en del men på det hela taget var det något av det bästa som hänt i historien.

Nej det går inte särskilt bra om man samtidigt vill leva. Du hittar väldigt lite regimkritiska media i Ryssland. Från 2012:
Moskva: Regimkritiska medier släcks
http://www.ostgruppen.se/regioner/ryssland/om-ryssland/

Det går ju sådär... Medan Sverige ligger trea i världen (där 1 är bäst) så kommer Ryssland på plats 119 av 167 i korruptionsindex enligt https://www.transparency.org/cpi2015/#results-table

Det kan man tänka sig ja.

Vilket otroligt trams! Efter folkomröstningen? Ryssland gick ju för fan in och ockuperade Krim FÖRE folkomröstningen. En så enkel kronologi som att februari kommer före mars borde t o m du förstå.

Konstigt att de understöder det då.

Det har fortfarande inte varit någon kupp i Kiev.

Oj oj oj, nationalismen är stark i Ryssland och underblåses konstant av Putin.

Öööh va? Om du tror att asatro är någon förutsättning för nationalism så förstår jag varför du tror att den har så liten omfattning men nu är det inte så.

Nä men i vissa.


Vi kommer aldrig att få veta vad som hade hänt om Lenin och de andra inte hade kommit till
makten. Det enda vi har är facit. Hade det varit bättre om Ryssland hade utvecklats under en
tzar? Ingen vet, men vi vet att Sovjet satte igång en intensiv utveckling. Sovjets fall hade en
intressant följd. Ryssarna lärde sig hur väst fungerar i Jeltsins Ryssland. Många trodde på
väst, men det gör de inte längre.

Jag känner inte till cyberattackerna, de kan ha ägt rum, men det betyder inte att Moskva stod
bakom dem. Jag försäkrar dig att det finns regimkritiska medier i Ryssland och folk kan
kritisera makten även i andra medier.

De politiskt motiverade rättegångarna ska du ta med en nypa salt. Morden är dock förfärliga,
men inget av dem har knutits till Kreml, trots att västmedierna vill antyda det.

Korruptionen är svår och de kriminella vet att skydda sig. Numera vet de allt om mobiler t.ex.
Nyligen greps en minister och flera höga byråkrater råkade illa ut, så kampen går vidare.

VP upptäckte att det fanns läckor i Kreml och därför började han utreda på ett nytt sätt. Det
bästa exemplet är en 18 månader lång utredning, han troligen själv ledde under radarn. Den
resulterade i att flera politiker i östra Ryssland greps. På Krim övervakas byråkraterna av
kameror. Vittnesmål från Sevastopol.

Nej, de ryska soldaterna var redan på plats och det tillåtna antalet överskreds aldrig. De
krimska självförsvarsgrupperna fick ingen hjälp alls av militären i början, men det ändrades
sedan. Notera att man inte kan tala om krig på Krim. Allt gick fredligt till. Annars brukar ju
soldater skjuta, eller hur?

Moskva stödjer inte inbördeskriget, VP vill ha stopp på det. Det som händer är att Moskva
med stora pengar hjälper Donbass att överleva. Hjälpsändning efter hjälpsändning. Möjligen
ryska rådgivare för att få igång ekonomin.

Jo, en kupp ägde rum i Kiev. Understödd av fem miljarder dollar och några oligarker. Nuland.

Du måste skilja på nationalism och patriotism. Ryssarna är fosterlandsvänner, men inte på
västerländskt sätt.

Asatro är inte en förutsättning för nationalism, vem påstår det? Du vänder och vrider på allt.

Att jag inte alltid går i clinch med dig har sina skäl. Du snokar reda på mig i nästan alla
trådar, oavsett ämne (inte bara politik), men missade den om Juncker. Jag anar en kampanj
och du är ofta oförskämd. Jag svarar sällan Lucas, hans inlägg är nästan oläsliga. Brukar du
bråka med honom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback