Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 13:03
  #313
Medlem
Ambelains avatar
Svensk "vardagshusmanskost" är ju knappast känd för att vara så värst uppmuntrande precis.

Utan det är mest mat som ska ner i matstrupen, på kortast möjliga tid under 30-minutersrasten på jobb.
Så man kan ju liksom inte Kräva att den ska vara mer spektakulär än den (inte) är.
Dvs det är "snabb mat" utan vare sig kärlek eller omtanke.

Flyktingar brukar reagera kraftigt Mot denna mat, och det är ju inte så konstigt med tanke på att de alltid varit vana vid omsorgsfullt tillagad (och avnjuten) mat.
Inte så hemskt överraskande då, att de börjar lacka när de bara blir serverade upptinade torsk-block med kokta potatisar, dag ut och dag in.


TS tror att sådant är "svensk husmanskost," sådan mat han ätit på lunchrasterna i skolan osv.
Men det är inte husmanskost.

Svensk husmanskost är mat som kräver omsorgsfull tillagning. Det är inte något som man slänger ihopa i en handvändning alltså.
Kalopsen, som TS skriver så nedslående om tex, det är ju en maträtt som inkluderar det Långkok som TS samtidigt skriver så uppskattande om (fast samtidigt felaktigt, eftersom han tror att Tacos är långkok ... ).



Själv var jag mer än dödligt trött på vardagshusmanskosten när jag flyttade hemifrån.
Inte en chans i världen att jag själv skulle laga till något sådant, tänkte jag (och visste jag).
Jag åt inte ens kokt potatis på hur länge som helst.

Men med åren, och med visdomen, har jag fått smaka på hur Riktig svensk husmanskost Ska smaka.
Och lärt mig vad som faktiskt krävs för att laga till den på rätt sätt.
Det har fått mig att ändra uppfattning, totalt.

Dvs riktig svensk, nordisk, husmanskost kan vara precis hur fantastiskt god som helst.
Det finns flera traditionella svenska rätter jag idag har som verkliga favoriter, som kan få det att vattnas i munnen på mig vid bara tanken.


Och jodå, t.o.m. kokta potatisarna har jag lyckas förstå förtjusningen med, till slut (på rätt sätt, med rätt maträtt).



---

Jag vill nog rekommendera TS att snarast möjligt boka bord på något närbeläget Gästgiveri, för att där lära sig hur Äkta svensk husmanskost Ska smaka.
Helst ett Skånskt Gästgiveri isf, såklart ...
Citera
2018-10-07, 14:22
  #314
Medlem
Det svenska köket är världsklass tillsammans med det italienska. Nyckeln är att maten kräver omsorgsfull tillagning och goda råvaror.
Citera
2018-10-08, 21:31
  #315
Medlem
japanskbruds avatar
jag lagade mat ikväll .. och har precis bemästrat raggmunkar med stekt fläsk ..
Det kanske låter enkelt , men jag lovar att det kan bli fel... och en mkt tråkig upplevelse..

Blev så jävla bra så jag känner mig helt paff .. förtjänar fan en michelinstjärna nu.. Ingen har lyckats lika bra sen min farmor levde.. Hemligheten va tydligen att steka dom i fläskflottet som blev över och smör. Äntligen. Blev ljusårs skillnad mot att bara använda smör. Tack per morberg ;D

..Resturanger kan misslyckas brutalt med det.. sladdrigt rosa fläsk som nästan är kokt är kokt .. raggmunkar som är råa innuti och smaklösa eller smakar hushållspapper.. .. för 99 spänn eller mer .. nej tack..
Ingen resturang här fixar det.
Citera
2018-10-09, 00:56
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag lagade mat ikväll ..

Blev så jävla bra så jag känner mig helt paff .. förtjänar fan en michelinstjärna nu.. Ingen har lyckats lika bra sen min farmor levde..

Det tycker alla vi andra också!

Men, med riktiga råvaror och eventuellt recept, i alla fall till en början, så fixar man biffen.
Citera
2018-10-09, 21:22
  #317
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag lagade mat ikväll .. och har precis bemästrat raggmunkar med stekt fläsk ..
Det kanske låter enkelt , men jag lovar att det kan bli fel... och en mkt tråkig upplevelse..

Blev så jävla bra så jag känner mig helt paff .. förtjänar fan en michelinstjärna nu.. Ingen har lyckats lika bra sen min farmor levde.. Hemligheten va tydligen att steka dom i fläskflottet som blev över och smör. Äntligen. Blev ljusårs skillnad mot att bara använda smör. Tack per morberg ;D

..Resturanger kan misslyckas brutalt med det.. sladdrigt rosa fläsk som nästan är kokt är kokt .. raggmunkar som är råa innuti och smaklösa eller smakar hushållspapper.. .. för 99 spänn eller mer .. nej tack..
Ingen resturang här fixar det.

Ett stort steg för en liten kvinna. Grattis!
Citera
2018-10-10, 09:41
  #318
Medlem
Fader Jacks avatar
Stekt fläsk är väl inte kokt, ibland har det väl t.om. hänt sig tvärtom. Och stekt potatis är ju gott.

Och potatismos kan ju vara riktigt jävla gott, tillsammans med köttbullar och sås.

Även den vanliga ärtsoppan kan ju bli god om den tillagas rätt.
Citera
2018-10-10, 19:08
  #319
Medlem
TraXzmans avatar
Rekommenderar att man tillagar eller låter andra som kan laga riktig svensk husmanskost göra det efter recept av kända svenska kockar ... Nu är jag ingen expert på vilka svenska kända kockar som verkligen kan laga svensk husmanskost men tex mannerström ev moberg mfl som har många år i nacken av svensk traditionell mat och hur den ska egentligen tillagas

Man ska inte ta referenser av nåt halvtramsigt husmanskost recept och dömma ut det från vilken källa som helst som inte kan laga maten korrekt ... Sen finns det mycket husmanskost som har ändrats lite till det mycket bättre - smak, inkl nya rätter kommer såklart ju på löpande band som i alla andra länder
Citera
2018-10-28, 22:36
  #320
Medlem
Sydeuropeisk åsikt:

Sverige har väldigt goda delikatessprodukter och toppen patisserie.Men ingen "cuisine"på riktigt tycker jag.Korvar.Ostar som liknar parmesan.Traditionella rökta eller inlagade fisk.Maten har ju mycket fett i,men det behövs här uppe!

Kaviar är konstigt för en utlänning.Men smakfullt iaf.Makrill i sås.Söta såser och söt senap kan vara äckligt i början,men man kan lära sig.Lingon är en kunnig ersatz till citron som inte finns i skandinavien.

Sallader har ni enormt brist av kunskap på.Sallad är inte en blad av romansallad i fatet nära din fläskstejk.Sallad är en blanding av grönsaker,kanske frukter,och ska absolut innehåller nån form av dressing eller/och olivolja(viktigast).

Svensk kebab är vad kallas för Shawarma(eller nånting liknade) i arabländer.Jag tycker om min kebab men får alltid explosiv diaree av det.Då undviker jag det.Jag tror att sydeuroppeer är inte vana med mycket animalisk fet i maten iaf...

Pizza är väldigt god.Men restaurangerna i landet ligger helt på 60 talet,förutom de bra ställe i stockholm och andra storstäder.Plastiska stolar och Jula deco.De är typ mat,kök,en snabb käk efter jobbet.Säkert långt borta från Michelinkatalogen,hehe

En hel del produkter ,köttbullar,hot-dog korv,fiskbullar i konserv,osv,är bara återvunna produkter(skit)från kött och fiskindustri.Helt oacceptabelt i andra länder.

Jag kan inte hitta grovmålen färs på matbutikerna.Färs är målen till slajm.Och det är inte okej,jag vill se vad jag äter,och ibland få köttbitar i maten.

Mjölk är Toppen och billig!Smör är toppen med.

Brett sortiment av grönsaker från hela världen.Dyrare är de på de vanliga mataffärer,ICA,Coop osv.Arabaffärer har bättre,fräscha och betydligt billigare grönsaker.Konstigt...

Väldigt svårt att hitta bra,billig lamm.

Fläsk är toppen.Svensk kött är topkvalite i jamförelse med kött importerad från nederländerna.

Lax älskar vi alla.Men den innehåller mycket antibiotiska och konstiga kemikalier.

Frukostmarmelad.I de flesta fall är den tillverkad i sverige är den bara glykos,socker,och bara 8-20% frukt.

Lättdryck.Vad är det egentligen?Vatten med 0,1%juice i.Svårt att hitta engångsförpakningar med äkta juice.

Söt bröd,typ sirapslimpa.Varför?

Godiskulturen.Helt oförståeligt.

Små svenska potatisar är toppen.

Konstigt:Svenskar äter frukt och grönsaker utan att tvätta den.Allt är förtvättad i sverige.Men inte importerade varor som t.ex äpplena från Österrike,det får du äta tvättad och utan märkeslappen i...
Citera
2018-11-03, 18:14
  #321
Medlem
Bbobis avatar
Svensk mat är underbar men man tar kanske inte nån simpel köttgryta som exempel utan rökt/gravad lax med romsås, potatis och citron eller nåt som man skulle kunna äta varje dag och alldrig tröttna på.
Citera
2018-11-03, 18:21
  #322
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Svensk mat är underbar men man tar kanske inte nån simpel köttgryta som exempel utan rökt/gravad lax med romsås, potatis och citron eller nåt som man skulle kunna äta varje dag och alldrig tröttna på.

En köttgryta behöver ju inte vara simpel, och kan varieras i oändlighet.
Citera
2018-11-03, 19:36
  #323
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En köttgryta behöver ju inte vara simpel, och kan varieras i oändlighet.

Jo visst men köttgrytor har alla länder och även om de kan vara väldigt goda knappast vad man definierar ett lands mat efter.

Bara vad jag anser.

Som att dra alla asiatiska länder över en kam genom att säga: ris, stekt fisk, tråkigt. även om de alla erbjuder lite mer unika rätter som är väldigt goda. Men visst, dom äter ju alla ris och fisk så låt oss stanna där.
__________________
Senast redigerad av Bbobi 2018-11-03 kl. 19:40.
Citera
2018-11-04, 00:07
  #324
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanharr
Man blir glad av mat från t.ex. Mexiko, Japan eller Italien. Speciellt om det är välgjort, så som långkok av tacos, riktig italiensk pizza eller välgjord sushi. Svensk mat är dock enbart deprimerande. Titta t.ex på detta: http://www.ica.se/imagevaultfiles/id...n08_kalops.jpg

Potatis är stapelvaran som ingår i allt och det är i särklass den tråkigaste. Det enda sättet att få det att smaka bra (smaka något överhuvudtaget) är att göra duchessepotatis och få till bra yta.

Pyttipanna, raggmunk, till och med saker som ska vara lite lyxigare så som Wallenbergare är enormt tråkigt. Många matkulturer har köttbullar, men Sverige har de absolut tråkigaste, ljusår sämre än italienska köttbullar i tomatsås.

Svensk mat har fått noll spridning världen över, förutom att köttbullar slumpas bort i Ikeavaruhus till folk som inte bryr sig vad de stoppar i sig. Samtidigt har tysk Bratwurst och turkisk Shish kebab tagit världen med storm.

Allt man behöver göra är att bildgoogla "husmanskost" för att bli grundligt äcklad av synen.



Svensk matlagning är idag världsledande.
Vi har några av Världens bästa kockar och matlagare.
Och om du fullständigt har missat den svenska maten så är frågorna två;

-Vet du vad som egentligen är världshyllad svensk mat? Hur den presenteras?

-I övriga världens alla hörn "gräver man där man står". Du söker allt utanför och långt bort.
Är du inte kunnig att förvandla mat som har ett ursprung till att passa väl in i ett annat ursprung, t.ex. det svenska?

Du bör lära dig en hel del om råvaror, ursprung och allt fantastiskt som man kan göra med dem.
Man måste inte älska allt.
Men ditt inlägg är bara okunnigt.

´
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback