Citat:
Ursprungligen postat av
8bitrage
Alltså, de siffror som står i din slutgiltiga deklaration idag bör du väl ha sett redan när du deklarerade i mars/april? Varför komma nu och överklaga?
Du kan för övrigt både begära omprövning (görs mot skatteverket) eller överklaga (förvaltningsrätten). Så bara skaffa underlag som stöder din sak och skicka in. Saker som kontoutdrag och lönespecar är ju bra att ta med sig.
Vad har dom utgått ifrån när de tagit beslutet? För antar att dom vill ha in mer skatt än vad du är villig att betala?
Nej, jag har att göra med en bedragare. Den årslön som arbetsgivaren rapporterade i mars/april var bara knappt 60 % av årslönen som rapporterades härom dagen. Det kanske var tur för mig att han försökte en superblåsning så att även en så godtrogen som jag helt enkelt blev tvungen att fatta misstankar.
I stort sett alla relevanta uppgifter finns på lönespecifikationerna och det mesta kan verifieras från en centraldator som även kan bevisa felaktiga uppgifter. Dock är lönespecifikationerna undermåliga. Att exempelvis få fram månadens påstådda bruttolön samt påstått utbetalt belopp kräver miniräknare (och ibland gissningar) eftersom dellöner inte har summerats. Han gick utan min vetskap över från firma till aktiebolag och jag tror att jag vet när. Jag vet inte exakt vilka dagar som jag deklarerats för då decemberlönen har splittats på två skatteår. Påstått utbetald lön saknas på kontot.
Jag har skickat all relevant information till skattemyndigheten med tydliga uträkningar och varenda siffra styrkt men min tolkning av skattemyndigheten är att de inte har tid att bry sig. De litar på arbetsgivaren och svarar mig med en siffra på bruttolön och avdragen skatt.
Vad kan jag göra när arbetsgivaren inte lyfter ett finger? Jag får inte ens se hur lönen är uträknad. Kan jag kräva någonstans att få se en uträkning?