• 1
  • 2
2016-12-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, men det som är utbetalt i december lär redan vara med i kontrolluppgiften du fick i januari.
Mycket styrs av avtal på arbetsmarknaden, i de flesta fall kollektivavtal som görs upp mellan företag och fack. Lönespecen omfattas därutöver av skattetekniska krav, ag är ju skyldig att dra källskatt enligt tabell och måste givetvis dokumentera det också, samtidigt skall alla uppgifter du fått på dessa specifikationer stämma överens med kontrolluppgiften som lämnas ultimo januari.
Lagbrott, ja troligen, men kan inte ge dig mer svar på det - det bör skattemyndigheten kunna svara på.

Tack! Jag har fått en lönespecifikation per månad och ingen uträkning på hur decemberlönen har splittats. Splittningen har flera oklara variabler (bland annat tre dagar som specificerats på fel månad) som gör att sätten att räkna på blir många och ingen variant får jag att stämma. Jag måste helt enkelt få se hans beräkning, delvis för att inte få knas på nästa års deklaration också. Jag får knalla ner till skattemyndigheten som sannolikt inte heller kan räkna fram bruttolönen ur två lönespecifikationer. Förhoppningsvis får jag mer hjälp än av skattehandläggaren.

För övrigt börjar jag luta åt en klumplösning. Jag begär utbetalning på de två tyngsta posterna som är lättbevisade. Betalar han inte så får fogden ta över. Utöver detta har han gjort ett par missar som gynnar mig som kan kvittas mot alla resterande småfel. Till skattemyndigheten visade jag nitiskt varenda detalj men det blev tydligen error. De orkade inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in