Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-15, 23:41
  #1
Medlem
Är i 40 års åldern och de flesta vet att det inte är det lättaste att hålla igång.
Jag brukar träna en del kondition så som löpning, cykling och promenader.
Blir mestadels promenader nu under den kalla årstiden.
Jag är 182 cm och väger 72 kilo. Ser inte mig som direkt smal utan har en del att bli av med runt midjan och brösten.
Istället för bara kondition träning har jag börjat köra lite övningar här hemma. Blir 2-3 ggr i veckan. Vad tycker ni om dessa övningar och tror ni att det kommer göra någon synlig förbättring eller inget alls?
× Armhävningar 4 set 10 rep/ set
× Situps 4 set 30 rep/ set
× bicepscurl 4 set 25/ set med hantlar på 8 kg.
Vad tror ni om detta och kom gärna med fler bra övningar för hela kroppen.
Tacksam för hjälp.
Citera
2016-12-16, 00:01
  #2
Medlem
Är rätt ny på styrketräning och tänker inte komma med tips på övningar då andra kan sånt bättre. Kan dock dela med mig av erfarenhet av ett liknande upplägg. Körde armhävningar 10 reps x 5 sets varvat med bicepscurls på 12 kg x 10 x 5 dagligen i ett år för typ 4-5 år sedan när jag var 22-ish. Gav nada i varesig styrka eller volym.
Citera
2016-12-16, 00:36
  #3
Medlem
dstructs avatar
Har du inget utegym i närheten? Om du ändå springer..

Utfall (ryggsäck för ökad belastning)
Benböj (ryggsäck för ökad belastning)

Plankan

Köp en pullup-stång

Kolla om det finns någonstans i lägenheten du kan göra dips. Går bra att göra med flata händer. Till exempel mellan två bord i samma höjd.

Om du är stark så kan du göra axelpress genom att stå på händer lutad mot en vägg.

En kettlebell eller två kan man göra rätt mycket med och tar liten plats. Går att köpa på de flesta sportaffärer.

Finns rätt mycket övningar att göra hemma om du söker på google.
Citera
2016-12-16, 01:58
  #4
Medlem
eenoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Är i 40 års åldern och de flesta vet att det inte är det lättaste att hålla igång.
Jag brukar träna en del kondition så som löpning, cykling och promenader.
Blir mestadels promenader nu under den kalla årstiden.
Jag är 182 cm och väger 72 kilo. Ser inte mig som direkt smal utan har en del att bli av med runt midjan och brösten.
Istället för bara kondition träning har jag börjat köra lite övningar här hemma. Blir 2-3 ggr i veckan. Vad tycker ni om dessa övningar och tror ni att det kommer göra någon synlig förbättring eller inget alls?
× Armhävningar 4 set 10 rep/ set
× Situps 4 set 30 rep/ set
× bicepscurl 4 set 25/ set med hantlar på 8 kg.
Vad tror ni om detta och kom gärna med fler bra övningar för hela kroppen.
Tacksam för hjälp.

Googla på HIIT och titta även på filmer på youtube, det står för high intensity interval training, jävligt hårt dock men effektivt.
Citera
2016-12-16, 06:10
  #5
Medlem
cacas avatar
Är 183 och väger 105 kg, men är extremt vältränad!

72 kg? Och känner att du vill bli av med midja och bröst?
Rent spontant så ät mindre spring mer så kanske magen och bröst försvinner, men jag skulle nog ändå utan ha sett dig rekommendera dig skaffa ett gymkort och träna hela kroppen.

På gymet betalar du en PT för få hjälp med det du vill förändra och för att lära dig övningarna rätt. Sen lite fokus på mat så ska du se att du också kör bicepcrul med 30 kg hantlarna om nått år!
Citera
2016-12-16, 07:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dstruct
Har du inget utegym i närheten? Om du ändå springer..

Utfall (ryggsäck för ökad belastning)
Benböj (ryggsäck för ökad belastning)

Plankan

Köp en pullup-stång

Kolla om det finns någonstans i lägenheten du kan göra dips. Går bra att göra med flata händer. Till exempel mellan två bord i samma höjd.

Om du är stark så kan du göra axelpress genom att stå på händer lutad mot en vägg.

En kettlebell eller två kan man göra rätt mycket med och tar liten plats. Går att köpa på de flesta sportaffärer.

Finns rätt mycket övningar att göra hemma om du söker på google.

Tack för dina tips.
Finns ett utegym men är tyvärr en bit bort. Har testat det någon gång i samband när jag sprungit.
På något vis tilltalar det mig inte alls. Man kan vara ute och springa i en timme men inte lägga lite tid på gymmet.
Enkla anledningen är att jag tycker det är trist.
Men skall se vad man mer kan göra för övningar hemma.
Citera
2016-12-16, 07:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Är 183 och väger 105 kg, men är extremt vältränad!

72 kg? Och känner att du vill bli av med midja och bröst?
Rent spontant så ät mindre spring mer så kanske magen och bröst försvinner, men jag skulle nog ändå utan ha sett dig rekommendera dig skaffa ett gymkort och träna hela kroppen.

På gymet betalar du en PT för få hjälp med det du vill förändra och för att lära dig övningarna rätt. Sen lite fokus på mat så ska du se att du också kör bicepcrul med 30 kg hantlarna om nått år!

Hej.

Visste att min vikt skulle komma på tal.
Jag har vägt 94 kilo en gång och faktiskt gått ner till 72 genom just promenader, löpning och cykling.
Då även börjat äta mindre kolhydrater, mer proteiner och mindre portioner.

Precis som du skriver hade jag hoppats på att överflödet runt midja och pattar försvann genom samma träning som tidigare.
MEN det gör det inte. Utan det försvinner på typ fel ställen. Många som jag inte träffat på ett tag tycker att jag ser sjuk ut.

Kanske inte så konstigt om man gått ner 20 kg.
Citera
2016-12-16, 09:02
  #8
Medlem
shitmagnets avatar
Det viktigaste är inte övningarna i sig utan att de sker med progressiv belastning, att man ökar på motståndet varefter man blir starkare, annars händer ingenting... och att man utför övningarna på ett säkert sätt.
Det finns rätt mycket att youtuba fram på "bodyweight exercises" t.ex, AthleanX har en del coola övningar om man så önskar, öht en vettig människa.

Du ska inte släpa dig iväg till något gym? Kan bli lättare att motivera sig där.
Citera
2016-12-16, 09:47
  #9
Medlem
Köp en bänkpress så har du löst hela pusslet. På bänkpress tränas bröst men de mindre musklerna som triceps och axlar. Med stången sen så kan du träna ryggen som är den andra viktiga muskeln på överkroppen. Även biceps kan du köra med stången. Samt marklyft och ben. I samtliga övningar så kan du öka belastningen vilket inlägget ovanför påpekar som viktigt.

Så där har du en bra hemmalösning som inte kostar många tusen och tar rätt så liten plats .

Köp och se till att komma i form. Jag hjälper dig gärna med övningar. Själv gick jag steget längre och köpte mig ett komplett gym och renoverade så det ser ut som ett mini-nordic Wellness hemma. :)
Citera
2016-12-16, 14:10
  #10
Medlem
Får jag fråga om dom här 10 armhävningarna, slutar du tvärt på 10 för att schemat säger så?
8kgs hantlar?

Skärp dig allvarligt talat! Sluta fjanta dig. Det skall vara jobbigt och utveckla muskler/få ner. Blir uppriktigt sagt förbannad.
__________________
Senast redigerad av psycoghost 2016-12-16 kl. 14:12.
Citera
2016-12-16, 14:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Får jag fråga om dom här 10 armhävningarna, slutar du tvärt på 10 för att schemat säger så?
8kgs hantlar?

Skärp dig allvarligt talat! Sluta fjanta dig. Det skall vara jobbigt och utveckla muskler/få ner. Blir uppriktigt sagt förbannad.
Det är bättre om han gradvis ökar belastningen nu verkar han (no offense) vara den mest vältränade personen
Citera
2016-12-16, 14:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Får jag fråga om dom här 10 armhävningarna, slutar du tvärt på 10 för att schemat säger så?
8kgs hantlar?

Skärp dig allvarligt talat! Sluta fjanta dig. Det skall vara jobbigt och utveckla muskler/få ner. Blir uppriktigt sagt förbannad.

Haha blir du förbannad på riktigt så är det fan du som ska skärpa dig!
Kom med något konstruktivt istället för att fjanta dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback