• 1
  • 2
2016-12-14, 20:02
Medlem
Japp, precis som rubriken så rök kortet idag, surt? Väldigt, men har bara mig själv att skylla!

Körde 114 på 70 väg och kortet och 4000 spänn fattigare, men nu till frågan!

Har försökt kolla igenom lite vad andra sagt om samma sak men kan inte riktigt greppa det. Min prövotid är förbi och har snart haft körkortet i 4 åt, aldrig tidigare bötfällt eller något. Men vad tror ni, hur länge är jag utan eller blir det att göra om det hela? Tänkte även prata med min chef imorgon om han kan skriva ett intyg på att jag behöver det då det varken går bussar eller tåg till mitt arbete (bor 5 mil ifrån). Vad tror ni Flashback, har ni någon erfarenhet?
Citera
2016-12-14, 20:10
Medlem
Jag kan tyvärr inte svara på om du måste ta om kortet eller inte, men jag vet en kille som bad sin chef skriva ett intyg att han behöver körkort för att ta sig till jobbet och han fick tillbaka sitt körkort efter "bara" en månad.
Citera
2016-12-14, 20:17
Medlem
Servals avatar
Jag körde ca 130 på 90-väg och fick tillbaka mitt kort efter 2 månader. Detta är dock ett par år sen nu. Jag var varken sämre eller bättre förare under dessa två månader så det gick alldeles utmärkt att köra utan körkort den tiden. Skriv över bilen på förälder eller syskon så borde risken bli mindre att du stoppas.
Citera
2016-12-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuck
Jag kan tyvärr inte svara på om du måste ta om kortet eller inte, men jag vet en kille som bad sin chef skriva ett intyg att han behöver körkort för att ta sig till jobbet och han fick tillbaka sitt körkort efter "bara" en månad.

Har läst lite om jag behöver ta om kortet, men de flesta säger att det inte ska behövas vilket hade varit bra för min del, men för se! Tänkte ta och snacka med min chef imorgon så fort jag kommer till jobbet så får se om han är villig att göra mig den tjänsten, annars får jag lösa det hela på något sätt!

Men fan vad detta svider! Första gången någonsin nåt sånt här händer, när man bara vill hem liksom, när man alltid annars kör lugnt i trafiken men just idag.. men dagen skulle komma tydligen
Citera
2016-12-14, 20:24
var det trafikkamera eller "riktig" polis? och vad hindrar dig att köra trots indraget kort? att bli stoppad igen är väl inte särskilt troligt om du kör långsammare. bara en fråga alltså - ingen uppmaning.
Citera
2016-12-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag körde ca 130 på 90-väg och fick tillbaka mitt kort efter 2 månader. Detta är dock ett par år sen nu. Jag var varken sämre eller bättre förare under dessa två månader så det gick alldeles utmärkt att köra utan körkort den tiden. Skriv över bilen på förälder eller syskon så borde risken bli mindre att du stoppas.

Bilen står på farsan och har alltid gjort det, men tänker dock inte köra vidare nu.. men tack för att du fick mig att le en aning, inte att du blev av med ditt utan att du bara körde vidare

Men det hade känts lite väl om jag hade behövt ta om det med tanke på att man aldrig blivit straffad eller ens bötfälld tidigare och annars är lugn i trafiken.. men visst, två månader är ju ändå ett tag men det är väl bara till att bita ihop I guess.
Citera
2016-12-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
var det trafikkamera eller "riktig" polis? och vad hindrar dig att köra trots indraget kort? att bli stoppad igen är väl inte särskilt troligt om du kör långsammare. bara en fråga alltså - ingen uppmaning.

Va en riktig polis! Jo, tanken har ju slagit mig, men just antal milen jag ändå kör per dag och just de hållet jag kör brukar polisen befinna sig på titt som tätt, så jag känner mig inte sugen på att chansa.
Citera
2016-12-14, 20:33
Medlem
Yggdrasil12s avatar
jag hade i unga dagar 6 månader kvar av min prövotid alltså hade jag haft körkort 18 månader

blev stoppad av snuten en kväll för att jag körde mot rött vilket i mina ögon var gult när jag blåste förbi trafiksignalen. men men 3500kr i böter och indraget körkort i 2 månader minst. sedan tog jag om kortet + risk1 + risk2 + teoriprov + körprovet.

det komiska i det hela var att jag fick samma uppkörnings person

tiden utan körkort var inge roligt men bor dock inne i stan men ändå haha
Citera
2016-12-14, 20:33
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraibrahimovic
Va en riktig polis! Jo, tanken har ju slagit mig, men just antal milen jag ändå kör per dag och just de hållet jag kör brukar polisen befinna sig på titt som tätt, så jag känner mig inte sugen på att chansa.

Fastnar du i en kamera så neka. Jag råkade ut för det för något år sen, skickade in papper där jag hävdade att jag lånat ut bilen till en som var intresserad av att köpa den. Ärendet blev nedlagt.

Nu vet jag inte hur processen ser ut riktigt, men om det inte blir nedlagt så erkänn innan rättegång.
Citera
2016-12-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
jag hade i unga dagar 6 månader kvar av min prövotid alltså hade jag haft körkort 18 månader

blev stoppad av snuten en kväll för att jag körde mot rött vilket i mina ögon var gult när jag blåste förbi trafiksignalen. men men 3500kr i böter och indraget körkort i 2 månader minst. sedan tog jag om kortet + risk1 + risk2 + teoriprov + körprovet.

det komiska i det hela var att jag fick samma uppkörnings person

tiden utan körkort var inge roligt men bor dock inne i stan men ändå haha

Min gamla polare körde 25 km över hastigheten på en 80-väg, då även under sin prövotid, de tog hans körkort men han fick tillbaka det, alltså inget indraget eller så, så det är ju inte konstigt att man funderar. Men visst, 114 på 70-väg, eller ens köra för fort, är inte okej, och det är bara svälja sin stolthet och bara ta det. Haha synd man inte bodde lika bra, har 5 mil till jobbet och inga tåg, inga bussar eller något då jag börjar vid 6 och kollektivtrafiken drar igång vid samma tid.....

Citat:
Fastnar du i en kamera så neka. Jag råkade ut för det för något år sen, skickade in papper där jag hävdade att jag lånat ut bilen till en som var intresserad av att köpa den. Ärendet blev nedlagt.

Nu vet jag inte hur processen ser ut riktigt, men om det inte blir nedlagt så erkänn innan rättegång.

Nu var det ju en riktig människa och jag nekar definitivt inte till något då jag med handen på hjärtat kan säga att jag körde för fort, hur fort visste jag inte förrän han tvunget skulle visa mig hur snabbt jag körde (trots att han sa hastigheten och jag förstod vad som hände)..
Citera
2016-12-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraibrahimovic
Japp, precis som rubriken så rök kortet idag, surt? Väldigt, men har bara mig själv att skylla!

Körde 114 på 70 väg och kortet och 4000 spänn fattigare, men nu till frågan!

Har försökt kolla igenom lite vad andra sagt om samma sak men kan inte riktigt greppa det. Min prövotid är förbi och har snart haft körkortet i 4 åt, aldrig tidigare bötfällt eller något. Men vad tror ni, hur länge är jag utan eller blir det att göra om det hela? Tänkte även prata med min chef imorgon om han kan skriva ett intyg på att jag behöver det då det varken går bussar eller tåg till mitt arbete (bor 5 mil ifrån). Vad tror ni Flashback, har ni någon erfarenhet?

har för mig att om det blir indraget mer än ett år så måste du ta om
Citera
2016-12-14, 21:30
Bannlyst
Citat:
Begå inte fler idiotiska tilltag som detta TS! Stå ditt kast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in