2016-12-14, 21:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibraibrahimovic
Japp, precis som rubriken så rök kortet idag, surt? Väldigt, men har bara mig själv att skylla!

Körde 114 på 70 väg och kortet och 4000 spänn fattigare, men nu till frågan!

Har försökt kolla igenom lite vad andra sagt om samma sak men kan inte riktigt greppa det. Min prövotid är förbi och har snart haft körkortet i 4 åt, aldrig tidigare bötfällt eller något. Men vad tror ni, hur länge är jag utan eller blir det att göra om det hela? Tänkte även prata med min chef imorgon om han kan skriva ett intyg på att jag behöver det då det varken går bussar eller tåg till mitt arbete (bor 5 mil ifrån). Vad tror ni Flashback, har ni någon erfarenhet?

Tror du blir av med det i tre månader (+ böterna 4000 kr) http://körfrågor.se/botesbelopp-och-straff
Jobbigt men kör inte mer än 25 km/h för fort på vägar med högre hastighet. Kanske bör du hålla dig extra i skinnet när du får kortet åter, när du nu åkt dit. Har för mig att det är lättare att bli av med kortet igen om man redan blivit det nyligen.
Citera
2016-12-14, 22:41
Medlem
Om nu OP skulle få för sig att köra bil igen utan att ha fått tillbaka sitt körkort och bli stoppad av polisen, så skulle OP bli skyldig till grov olovlig körning. Vid grov olovlig körning så klarar man sig inte undan med bara böter..

Visslar på Emil i snickarboas ledmotiv..
Citera
2016-12-14, 23:03
Medlem
Citat:
Vad tror ni Flashback, har ni någon erfarenhet?

Skriv bilen på mamma, om den ser civiliserad ut, håll den ren och snygg, med fungerande belysning. Kör som folk, aldrig sent på kvällen och eller i fel område.

Ev i kombination med att lära dig en släktings personnummer utantill.

Så behöver du aldrig mer tänka på körkort.

Se det som en bonus för all skatt du betalar för en polis som inte dyker upp annars heller.
Citera
2016-12-14, 23:20
Medlem
NirvanAs avatar
125 på 80-väg, fick tillbaka mitt efter 4 månader... dock hade jag 2 fortkörningar sen innan inom en 2års period samt att jag fick anmärkning för för tätt avstånd till framförvarande bil också.

Så ju mer de lägger på, desto sämre blir det.

Du kommer bara bli av med det 1-2 månader.
Citera
2016-12-14, 23:52
Medlem
Hur länge blir du av med kortet? Över ett år så behöver du ta om det. Under ett år får du tillbaka behörigheten och får beställa nytt körkort.
Citera
2016-12-14, 23:57
Medlem
Citat:
Har läst lite om jag behöver ta om kortet, men de flesta säger att det inte ska behövas vilket hade varit bra för min del, men för se! Tänkte ta och snacka med min chef imorgon så fort jag kommer till jobbet så får se om han är villig att göra mig den tjänsten, annars får jag lösa det hela på något sätt!

Men fan vad detta svider! Första gången någonsin nåt sånt här händer, när man bara vill hem liksom, när man alltid annars kör lugnt i trafiken men just idag.. men dagen skulle komma tydligen

Just idag kunde du ha kört ihjäl någon, eller kört ihjäl dig själv. Och för vad? Jo, för att du ville hem...
Men det enda du tänker på är ditt körkort. Jag hoppas du blir av med det under lååång tid
Citera
2016-12-15, 03:09
Medlem
Camcalderons avatar
Citat:
Min gamla polare körde 25 km över hastigheten på en 80-väg, då även under sin prövotid, de tog hans körkort men han fick tillbaka det, alltså inget indraget eller så, så det är ju inte konstigt att man funderar. Men visst, 114 på 70-väg, eller ens köra för fort, är inte okej, och det är bara svälja sin stolthet och bara ta det. Haha synd man inte bodde lika bra, har 5 mil till jobbet och inga tåg, inga bussar eller något då jag börjar vid 6 och kollektivtrafiken drar igång vid samma tid.....

Nu var det ju en riktig människa och jag nekar definitivt inte till något då jag med handen på hjärtat kan säga att jag körde för fort, hur fort visste jag inte förrän han tvunget skulle visa mig hur snabbt jag körde (trots att han sa hastigheten och jag förstod vad som hände)..

Du snackar goja! Polisen drar in kortet över 32 km/h inte under så som du beskriver det.
Citera
2016-12-15, 07:59
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Just idag kunde du ha kört ihjäl någon, eller kört ihjäl dig själv. Och för vad? Jo, för att du ville hem...
Men det enda du tänker på är ditt körkort. Jag hoppas du blir av med det under lååång tid

Men snälla varför skulle han köra ihjäl någon 114 km/h på 70 väg är ju inte så tok fort
Citera
2016-12-15, 08:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Men snälla varför skulle han köra ihjäl någon 114 km/h på 70 väg är ju inte så tok fort
Korsning, medtrafikant som missbedömer hastigheten= kollision. Tänk till lite, människa!
Citera
2016-12-15, 08:29
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Korsning, medtrafikant som missbedömer hastigheten= kollision. Tänk till lite, människa!

Beror ju på vägen tänk du med lite finns många 70 vägar man kan pressa på det är ju helt hur det ser ut men många går i taket och tror man ska köra ihjäl någon bara för man kör fort .
Citera
Carl Hamiltons avatar

Moderatormeddelande

Postat av Carl Hamilton 2016-12-15, 08:32
Medlem
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
2016-12-15, 08:33
Medlem
budadis avatar
Jag tappade kortet en gang och fick en manad rabatt motfor praxis nar jag (och chefen tror jag) skrev Att Jag Behovde Korkortet i Jobbet.

Hade Inget Sen Tidigare Heller.

Sa Rakna Med 2-3 manader Utan Kort Ar MItt Tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in