• 1
  • 2
2016-12-13, 23:46
Medlem
GormDenGamles avatar
"En matchfixningsskandal i svensk elitfotboll kan vara på väg att rullas upp. Enligt Uppdrag granskning och Dagens Nyheter är 43 spelare misstänkta. Åtta matcher i superettan 2015 kan ha varit riggade."

"Dagens Nyheter skriver att uppgifterna kommer från hemliga dokument som tidningen och SVT:s Uppdrag granskning fått ta del av. Materialet är sammanställt av det schweiziska företaget Sportradar som bland annat jobbar på uppdrag av Uefa med att avslöja manipulerade matcher.
Under 2015 ansågs superettan i fotboll ha ”mycket hög risk”. Åtta matcher är misstänkta, men rapporten pekar inte ut vilka."

"Listan över svenska spelare innehåller 43 namn, varav 25 har förekommit i tre misstänkta matcher eller fler."

Vilka lag, matcher och spelare kan vara inblandade?

Länk: http://www.sydsvenskan.se/2016-12-13...r-matchfixning
Citera
2016-12-13, 23:52
Medlem
Jag gissar på Athletic, Dalkurd , Syrianska och Assyriska.
Citera
2016-12-13, 23:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Jag gissar på Athletic, Dalkurd , Syrianska och Assyriska.

Varför?
Kasta inte ut dig namn utan en grund till det, tack! Lite mer seriös än så ska man vara.
Citera
2016-12-13, 23:56
Medlem
Som jag sa: En gissning. Det behöver man inte ha någon grund för...
Citera
2016-12-13, 23:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Som jag sa: En gissning. Det behöver man inte ha någon grund för...

Återigen; varför gissar du på just dessa lag?
Citera
2016-12-13, 23:57
Medlem
Vad tror du?
Citera
2016-12-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Återigen; varför gissar du på just dessa lag?

För att det spelar många utlänningar i dessa lag. Jävligt larvigt att anklaga lagen bara på den grunden
Citera
2016-12-14, 00:06
Medlem
Sjukt löjligt att gå på ursprung här, spelarna blir oftast utpressade och har inget val. Det är tungt kriminella som fixar matcher.
Citera
2016-12-14, 00:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Sjukt löjligt att gå på ursprung här, spelarna blir oftast utpressade och har inget val. Det är tungt kriminella som fixar matcher.

Ett antagande gjort på goda grunder, dessvärre. Vid tidigare avslöjade härvor i svensk fotboll har det uteslutande - eller näst intill - rört sig om utländska/invandrade spelare, i de flesta fall spelandes i lag i kategorin "invandrarlag". Så baserat på det är det ingen orimlig gissning att det ser likadant ut den här gången. Det är ingen hemlighet att t.ex. Södertälje har stora problem med organiserad brottslighet, som bland annat omfattar spel i olika former. Min gissning är att Syrianska, Assyriska, Arameisk-Syrianska m.fl. invandrarlag från storstadsområdena är inblandade, däremot inte Dalkurd och AFC United som har en annan profil.

Men det är bara antaganden, som sagt. Svaret lär väl komma i sinom tid.
Citera
2016-12-14, 01:42
Medlem
Har hört från en källa i en av Södertälje-klubbarna att det ska vara problem med matchfixning där. Skulle inte förvåna mig om många av spelarna är därifrån. Att det rör sig om spelare med invandrarbakgrund har ju varit mer eller mindre regel tidigare, varför skulle det vara annorlunda den här gången?

Matchfixning är ett otyg och noterbart är hur lite man gör i Sverige för att få bukt med problemet. När ett flertal spelare i Gunnilse IS åkte fast för några år sedan blev väl enda konsekvensen att en handfull spelare stängdes av något år. Borde finnas tydligare och hårdare straff.
Citera
2016-12-14, 01:58
Medlem
tankermans avatar
Tänk lite själva.

Det är svårt att muta någon till att spela bättre än denne förmår. Däremot är det möjligt att spela sämre än man förmår, mot viss ersättning.

Därför bör det vara lag som har taskig ekonomi, låga löner för spelarna, korta kontrakt osv som det är enklast att muta spelare i.

Trots att AFC har en tränare vars bror är gravt kriminell så har laget gått som tåget och vunnit plats i Allsvenskan inför nästa säsong. Föga troligt att det laget skulle spelat särskilt många läggmatcher i år.

Syrianska och Assyriska verkar däremot ligga i riskzonen, och jag skulle inte bli förvånad om någon i Östersund eller Jönköping fanns på den där listan, efter vad som hände i lagens möte i Jönköping.
Citera
2016-12-14, 02:33
Medlem
nackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude

Dalkurd är givetvis inte aktuellt eftersom laget inte ens spelade i Superettan 2015.

Däremot så är AFC, Syrianska och Assyriska en bra gissning med tanke på att spelbolagen under stora delar av 2015 inte ens erbjöd odds på matcher som involverade dessa lag. Detta efter konstiga spelmönster i lagens matcher.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in