2016-12-13, 15:04
Medlem
hazzos avatar
Socialdemokraterna har tidigare varit ett pragmatiskt o sakpolitiskt parti. Det var det som fick partiet att kunna sitta i regeringsställning så länge. Dvs det gick att lita på att de levererade o var öppna för kompromisser. Detta började försvnna med Palmes intåg då ideologin blev allt viktigare i förhållande till bra och långsiktiga lösningar. Mångkulturen skrevs in i svensk lag.

Ingvar Carlsson återinförde pragmatismen i den svenska politiken. Persson fortsatte delvis den inslagna linjen. Vår nya regering saknar allt vad pragmatism o sakpolitik heter. Här är plakatpolitik o symbolfrågor som gäller. O inte har de lyckats åstadkomma någonting under två års regerande.

Sd står för mycket av de som de gamla sossarna stod för dvs en resultatinriktad politik o då menar jag inte i symbolfrågor utan det som har betydelse för landet. Partierna ligger helt enkelt inte i fas. Sossarna måste släppa v o mp o fundera på vad de vill åstadkomma. Skaffa en kompass. Göra sig av med Löfven o Andersson. Om rörelsen orkar det så ligger ett samarbete kanske inte så långt bort. Även LO behöver göra en del rockader.

Jämför med m som snart helt gjort upp med Reinfeldts politik. Reinfeldts enda vän numera verkar vara Maud Olofsson o allt hon tar i brukar gå i putten.

Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
SD är ett socialkonservativt parti, S ett vänsterliberalt. Vänsterliberaler och konservativa hatar varandra. För vänsterliberaler handlar allt om ideologi, de tilltalar dig knappt om du inte är renlärig. Och gör dom det så låter dom dig veta att du är en rasist, sexist, nazist och numera även en putin-agent. Pragmatism och sakpolitik existerar ej hos vänsterliberaler. Vänsterliberaler förespråkar värdegrundsdemokrati och kan därför inte samarbeta med SD då de inte uppfyller värdegrundskraven, b.l.a den om "alla människors lika värde".
Senast redigerad av hazzo 2016-12-13 kl. 15:09.
Citera
2016-12-13, 16:54
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Socialdemokraterna har tidigare varit ett pragmatiskt o sakpolitiskt parti. Det var det som fick partiet att kunna sitta i regeringsställning så länge. Dvs det gick att lita på att de levererade o var öppna för kompromisser. Detta började försvnna med Palmes intåg då ideologin blev allt viktigare i förhållande till bra och långsiktiga lösningar. Mångkulturen skrevs in i svensk lag.

Ingvar Carlsson återinförde pragmatismen i den svenska politiken. Persson fortsatte delvis den inslagna linjen. Vår nya regering saknar allt vad pragmatism o sakpolitik heter. Här är plakatpolitik o symbolfrågor som gäller. O inte har de lyckats åstadkomma någonting under två års regerande.

Sd står för mycket av de som de gamla sossarna stod för dvs en resultatinriktad politik o då menar jag inte i symbolfrågor utan det som har betydelse för landet. Partierna ligger helt enkelt inte i fas. Sossarna måste släppa v o mp o fundera på vad de vill åstadkomma. Skaffa en kompass. Göra sig av med Löfven o Andersson. Om rörelsen orkar det så ligger ett samarbete kanske inte så långt bort. Även LO behöver göra en del rockader.

Jämför med m som snart helt gjort upp med Reinfeldts politik. Reinfeldts enda vän numera verkar vara Maud Olofsson o allt hon tar i brukar gå i putten.

Nog är väl den nuvarande regeringen hyffsat pragmatisk? Bortsett från MP-aktivister på utbildningsdepartementet och miljödepartementet alltså. Enligt mig borde ju Lövén som gammal metallarbetare vara den perfekta mannen att samarbeta med SD. Tror inte han ger så mycket för identitetspolitik om jag ska vara ärlig. Hade aldrig gått med Mona Sahlin t.ex. som är hatad av SD:are.

Intressant när man diskuterar politik såhär är hur alla verkar ha sin egen extrema verklighetsuppfattning. Håller delvis med Skeptiod men att hävda att vi lever i post-demokrati är ändå magstarkt. Och Cornholio verkar ha en psykotisk världsbild.

Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Håller med TS.

Således går SD tyvärr inte att lita på i de för socialdemokratin så viktiga välfärdsfrågorna. De har själva tvingats backa. 80% av svenska folket är emot vinster i välfärden (92% av socialdemokrater). Ändå finns denna åsikt inte representerad någonstans i VU. Kapitalet styr i princip allt, vi lever i post-demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.

Konsekvensen av den pågående koloniseringen är successiv undanträngning av den vita ursprungsbefolkningen tills endast liten utblandad spillra finns kvar av det folk som en gång var, om ens det.

Vi har blivit hjärntvättade att begå kollektivt självmord!

Men till alla som lägger skulden för invandringspolitiken på S kan ni förklara varför?

Låt oss rangordna partierna efter de som vill ha mest/minst invandring. Skulle bli typ såhär enligt mig:

V (notera att V väl som enda parti tillsammans med SD står utanför migrationsuppgörelsen?)
MP
C
L
KD
M/S
SD
Citera
2016-12-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Ju mer jag tänker på det, desto mer obegripligt blir det för mig att S och SD inte samarbetar. Tillsammans skulle de kunna styra svensk politik utan problem och främja sina egna intressen. Låt mig förklara min syn:

Alla allianspartier har som mål att skapa ett samhälle med höga klyftor. De vill att Sverige ska bli mer som USA. Varför tycker de om klyftor? Därför att de representerar den delen av befolkningen som har mer pengar och har lättare att klara sig på arbetsmarknaden. Därav uppgörelsen med migrationspolitiken med miljöpartiet. De är medvetna om att det inte går att upprätthålla välfärdsstaten med stor invandring. Så genom att argumentera för hög invandring kan de framstå som de goda, och samtidigt nå sitt egentliga syfte, som är att minska arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring och andra bidrag, samt att försvaga LOs inflytande över politiken. Detta är tydligast inom L och C, som utryckligen prioriterar invandring framför välfärd. M och KD är mer splittrade, där finns också en del konservatism som inte tycker om den snabba förändringen av svensk kultur som invandring medför.

Socialdemokraterna är ett arbetarparti. Deras viktigaste väljargrupper är arbetare inom låglöneyrken. Många kvinnor som jobbar inom offentlig sektor. Men med 30% av rösterna är de såklart stora inom andra grupper. LO har starkt inflytande över S, och LO vet att stor invandring och konkurrens från billig arbetskraft från fattigare EU-länder bara kan betyda en sak - lägre löner för deras medlemmar jämfört med höginkomsttagare som ingenjörer, jurister, ekonomer, etc. Många invandrare röstar väl på S, detta är ju också naturligt eftersom de ofta jobbar inom traditionella arbetar-yrken. De kör buss och taxi, jobbar inom vården och industrin i hög utsträckning.

Till sist SD. Min tolkning har varit att SD är emot invandring av två huvudskäl. Dels tycker de inte om den kultur som en del invandrare, t.ex. araber och muslimer, för med sig. En del är rädda för att Europa på sikt ska få en allt större del av befolkningen som är muslimer, med allt vad det innebär. Sedan handlar det också om oro för att ökad invandring ska öka klyftorna i samhället, dvs. de har också förstått det som högern har gjort, men väljer minskad invandring och högre välfärd.

S behöver endast gå SD tillmötes i invandringspolitiken, sedan skulle de kunna styra Sverige i stort sett på egen hand. De borde dessutom vilja föra en ganska restriktiv invandringspolitik för att försvara lönerna och välfärden för sina LO-väljare. Ändå ägnar Löven en massa energi åt att smutskasta SD i debatter, kallar dem för fascister och nazister. Jimmi Åkesson ser alltid ledsen ut när detta händer. Och nu verkar SD ha närmat sig Alliansen istället i och med att de svängt i denhär frågan om kollektivavtal eller vad det var. Jag tror att om Alliansien och SD börjar samarbeta mer, så kanske S:s totalvägran att samarbeta med SD kommer ses som ett historiskt misstag.

Intressant och bra inlägg.

Som fd medlem i SD har jag haft känslan att i SD finns ett mycket stort spektra åsikter, förutom negativism mot asylpolitiken, som inte alls går i linje med ideerna om socialkonservatism och folkhemstanken. På något tragiskt sätt känns det från mitt lilla microperspektiv som partiets politiska utveckling och debatt frös till efter riksdagsinträdet och nolltoleransen. Väldigt många av påläggskalvarna som gjort karriär i partiet 2014 och senare är politiskt närmre moderater än någon folkhemstanke tyvärr. De uppfattar folkhemstanke och socialkonservatism som ett fiffigt sätt att fiska röster från S och i underklassen.

Visst är det en otrolig skillnad på nutida S-politiker i karriären och partiets väljare men det här kan nog sägas till en viss del om många av SD-politiker och andra delar av SD och partiets väljare med.

BÅDA partierna kan implodera om inte något händer.
Citera
2016-12-13, 21:01
Medlem
hazzos avatar
Oavsett vad Löfven tycker så har han satt sig i klorna på mp i tron att de skulle bli ett stort parti i senaste valet. Han missade fullkomligt att flrra hundratusen arabiska män bl a medelst stenkastning forcerade Ungerns gräns på väg upp till bidragsländrrna Sverige o Tyskland. De nämnda länderna säger att det är inga problem släpp igenom dem vi tar hand om det. Hade vi signalerat annat så hade ungrarna stoppad dem redan då.

Löfven kommer från LO, hur agerar de idag? Deras stora insats är att motarbeta sd.

Citat:
Nog är väl den nuvarande regeringen hyffsat pragmatisk? Bortsett från MP-aktivister på utbildningsdepartementet och miljödepartementet alltså. Enligt mig borde ju Lövén som gammal metallarbetare vara den perfekta mannen att samarbeta med SD. Tror inte han ger så mycket för identitetspolitik om jag ska vara ärlig. Hade aldrig gått med Mona Sahlin t.ex. som är hatar sd.
SD
Senast redigerad av hazzo 2016-12-13 kl. 22:05.
Citera
2016-12-14, 08:06
Medlem
HeadOfBoos avatar
För att S är förlegade och har inget att erbjuda längre....
Citera
2016-12-14, 10:33
Medlem
kurt-sunes avatar
S och SD kommer aldrig att regera, det är bara att glömma att S skulle svärta ner sig på det sättet.

Däremot är den stora frågan varför inte S och M tar ansvar och regerar ihop. De är de enda som har tillräckligt kompetenta politiker för att styra landet.

Idag är det istället ytterlighetspartierna som får orimligt mycket inflytande och det är till stor nackdel för landets utveckling för tillfället.
Citera
2016-12-15, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
S och SD kommer aldrig att regera, det är bara att glömma att S skulle svärta ner sig på det sättet.

Däremot är den stora frågan varför inte S och M tar ansvar och regerar ihop. De är de enda som har tillräckligt kompetenta politiker för att styra landet.

Idag är det istället ytterlighetspartierna som får orimligt mycket inflytande och det är till stor nackdel för landets utveckling för tillfället.

SD och socialdemokraternas traditionella väljare, betongsossarna eller arbetarsossarna (numera påfyllda av mängder av invandrare som uppskattar Sverige och resterna av folkhemmet) ligger däremot mycket nära varandra.

De åsikter och den världsbild som frodas i folkdjupet ligger ganska långt ifrån tankegångarna som är förhärskande i offentligheten - det borde alla vara medvetna om. Att SD redan nu försöker sig göra sig regeringsfähiga med M eller rättare sagt försöka sig vara fähiga att få vara stödparti åt M är i mina ögon så totalt onödigt och låser fast partiet i blockpolitiken som man från tidigare sagt varit oklokt. Sedan finns det väljare som jag som betraktar M med avsmak och reagerar med avsmak och inte tycker detta är oklokt bara av strategiska skäl.
Senast redigerad av hannes.muller 2016-12-15 kl. 06:52.
Citera
2016-12-15, 08:10
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Nog är väl den nuvarande regeringen hyffsat pragmatisk? Bortsett från MP-aktivister på utbildningsdepartementet och miljödepartementet alltså. Enligt mig borde ju Lövén som gammal metallarbetare vara den perfekta mannen att samarbeta med SD. Tror inte han ger så mycket för identitetspolitik om jag ska vara ärlig. Hade aldrig gått med Mona Sahlin t.ex. som är hatad av SD:are. Men till alla som lägger skulden för invandringspolitiken på S kan ni förklara varför?

Låt oss rangordna partierna efter de som vill ha mest/minst invandring. Skulle bli typ såhär enligt mig:

V (notera att V väl som enda parti tillsammans med SD står utanför migrationsuppgörelsen?)
MP
C
L
KD
M/S
SD

Att du vågar dig på att rangordna V, Mp, C. Annie Lööf har talat om 30 miljoner, bara de kan försörja sig själva får de uppenbarligen välla in. Det är bra för Sverige!

V och Mp är humanisttokar. De har ingen aning, alternativ är total likgiltiga för vad som händer med Sverige om 2015 års invasion skulle upprepas vart enda år i all evighet.

Glöm heller inte heller Fredrik Reinfeldt som såg stora öde skogar när han flög över Sverige. Vet inte om han sa 30 miljoner eller bara tänkte det. Väljarna röstade på moderaterna 2014 när han fortfarande var partiledare, trots hans öppna hjärtan politik.

Inom socialdemokratin finns en stor strakt invandringsvänlig feminist falang som har större makt än LO.

Liberalerna har Birgitta Ohlsson och Cecilia Malmström och Wickström. Att Jan Björklund leder partiet beror bara på att de lätt skulle falla under spärren om de mer öppet för en invandringsvänlig politik.

Sverigedemokraterna borde sitta still i båten fiska efter andra partiers invandringskritiska väljare och vänta på att det parlamentariska läget blir sådan att andra parter kommer och tigger om deras stöd.
Citera
2016-12-15, 10:19
Medlem
som sosseperson kan jag här förklara hur jag känner.

Det går inte att lita på SD, alls. De är inte lojala mot överenskommelser, sin politik, mot sina partikamrater eller något. De visar också tydligt att de gilllar borgarna mer, de ser sig själva som finare än andra (sds ledning) och det är väl en typisk borglig utgångspunkt (och kanske ibland för vänstern konstigt nog. Att bilda regering med SD känns som ett upplägg för att misslyckas. Det är nog lättare för moderaterna att göra det då Sd antagligen skulle säga "tack och amen" till allt dom föreslog ungefär. Bara dom kan känna att dom håller ihop med överklassen kommer dom vara nöjda.

Det är inte det sverige jag vill ha, men antagligen det vi kommer få efter 2018. Jag känner just nu det blir M + SD + KD + L som bildar regering i praktiken även om inte formellt, om alla är kvar i riksdagen så klart.
Citera
2016-12-15, 10:33
Medlem
Socialdemokraterna är längre bort från att samarbeta med SD än vad allianspartierna är, det märker man när socialdemokraterna surt tillrättavisar framförallt moderaterna att hålla sig i ledet vad gäller att frysa ut SD totalt från politiskt inflytande.

Det är dock så att det är socialdemokraternas ledning med Stefan Löfvén i spetsen som står för denna stenhårda attityd mot SD. Skulle socialdemokraterna gå till val och byta ut ledningen skulle situationen mycket väl kunna förändras radikalt.

Enligt min mening bör Sveriges riksdag efter valet 2018 domineras av 3 partier och att småpartierna är väldigt små eller har ramlat ur riksdagen. Det ger att de tre partierna får samarbeta med varandra och mest troligt är då M + SD eftersom den dörren ändå är lite på glänt. Men det kräver att SD faktiskt ökar kanske 10% till från 14% till 24%.

Ett samarbete mellan S och SD verkar inte troligt redan efter valet 2018. Men det beror givetvis på hur maktkåt Stefan Löfvén är och vad som har hänt i politiken fram till dess. Trots allt kan S tänka att de har mer påverkan på hur politiken utformas om de själva samarbetar med SD än om de bara lämnar över till M+SD.

Men man ska inte heller glömma att även M+S kan samarbeta. Om politiken är sådan att ett samarbete med SD anses omöjligt så kan det bli så att M+S och troligen 1-2 mindre partier bildar regering. Allt för att hålla SD totalt utanför inflytande i politiken.

Jag förutsätter litegrann att en eller flera av MP, L och KD ramlar ur riksdagen och att C och V får inte mer röster än de har idag.
Senast redigerad av endumbonde 2016-12-15 kl. 10:38.
Citera
2016-12-15, 11:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
som sosseperson kan jag här förklara hur jag känner.

Det går inte att lita på SD, alls. De är inte lojala mot överenskommelser, sin politik, mot sina partikamrater eller något. De visar också tydligt att de gilllar borgarna mer, de ser sig själva som finare än andra (sds ledning) och det är väl en typisk borglig utgångspunkt (och kanske ibland för vänstern konstigt nog. Att bilda regering med SD känns som ett upplägg för att misslyckas. Det är nog lättare för moderaterna att göra det då Sd antagligen skulle säga "tack och amen" till allt dom föreslog ungefär. Bara dom kan känna att dom håller ihop med överklassen kommer dom vara nöjda.

Det är inte det sverige jag vill ha, men antagligen det vi kommer få efter 2018. Jag känner just nu det blir M + SD + KD + L som bildar regering i praktiken även om inte formellt, om alla är kvar i riksdagen så klart.

Detta blir lite tokigt; vilka överrenskommelser menar du att SD har haft med S som de sedan har brutit? Såvitt jag vet vill knappt S vara i samma rum som SD, lite knasigt att prata om att SD är illojala då (det finns inget att vara lojal mot).

SD har frågat och sökt samarbete med S ett flertal gånger likväl som de sökt samarbete med M. Att SD verkar M-vänligt beror snarare på att M tyvärr är de som bjuder på minst motstånd.

Det är inte det Sverige jag vill ha heller, skulle helst se ett samarbete mellan S och SD.
Citera
2016-12-15, 17:12
Medlem
Hegernatarens avatar
Socialdemokraterna är ett maktfullkomligt skitparti. SD ska absorbera deras röstare, inte samarbeta med dem. Ett samarbete med det borgerliga blocket är därför ett helt korrekt val eftersom alternativet är sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in