2016-12-12, 23:34
Medlem
Ruttet-apples avatar
Ju mer jag tänker på det, desto mer obegripligt blir det för mig att S och SD inte samarbetar. Tillsammans skulle de kunna styra svensk politik utan problem och främja sina egna intressen. Låt mig förklara min syn:

Alla allianspartier har som mål att skapa ett samhälle med höga klyftor. De vill att Sverige ska bli mer som USA. Varför tycker de om klyftor? Därför att de representerar den delen av befolkningen som har mer pengar och har lättare att klara sig på arbetsmarknaden. Därav uppgörelsen med migrationspolitiken med miljöpartiet. De är medvetna om att det inte går att upprätthålla välfärdsstaten med stor invandring. Så genom att argumentera för hög invandring kan de framstå som de goda, och samtidigt nå sitt egentliga syfte, som är att minska arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkring och andra bidrag, samt att försvaga LOs inflytande över politiken. Detta är tydligast inom L och C, som utryckligen prioriterar invandring framför välfärd. M och KD är mer splittrade, där finns också en del konservatism som inte tycker om den snabba förändringen av svensk kultur som invandring medför.

Socialdemokraterna är ett arbetarparti. Deras viktigaste väljargrupper är arbetare inom låglöneyrken. Många kvinnor som jobbar inom offentlig sektor. Men med 30% av rösterna är de såklart stora inom andra grupper. LO har starkt inflytande över S, och LO vet att stor invandring och konkurrens från billig arbetskraft från fattigare EU-länder bara kan betyda en sak - lägre löner för deras medlemmar jämfört med höginkomsttagare som ingenjörer, jurister, ekonomer, etc. Många invandrare röstar väl på S, detta är ju också naturligt eftersom de ofta jobbar inom traditionella arbetar-yrken. De kör buss och taxi, jobbar inom vården och industrin i hög utsträckning.

Till sist SD. Min tolkning har varit att SD är emot invandring av två huvudskäl. Dels tycker de inte om den kultur som en del invandrare, t.ex. araber och muslimer, för med sig. En del är rädda för att Europa på sikt ska få en allt större del av befolkningen som är muslimer, med allt vad det innebär. Sedan handlar det också om oro för att ökad invandring ska öka klyftorna i samhället, dvs. de har också förstått det som högern har gjort, men väljer minskad invandring och högre välfärd.

S behöver endast gå SD tillmötes i invandringspolitiken, sedan skulle de kunna styra Sverige i stort sett på egen hand. De borde dessutom vilja föra en ganska restriktiv invandringspolitik för att försvara lönerna och välfärden för sina LO-väljare. Ändå ägnar Löven en massa energi åt att smutskasta SD i debatter, kallar dem för fascister och nazister. Jimmi Åkesson ser alltid ledsen ut när detta händer. Och nu verkar SD ha närmat sig Alliansen istället i och med att de svängt i denhär frågan om kollektivavtal eller vad det var. Jag tror att om Alliansien och SD börjar samarbeta mer, så kanske S:s totalvägran att samarbeta med SD kommer ses som ett historiskt misstag.
Citera
2016-12-12, 23:41
Medlem
Antivalents avatar
Nej, alliansen är inte ute efter att skapa klyftor. Var fick du det i från?

Politik är inte logik utan är ett rävspel enbart för att tillskanska sig själv och sina likasinnade makt. Identitetspolitiken har omöjliggjort ett SD + S samarbete.
Citera
2016-12-12, 23:42
Medlem
Ruttet-apples avatar
Kom på en bra liknelse. Demokraterna kunde valt Sanders och vunnit valet och fått vänsterpolitik. De valde Clinton som står mer för mångkultur, och så förlorade de. Nu blir det Trump som kommer föra extrem högerpolitik. S kan välja SD och få vänsterpolitik. Eller så väljer de mångkultur och får högerpolitik från Alliansen och SD.
Citera
2016-12-12, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

Politik är inte logik utan är ett rävspel enbart för att tillskanska sig själv och sina likasinnade makt. Identitetspolitiken har omöjliggjort ett SD + S samarbete.

TS har missförstått. Om det är något parti som i praktiken skapar klyftor är det just S...
Citera
2016-12-12, 23:49
Medlem
sinewaves avatar
Förr stod S för saker som folkhemmet, välfärden och var ett parti för arbetarna. Idag är S istället ett parti som står för ... en typ av "allt-till-alla" -politik samt vars främsta ting är saker som invandring av icke-arbetande människor till Sverige. Det gamla S skulle t ex inte ha gått med på idéer som att ta in över 100 000 personer per år om man inte redan på förhand visste att man utan större bekymmer kunde sätta dessa i arbete (det fanns en arbetsbrist som gjorde att invandring skulle bli positiv för arbetarna som redan fanns i landet).

Ditt feltänk ligger i att nuvarande S inte är gamla S. SD står först och främst nära det gamla S och inte denna nya bastard som utgör det nya S. På sätt och vis är nya S mer av ett högerparti då de kort och gott offrar saker som välfärd mot saker som gör att det hela blir knepigt att upprätthålla på sikt.

Givetvis vore annars S den solklara samarbetspartnern för SD. SD var, innan de var "tvungna" (detta är omdiskuterat) att närma sig M, närmast S. SD:s drömsamhälle är trots allt något som är allra mest likt ett Sverige som styrdes av S.
Citera
2016-12-12, 23:50
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:

Ok, vad vill Alliansen enligt dig? Jag förenklar och tar inte med alla nyanser, men i princip så tycker jag det stämmer. Titta på vad de faktiskt gjorde för stora reformer:

Avskaffad fastighetsskatt (dåligt på alla sätt ur ett samhällsekonomisk perspektiv, gynnar bara de rikaste grupperna i samhället samt bankerna)
Avskaffad förmögenhetsskatt (detta var säkert en bra reform men samtidigt går det inte att förneka att den bidrog till högre klyftor)
Sänkt bolagsskatt (mer pengar delas ut som vinster, leder till större inkomstskillnader)
Citera
2016-12-12, 23:53
Medlem
SD är i någon mening där S var för ungefär 30-40 år sedan. SD är alltså i praktiken gamla betongsossar. Med ett par nyare inslag. Problemet är att S inte längre är intresserade av att vara vad man en gång var utan är nu ett identitets politik parti. Om S vaknade upp igen och kom på bättre tankar så skulle det nog som sagt inte vara något problem alls att ha en S+SD koalition. Men som sagt de har målat in sig i ett hörn nu med allt till alla och alla som inte tycker som oss är rasse-nasse-fascister. Detta gör ett möjligt samarbete väldigt svårt. Tills den dagen S antingen kollapsar i sig själv på grund av sin obotliga idioti eller att solen exploderar.
Citera
2016-12-12, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Ok, vad vill Alliansen enligt dig? Jag förenklar och tar inte med alla nyanser, men i princip så tycker jag det stämmer. Titta på vad de faktiskt gjorde för stora reformer:

Avskaffad fastighetsskatt (dåligt på alla sätt ur ett samhällsekonomisk perspektiv, gynnar bara de rikaste grupperna i samhället samt bankerna)
Avskaffad förmögenhetsskatt (detta var säkert en bra reform men samtidigt går det inte att förneka att den bidrog till högre klyftor)
Sänkt bolagsskatt (mer pengar delas ut som vinster, leder till större inkomstskillnader)

Fastighetsskattens avskaffande gjorde att många äldre utan kapital kan bo kvar i sina ärvda hus.

Förmögenhetsskattens avskaffande gjorde att många äldre utan kapital kan bo kvar i sina ärvda hus.

Sänkt bolagsskatt gör att det blir attraktivare att driva företag i Sverige vilket betyder att arbeten stannar kvar i Sverige istället för som på 70-/80-talen då industrin flydde. Vi har missat många miljarder sedan dess samtidigt som företagen blivit rikare och rikare utomlands.
Citera
2016-12-12, 23:54
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple

http://www.alliansen.se/om-alliansen/var-vision-for-sverige/

Där kan du läsa om vad alliansen vill. Sen håller jag inte med om din verklighetsbeskrivning eller analys av lagändringarna.
Citera
2016-12-13, 00:01
Bannlyst
Citat:
http://www.alliansen.se/om-alliansen/var-vision-for-sverige/

Där kan du läsa om vad alliansen vill. Sen håller jag inte med om din verklighetsbeskrivning eller analys av lagändringarna.
Lägg ner nu. Alla vet att Moderaternas politik i längden endast gynnar den 1% rikaste delen av befolkningen.
Citera
2016-12-13, 00:04
Medlem
Ruttet-apples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förr stod S för saker som folkhemmet, välfärden och var ett parti för arbetarna. Idag är S istället ett parti som står för ... en typ av "allt-till-alla" -politik samt vars främsta ting är saker som invandring av icke-arbetande människor till Sverige. .

Alltså när S tog över rådde ju Alliansens och MPs migrationspolitik, hade S fått bestämma hade nog situationen inte varit lika akut 2015 är min gissning. Man ska heller inte glömma att det väl är kommunalpolitiker från S som faktiskt sköter det mesta flyktingmottagandet så de har nog mer kontakt med verkligheten i dessa frågor. Kommuner stydra av M tar ju inte emot några flyktingar.

Och vad har S gjort sedan de kom till makten? Lagt om migrationspolitiken och tvingat MP kapitulera helt. Stramar upp LSS medan L håller på och klagar över de som kommer drabbas. Höjt taket i A-kassan förvisso, och tagit bort den s.k. stupstocken, bortre gräns i sjukpenningen förvisso. Men "allt-till-alla" är det definitivt inte.
Citera
2016-12-13, 00:07
Medlem
Med det gamla folkhems-S hade det kanske fungerat. Dagens S är mer som moderaterna. Egentligen har jag svårt att se hur sd ska kunna samarbeta med något parti alls. Det är ju bara sd som vill ha folkhemmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in