Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-12, 11:34
  #1
Medlem
Clayton80s avatar
Expressen avslöjar idag att Kent Ekeroth har kommit med förslag till SD om att avskaffa likheten inför lagen genom att införa två olika straffskalor: en för svenska medborgare och en för utlänningar, där utlänningar bestraffas hårdare.

Ekeroths förslag: Utvisa till tortyr

Citat:
Expressen kan nu avslöja att Ekeroth internt i partiet argumenterar för en ännu hårdare linje än den som partiet hittills har - förslag som går emot rättsprinciper som finns i Sverige.

Våren 2012 föreslog han att det bör införas olika straffskalor för utlänningar och svenskar - där de förra straffas hårdare än de senare. I ett mejl till partiledningen skrev han om förslaget:

"Om en svensk medborgare begår straff är det illa och personen ska i högre grad än idag bestraffas. Men om en utläning kommer till Sverige, begår ett brott anser jag att det är moraliskt försvarbart att straffa denne mycket mycket hårdare än en svensk medborgare. Om någon zigenare kommer hit och t.ex. begår ett inbrott ska straffet vara, 5-10 år plus livstids utvisning, medan detsamma ej ska gälla en sv.medborgare."

Ekeroth tillade:

"Jag ser ingen som helst anledning att behandla utlänningar lika humant som ens egna medborgare."

Avslöjandet kommenteras även i en videointervju:

David Baas: "Partiet vet – han får ändå sitta kvar"

Vad tycker du om att Kent Ekeroth vill avskaffa principen om likhet inför lagen?
Citera
2016-12-12, 11:46
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Expressen avslöjar idag att Kent Ekeroth har kommit med förslag till SD om att avskaffa likheten inför lagen genom att införa två olika straffskalor: en för svenska medborgare och en för utlänningar, där utlänningar bestraffas hårdare.

Ekeroths förslag: Utvisa till tortyr



Avslöjandet kommenteras även i en videointervju:

David Baas: "Partiet vet – han får ändå sitta kvar"

Vad tycker du om att Kent Ekeroth vill avskaffa principen om likhet inför lagen?

Principiellt fel, likhet inför lagen är fundamentet för en lagbok.
Men jag kan förstå resonemanget ... om jag går in i grottmongo-mode, alla brott som ger fängelsedom bör kanske automatiskt ge utvisning för utländska medborgare?
Citera
2016-12-12, 11:57
  #3
Medlem
FyrTjugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Expressen avslöjar idag att Kent Ekeroth har kommit med förslag till SD om att avskaffa likheten inför lagen genom att införa två olika straffskalor: en för svenska medborgare och en för utlänningar, där utlänningar bestraffas hårdare.

Ekeroths förslag: Utvisa till tortyr



Avslöjandet kommenteras även i en videointervju:

David Baas: "Partiet vet – han får ändå sitta kvar"

Vad tycker du om att Kent Ekeroth vill avskaffa principen om likhet inför lagen?

Visst kan det låta väldigt radikalt och rasistiskt enligt svenska mått. Men sanningen är dock att denna typen av lagföring skulle behövas för att sända ut ett budskap till alla nyinkomna flyktingar. Läser dagligen om både små pojkar & flickor som har blivit gruppvåldtagna av flyktingar. Ser personligen hur "EU-migranter" skannar bussar/tunnelbanor och spårvagnar efter lätta offer att ficktjuva ifrån.

Sålänge man är medborgare räknas man som svensk i detta fallet, och det tycker jag även är bra. Det skall inte kunna gå att komma in hit, söka asyl, och under tiden du väntar springa runt att råna/våldta eller vad det nu kan vara.

Se en asylansökan som en provanställning, sköter du inte dig så får du inte jobbet, i detta fallet medborgarskap.
Citera
2016-12-12, 12:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Principiellt fel, likhet inför lagen är fundamentet för en lagbok.
Men jag kan förstå resonemanget ... om jag går in i grottmongo-mode, alla brott som ger fängelsedom bör kanske automatiskt ge utvisning för utländska medborgare?

Errrrrr.... Errrrr.... Om vi skulle utgå ett moraliskt perspektiv, vilket så även herr Ekeröta gör i det här fallet förutsätter rättigheter reciprocitet. Det vill säga att du kan enbart hävda rätten till liv så till vida att du erkänner min rätt till liv. Följaktligen om en person begår ett brott upphäver vederbörande sin del av samhällskontraktet och står utanför detta. Personen i fråga har därmed gjort sig förtjänt av ett straff utmätt av staten. För att göra det beskedligt inom en rättsstat applicerar vi en proportionalitetsprincip, d.v.s. att brottets påföljd måste stå i proportion till brottets art. Vi slår inte ihjäl någon för att ha stulit bröd ex...

Om vi tar fallet med zigenaren som kommit till Sverige och begått brott, har vederbörande inte enbart begått ett brott mot den enskilde brottsoffret utan även mot riket som sådant (d.v.s. kollektivet av individer som utgör riket), genom att orättfärdigt utnyttja gästfrihet som erbjuds till utländska medborgare. Ungefär som att det är lite värre om du jag bjuder över dig på fika och du som tack slår ned mig för att sno mitt bordssilver, jmf. med om du enbart slog ned mig på stan för att ta min plånbok. Inte värre ur ett moraliskt perspektiv - för rättigheter är individuella/konstanta, men värre sett utifrån proportionaliteten av brottets art. Därvidlag fodrar det en grövre straffutmätning per se.

Sedan gällande automatisk utvisning, om du kommer hem till mig och snor mitt silver, varför i helvete skulle jag bjuda hem dig igen? Det troligaste är att du skulle sno mitt guld denna gången eller något annat, så det vore helt befängt?

Likhet inför lagen därtill är en princip som gäller att du ska dömas lika oberoende av ditt stånd. Det vill säga att en adelsman som begår en våldtäkt är lika illa som om en bonde begår en våldtäkt, det är oberoende av vilken börd vederbörande är av - ja, det ger inga fördelar att vara av adlig börd. Därvidlag är det inte applicerbart på hans resonemang som motargument, däremot om han talat om 2:a generationens invandrare och utvisning/grövre straff för dessa hade det varit en annan femma.
Citera
2016-12-12, 12:09
  #5
Medlem
fostroms avatar
Ekeroth är lika smidig som en elefant i porslinsbutiken. Han har en förmåga att ständigt vara på "the wrong place at the wrong time". Mannen är en gudagåva för de som vill SD illa. Självklart är han en belastning för SD om deras ambition är att bli ett statsbärande parti.
Citera
2016-12-12, 12:25
  #6
Medlem
beardbraids avatar
Som utländsk medborgare är jag nyfiken på vad Ekeroth tänker sig för straff ifall, jag säg för enkelhetens skull, skulle slå någon som sagt nåt taskigt i en krogkö kl 2 en tidig torsdagmorgon?
Citera
2016-12-12, 12:27
  #7
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Expressen avslöjar idag att Kent Ekeroth har kommit med förslag till SD om att avskaffa likheten inför lagen genom att införa två olika straffskalor: en för svenska medborgare och en för utlänningar, där utlänningar bestraffas hårdare.

Ekeroths förslag: Utvisa till tortyr



Avslöjandet kommenteras även i en videointervju:

David Baas: "Partiet vet – han får ändå sitta kvar"

Vad tycker du om att Kent Ekeroth vill avskaffa principen om likhet inför lagen?

Ekeroth kan aldrig få igenom förslaget eftersom det strider mot fundamentala rättsprinciper- lika straff för lika brott.

Men SD kommer inte att förlora på det eftersom de flesta är så grundligt trötta på utlänningar som kommer hot och utnyttjar vår godtrogenhet för att leva asocialt och kriminellt. Folk i allmänhet förstår knappast det juridiska finliret utan tycker nog att det hela låter vettigt.
Citera
2016-12-12, 12:35
  #8
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Ekeroth kan aldrig få igenom förslaget eftersom det strider mot fundamentala rättsprinciper- lika straff för lika brott.

Men SD kommer inte att förlora på det eftersom de flesta är så grundligt trötta på utlänningar som kommer hot och utnyttjar vår godtrogenhet för att leva asocialt och kriminellt. Folk i allmänhet förstår knappast det juridiska finliret utan tycker nog att det hela låter vettigt.
Om SD faktiskt skulle ha som ambition att samarbeta med andra riksdagspartier är det här absolut någonting som SD förlorar på.
Citera
2016-12-12, 12:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Om SD faktiskt skulle ha som ambition att samarbeta med andra riksdagspartier är det här absolut någonting som SD förlorar på.

Det beror ju förvisso på att de andra partierna består av cucks som pissar på klassisk liberal rättighetsteori och istället slåss om att vara mest PK på den identitetspolitiska arenan. De klassiska moderaterna från ex. 80-talet skulle absolut aldrig haft några problem med det här eftersom det är fullt rimligt och brott utförda av utländska medborgare redan i någon mån bedöms vara grövre:

http://www.svd.se/invandrare-doms-hardare-i-ratten-5dS9

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Ekeroth kan aldrig få igenom förslaget eftersom det strider mot fundamentala rättsprinciper- lika straff för lika brott.

Men SD kommer inte att förlora på det eftersom de flesta är så grundligt trötta på utlänningar som kommer hot och utnyttjar vår godtrogenhet för att leva asocialt och kriminellt. Folk i allmänhet förstår knappast det juridiska finliret utan tycker nog att det hela låter vettigt.

Antingen har du missförstått vad den rättsprincipen innebär eller så är du ignorant, om vi förutsätter det senare skulle det vara lika illa att bryta ditt näsben som att ge dig en lavett. Det är ju båda två "misshandel", d.v.s. att du bär hand på någon annan. Att det första blir värre beror ju omständigheterna. Likaså hade det hamnat i annan dager om du inlett med du ger en första lavett och får ett brutet näsben till svar. Som sagt, uttolkning av rättighetsprinciper är kontextuellt och skall vara proportionellt till den skada som åsamkats.
__________________
Senast redigerad av AnonymFegis2 2016-12-12 kl. 12:39.
Citera
2016-12-12, 12:38
  #10
Medlem
TheChains avatar
Undrar om det är "+ utvisning" som utgör det högre straffet eller om det finns något mer. Framgår inte riktigt.
Citera
2016-12-12, 12:39
  #11
Medlem
I många fall är utvisning ett måste.

Vi har ett ansvar inför kommande generationer att behålla civilisationen och samhället på en nivå som inte urartar.

För inte önskar vi våra barn ett sådant här samhälle att leva i? https://www.youtube.com/watch?v=T0v0V5nYqSI
Citera
2016-12-12, 12:42
  #12
Medlem
Svizzeras avatar
Varifrån kommer dessa SMS/e-mails? Hur är det möjligt att privata/interna konversationer hamnar i tidningarna? Kan man verifiera att de ens stämmer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback