2016-12-12, 17:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appletime
Varför vill du ha in pengarna på kontot ? Cash is king!

Tyvärr är det ju inte så längre, vilket jag slutgiltigt fick klart för mig i somras.

Jag har både mastercard och visa, men är rätt glad för kontanter och då särskilt när det ska festas. Man tar med sig ett par tusen eller vad man nu vill lägga, och risken att det blir för mycket har liksom försvunnit. Så har jag gjort i alla år, men i Båstad 2016 gick det inte.

Först var vi på en restaurang, där betalade jag kontant för att jag inte visste att de inte tog kontanter innan jag beställt, och efter en del gnäll gick de med på kontanter ändå. Vidare till en pub, kontantfritt, vidare till ett uteställe för äldre, kontantfritt, vidare till ett uteställe för yngre (alltså 18-20) också det kontantfritt... Alltså i princip samtliga uteställen i Båstad, i mitten på juli månad, var kontantfria.

Det slutade med att jag fick köpa dricka och inträden på polarens kort, då jag inte tagit med mig mitt. Han fick naturligtvis tillbaka pengarna direkt i kontanter, men det kändes ändå sådär.

Det verkar helt enkelt som om det på många ställen börjar sina på alternativ för betalning med kontanter.
Citera
2016-12-12, 18:43
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Hur skulle Skatteverket få nys om dina exktrapengar är frågan.

Vet folk som tagit emot 15-30k x antal månader på raken utan att skatta. (Inte droger utan jobb från utlandet)

Frågan är hur bra koll Skatteverket har om det inte är att man själv ser till att det blir skattat för.
Citera
2016-12-12, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hur skulle Skatteverket få nys om dina exktrapengar är frågan.

Vet folk som tagit emot 15-30k x antal månader på raken utan att skatta. (Inte droger utan jobb från utlandet)

Frågan är hur bra koll Skatteverket har om det inte är att man själv ser till att det blir skattat för.
skatteverket har ingen direkt koll på ditt konto. Det som kan ske är att banken börja ställa frågor om de ser "onaturlig" aktivitet på ett konto. Då frågar dom om det. Är de då fortfarande otillfredsställda så är dom skyldiga att anmäla detta till skatteverket.
Bankerna har övervakningssystem som larmar vid stora insättningar, exakt villka villkor som finns för de systemen är inget som någon bank är villig att berätta om.
Citera
2016-12-12, 19:56
Medlem
enklast är väl det om de som betalar dig överför pengar till ditt konto i stället för att betala dig kontant men de kanske har problem att få in sina kontanter på sina konton
Citera
2016-12-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Du kan ju fortfarande inte sätta in svarta pengar på Avanza och nordnet.

Men ett alternativ är ju, nu vet jag inte om det är möjligt, men om du ska t.ex. På semester så betala det cash. Om du köper möbler köp det kontant. Finns ju oändligt med sätt att på ett bra sätt spendera de pengarna som du annars skulle använda din vanliga lön till. Ett bra alternativ ät också om du ska renovera badrummet eller Whatever... Betala svart arbetskraft med svarta pengar

Det kan du visst. Det är ingen koll på varifrån pengarna kommer när det är så små summor. 10 000 per månad är absolut ingenting för folk som sparar i aktier. Det är bara att gå in på Direkten och göra en betalning till din depå.
Citera
2016-12-12, 21:22
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det kan du visst. Det är ingen koll på varifrån pengarna kommer när det är så små summor. 10 000 per månad är absolut ingenting för folk som sparar i aktier. Det är bara att gå in på Direkten och göra en betalning till din depå.
Klart det är mycket pengar. Om man regelbundet för över pengar till ett bankkonto från kontanter så kommer man få frågor från banken. Såklart kommer inte ett skit hända när man för över bank till bank. När jag själv bara satt in summor på några tusen i kontanter är det mer eller mindre ett förhör på banken.
Citera
2016-12-12, 22:53
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Tyvärr är det ju inte så längre, vilket jag slutgiltigt fick klart för mig i somras.

Jag har både mastercard och visa, men är rätt glad för kontanter och då särskilt när det ska festas. Man tar med sig ett par tusen eller vad man nu vill lägga, och risken att det blir för mycket har liksom försvunnit. Så har jag gjort i alla år, men i Båstad 2016 gick det inte.

Först var vi på en restaurang, där betalade jag kontant för att jag inte visste att de inte tog kontanter innan jag beställt, och efter en del gnäll gick de med på kontanter ändå. Vidare till en pub, kontantfritt, vidare till ett uteställe för äldre, kontantfritt, vidare till ett uteställe för yngre (alltså 18-20) också det kontantfritt... Alltså i princip samtliga uteställen i Båstad, i mitten på juli månad, var kontantfria.

Det slutade med att jag fick köpa dricka och inträden på polarens kort, då jag inte tagit med mig mitt. Han fick naturligtvis tillbaka pengarna direkt i kontanter, men det kändes ändå sådär.

Det verkar helt enkelt som om det på många ställen börjar sina på alternativ för betalning med kontanter.

Är det ens egentligen lagligt att neka kontant betalning, Sveriges sedlar och mynt är ju det officiella betalningsmedlet?
Citera
2016-12-13, 00:18
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
skatteverket har ingen direkt koll på ditt konto. Det som kan ske är att banken börja ställa frågor om de ser "onaturlig" aktivitet på ett konto. Då frågar dom om det. Är de då fortfarande otillfredsställda så är dom skyldiga att anmäla detta till skatteverket.
Bankerna har övervakningssystem som larmar vid stora insättningar, exakt villka villkor som finns för de systemen är inget som någon bank är villig att berätta om.

Nytt info för mig. Tackar jag för!
Citera
2016-12-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold95
Hmm.. Eller så kan man spara de här 3-4 tusen som blir över och så kan man casha typ en tv, säng, dator eller liknande när behovet av en sådan dyker upp.

Hahahaha äntligen börjar du fatta
Citera
2016-12-13, 00:49
Medlem
Bongomans avatar
När du ska köpa något för ett par tusenlappar tar du med polaren som bärhjälp. Han betalar med sitt kort och får kontanter i handen. De kan han lätt bränna i mataffären. Små bäckar blir stora floder på ett år. Du kan även göra små transaktioner på några hundringar på Swish ibland.
Citera
2016-12-13, 10:49
Medlem
Kontanter har blivit ett problem, sverige är det land som har gått hårdast åt kontanter och svarta pengar i Eu. En bekant hade samma problem han löste det på detta viset han tog ut pengar för att köpa en bil, det var tydligen svårt att få ut kontanter på banken.

Efter 2 veckor gick han tillbaka till banken. Och satte in pengarna på banken igen med motivering att bilen inte var i förväntat skick. Direkt efter gick an till en annan bank och satte in samma belopp och visade uttagningskvittot från första banken.

Det verkar inte inte finnas någon patentlösning på detta problem, blir du kollad så blir du kollad. Betalar du så mycket skatt som du gör så bör det inte vara några problem, jag tror att det är bättre att sätta in 30 000 några gånger än att sätta in 5 000 per månad.sätt ut några annonser på blocket det kan ju ha kommit någon polack och köpt din racercykel tex.
Citera
2016-12-13, 11:31
Medlem
dentrognes avatar
Köp en tv för 20k kontant, sen lämnar du tillbaka med öppet köp och får in det på kortet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in